Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Heb je van die losse fittinkjes waar een 1,2watt steeklampje in gaat? Daar kun je namelijk prima 1,2watt ‘bajonet’ vervangtypes voor krijgen, dan heb je het lampje en de fitting in 1.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Die t5 fittinkjes zijn volgens mij niet die met de steeklampjes. Tenminste niet als ik de juiste in gedachten heb. Mijn xantia dashboard verlichting heeft steeklampjes, de kachelbed. verlichting had iets kleinere bajonet fittinkjes met niet demonteerbare lampjes. (ik heb het geprobeerd)
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Ik heb ondertussen fittinkjes van forumlid MBa@NL overgenomen. Kwa verlichting gaat het dus goedkomen nu.
Binnenkort het tellerhuis eens laten zien aan een vriend van me die oude synthesizers en dat soort spul repareert, misschien heeft die een gouden tip voor de koperbaantjes.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
BX16TGI schreef:de kachelbed. verlichting had iets kleinere bajonet fittinkjes met niet demonteerbare lampjes. (ik heb het geprobeerd)
Juist, en die passen ook in een BX klokkenwinkel.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
Zojuist ook nog eens even over die koperbanen na zitten denken en ik kwam tot het volgende wat ook nog werkt…
Bij de betere bouwmarkten kun je koperfolie tape (of eventueel aluminiumfolie tape) kopen. Door het gebruik van koperfolie (of alluminiumfolie) is deze tape dus geleidend. Al is dit alleen aan de buitenzijde.
Bij de tellerbakken zijn de banen als een soort flap omgevouwen en blijft de kopzijde altijd onbeschadigd.
Als je de folie als een T uitsnijd waarbij de hoogte van de T de breedte van een koperbaan is en de zijtakken van de T ook zo breed zijn dan kun je dat korte pootje terugvouwen wat uiteindelijk dus op het omgeslagen gedeelte valt van de originele koperbaan.
Zie de bijlages voor betere uitleg:
foto 1 : Het stukje benodigde folie (de langste lengte is 3cm. dit is ook de lengte van de koperbaan.
foto 2 : Het korte pootje omgevouwen om contact te kunnen maken.
foto 3 : Uiteindelijk gemonteerd, in mijn geval op een AX tellerbak. Na doormeten boven op een plakgedeelte heb ik een verbinding. Als je zou doormeten op de omslag heb je sowieso wel verbinding omdat je dat dan aandrukt. daarom meten aan het begin/eind van het stukje folie.
Succes!
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Ik las deze oplossing gisteren nog even snel… ofja, ik moest 2 keer lezen en plaatjes kijken voor ik het snapte.
Ik lees het nu nog eens en moet zeggen dat het idee me intrigeert.
Dit is denk ik wel het soort tip waar ik naar op zoek was.
Het lijkt in ieder geval redelijk niet-destructief te zijn. Wel veel priegelwerk.
Ik wacht nog even de mening af van die vriend van me die apparatuur repareert, die had het erover dat ie toegang heeft tot een leverancier van dat soort flexibele printplaten die ook veel oude meuk mogelijk nog wel had. Kans leek ons wel klein dat ik er in dit geval iets aan heb, maar je weet maar nooit he, even zoeken kan geen kwaad.
Even afwachten dus, en ondertussen ga ik op zoek naar die koper- of aluminiumtape.
Nog een vraagje… Ik heb de verlichting aan laten staan… heel dom, eerste keer dat het me overkomen is (toevallig nu ik even geen lampjes meer in mijn dashboard heb, die controlelampjes voor lampen-aan heb je dus blijkbaar echt nodig :S). Nu is dus de accu leeg. Het is een 65 Ah accu.
Ik heb toevallig een net opgeladen 44 Ah accu voor de Cannes achterin liggen. Kan ik met startkabels gewoon ‘overstarten’ van deze accu, of is dat kansloos?
Als dat kan, is de volgende vraag of ik ook via de Sport eventueel die 44 Ah accu weer terug op kan laden. Eenmaal gestart met de Sport zou ik denk ik een uurtje moeten rijden voor de eigen accu weer vol is (correct me if i’m wrong). Maar van belang is wel dat die accu voor de Cannes ook weer vol raakt, na de belasting van het hulpstarten van de Sport.
Is het mogelijk om de 44 Ah accu na het rijden met de Sport weer aan te sluiten met startkabels op de 65 Ah accu van de Sport, zodat de 44 Ah mee laadt op de dynamo van de Sport? Of is dit gezien het vermogensverschil niet aan te raden?
Stroom is zegmaar niet echt mijn ding, en accu’s nog minder. Dus hopelijk heeft iemand een oplossing voor mijn netelige situatie.
Als je bij een startaccu over de polen minder dan 10,5 Volt meet, kan er intern sluiting ontstaan tussen de platen (trekken krom): accu exit.
Zolang dat niet het geval is, zou je deze accu kunnen redden door hem extern op te laden.
Gebruik daartoe een moderne computer gestuurde acculader.
Het parallel laden van accu’s is nooit bevorderlijk voor de levensduur van beiden.
Doe je het toch: ontkoppel ze na het uitzetten van je motor direct!
Ennneeeee… zo’n verklikker alarmpie, waarschuwt als je je licht aan laat staan, kost maar een paar euro…
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
ikkiukkiokki schreef:Ik las deze oplossing gisteren nog even snel… ofja, ik moest 2 keer lezen en plaatjes kijken voor ik het snapte.
Ik lees het nu nog eens en moet zeggen dat het idee me intrigeert.Dit is denk ik wel het soort tip waar ik naar op zoek was.
Het lijkt in ieder geval redelijk niet-destructief te zijn. Wel veel priegelwerk.
Vandaar ook de foto’s want ik kwam er niet helemaal uit door het alleen te omschrijven.
Dat het niet destructief is dat klopt. Het stukje folie trek je er zo weer af en je ziet niet eens dat er iets gezeten heeft. Voordeel hieraan is ook, mocht je ooit de tellerbak er weer uit moeten halen en je beschadigd een stukje folie dan haal je het beschadigde stukje eraf en plak je er weer een nieuwe op.
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Accu is weer vol; heb om experimenten te vermijden maar gewoon een opladertje gekocht (altijd handig). Dus ik kan weer rijden .
Alle dashboardlampjes zijn ook vervangen, en daar waar niets zat is weer een fitting met lampje geplaatst. Scheelt een hoop. (nog niet elk indicatielampje werkt, maar dat is meer iets voor een ander moment).
Naar aanleiding van de tip van MBa@NL ben ik maar eens op zoek gegaan naar geleidende tape. Een zoektocht bij bouwmarkt en grote elektronicaspecialist in Tilburg liep op weinig uit.
Met online zoeken kwam ik op 3M Scotch Tape 1181, “een soldeerbare kopertape met een geleidende lijmlaag”. Ik heb het besteld bij Conrad.nl, kost wel wat, maargoed, het leek me geniaal. De methode van MBa@NL, die goed bedacht is, hoeft bij deze tape niet omdat de lijm zelf al geleidend is.
Bij wijze van test heb ik een lampje aan een 9V batterij geplakt, en jawel, dat brandt.
Als tweede test heb ik wat strookjes op de koperbanen van de flap naar de benzinemeter geplakt. Werkt perfect (tot nog toe, nog niet zo heel veel gereden). Dus binnenkort gaan alle andere baantjes ook voorzien worden van zo’n stukje tape.
KM-tellerkabel (bovenste deel) heb ik ook vervangen maar dit heeft niet geholpen . Nuja, de buitenkant was toch al gebroken dus het vervangen is geen verloren moeite geweest, maar ik moet nu dus echt aan de bak (letterlijk zegmaar, dus ook het onderste deel vervangen).
Op zoek dus naar een vervangend onderste deel. Zal ‘em eerst moeten uitbouwen om de lengte na te meten, ik kan van service.citroen niet goed achterhalen wat de vervangende kabel moet zijn. Vooral de lengte is dus het probleem, is het nu 480 of 520 (getallen uit mijn hoofd, maar in die buurt in ieder geval)... wordt vervolgd. De kabel die er nu inzit lijkt overigens wel wat lang, loopt nogal wat omslachtig overal overheen/langsheen.
Verder nog een vraag voor de Sport-rijders (en GT-rijders denk ik ook eigenlijk): als ik het test-knopje middenin bij het stop-lampje indruk, lichten alle lampjes op, behalve de meest linkse, een kvs-temp lampje, die voorzover ik kan zien met zaklamp erachter schijnen blauw zou moeten zijn. Werkt die wel bij jullie met dat testknopje?
P.S.
Ik heb nog zo’n 15 meter van die tape over, waar ik niet perse vanaf hoef (altijd handig om te hebben), maar als iemand ooit hetzelfde probleem heeft als ik en het op deze manier wil oplossen, schroom dan niet om me te PB-en voor een stukje tape, ik kan wel een aantal decimeter missen zegmaar.
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
Dat is helemaal ideaal dat de lijmkant ook geleidend is. Dat was bij de aluminiumtape die ik heb gebruikt bij het probeersel niet het geval. Waarschijnlijk blijft de tape die je dus gekocht hebt ook goed zitten als je een paar keer de stekkers er op en af doet.
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Ja ik kon het niet echt geloven, aangezien ik overal waar ik vroeg naar die 1-zijdig geleidende tape al glazig aangekeken werd. Maargoed, aan de andere kant is 3M wel de ruler kwa tape enzo, dus durfde ik het wel aan om te bestellen.
De stekker is er nu 2 keer afgeweest en het blijft goed gaan.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
In H-base:
-Onderkabel
-Lengte 510 mm
-Fabrikant: Hitec
-artikelnummer: K 43102
-Prijs: € 10,75
Even naar en goede onderdelenboer, die kan hem zo voor je bestellen.
Ow ja, bij de Sport staat de kabel er niet bij. Maar ik ben er zeker van dat deze kabel ook past. Kabel hierboven genoemd is voor een 1600, maar daar zit verder geen verschil in.
Je hebt ook geleidende lijm voor de achterruit verwarming, zou dat niet ook een optie kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Zo, ik heb me even stil gehouden hier. Even een update, zonder nieuwe vragen.
Mijn BX Cannes heb ik naar de garage gebracht, een geval sloop. Met pijn in het hart, maarja het is niet anders.
De Sport staat nu ook bij de garage. Ik heb het kenteken geschorst; ze gaan de werkzaamheden voor de apk doen in een tijdsspanne van enkele maanden, in de uurtjes die ze af en toe over hebben. In principe hebben ze vrijwel geen BX-klanten meer, maar ze kunnen het wel waarderen dat ik de mijne opgeknapt wil hebben, ook omdat ze de BX Sport nog net wel als bijzondere Citroen willen zien.
Op dit moment ben ik dus BX-loos, auto-loos. Met aan de ene kant de mooie herinneringen aan mijn Cannetje en aan de andere kant het vooruitzicht op het Sportje wat weer minimaal een aantal maanden kan rijden. Ik had willen zeggen: ‘weer een jaar mag rijden’, maar in die zin heeft een BX met achterstallig onderhoud geen geheimen voor me: ik heb me er bij mijn Cannes ook schuldig aan gemaakt en weet hoe hard het terugkomt. Ik ga er dus vanuit dat er vrij snel het volgende mankement naar bovenkomt.
Wat ze de komende maanden gaan doen is het volgende:
- LV fuseehoes en stuurhuishoes
- HD-leidingen van voor naar achter 2 stuks
- RA ADAL
- uitlaatsteun herlassen
Dat zijn de echte apk-punten.
Voor zover het daarna in mijn budget past gaan ze de volgende zaken aanpakken:
- retourslangbundel (geheel vervangen, of stukken zelfbouw)
- voorraadbol (moet eigenlijk sowieso wel)
- distributieriem (in ieder geval checken, mogelijk vervangen)
- olielekje ergens
Even samenvattend, wat heb ik er zelf eigenlijk aan gedaan?
- massapunten schoongemaakt
- contactpunten sensoren in het motorruim schoongemaakt
- km-tellerkabel alletwee de delen vervangen
- tellerhuis alle contacten overgetaped met tweezijdig geleidende tape (werkt goed!) +lampjes
- thermostaat vervangen
En dit alles met jullie hulp! Het is misschien niet zoveel in verhouding tot wat voor de apk moet gebeuren, maar ik ben echt in mijn nopjes met het feit dat ik uberhaupt zelf al eens iets heb kunnen doen aan mijn auto, met jullie hulp. Waarvoor dank.
Uiteindelijk durf ik vast en zeker zelf meer de moeilijke punten aan te pakken, als ik hier maar meer meelees en wellicht hulp durf te vragen.
Maar vooralsnog is het wachten op het moment dat ik m’n autootje terugkrijg.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Succes, maar vooral: sterkte met wachten