6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 

[BX Sport PN-90-XS] oplossen koelproblemen
henkcx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

Gepost: 27 november 2010 10:54 PM
  [ # 76 ]

Las dat je in het bezit bent van de pn 90 xs ,heb alle boekjes en het originele garantiebewijs van deze auto liggen!

groet Henk

Profiel  

ikkiukkiokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54

- Xsara Coupe 1.6 VTR
Gepost: 05 december 2010 10:36 PM
  [ # 77 ]

Vanmiddag telefonisch contact gehad met Henk.

Hij wist me nog e.e.a. te vertellen over de geschiedenis van de auto. Heeft de auto niet zolang in bezit gehad.
Hij is wel degene die er nog 1 of 2 HD-leidingen onder gezet heeft; is Citroen-monteur, dat scheelt.
Hij vond ook wel dat er meer mis was met de hydrauliek, de retourslangen die er soms afknallen; waarschijnlijk veerpoot.
En hij wist me te vertellen dat de distributieriem ook toen hij de auto in bezit had al toe was aan vervanging.

Dus hele nuttige info voor mij, die ik weer aan de garage kan doorspelen.

Maar in ieder geval, de boekjes en het garantiebewijs komen mijn kant op, via de garage, aangezien Henk de eigenaar van garage Moonen dan weer kent via de Ami-club.

Kleine wereld toch, die Citro-wereld Smile.

Verder moest ik maar eens contact gaan leggen met de garage waar de auto >20 jaar in onderhoud is geweest, wellicht hebben die nog een onderhoudshistorie voor me.

Profiel  

marcel14trs
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 816

- Xsara diffrence 2
Gepost: 05 december 2010 11:42 PM
  [ # 78 ]

goeie ervaringen meee garage moonen heb ik lang geleden is mijn visa 14trs gekocht de rb-86-pl had ik nooit weg moeten doen
dus dan zal het met de sport ook wel goed zitten/komen cheese

met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur dream

vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.

Profiel  

ikkiukkiokki
< 100 berichten
Rank

- Xsara Coupe 1.6 VTR
Gepost: 06 december 2010 11:39 PM
  [ # 79 ]

Ah ja, de Visa, mijn eerste auto was een Visa, ook bij Moonen gekocht (de PN-48-KY als ik me goed herinner). Maar een jaartje in gereden omdat ik perse een BX wilde, maar soms mis ik die Visa wel.

Maar over de onderhoudshistorie van de Sport…

Gisteravond een mailtje gestuurd naar de garage die de auto altijd heeft onderhouden. Was eerst Warnar uit Putten, valt nu onder Versteeg Buurman. En vanochtend meteen al reactie met een keurig excel-bestand van wat ze aan historie hadden. Vind ik wel heel erg netjes; niet zo snel verwacht.

De aangeleverde historie gaat terug tot 1992, de auto had toen een km-stand van 48.800, en gaat tot 2008, bij een km-stand van bijna 117.000.
Het is een bestand van bijna 280 regels, en ik dacht van goh, laat ik daar eens snel een simplistische analyse op los laten.

Ik heb eens gekeken bij elk onderhoudsmoment wat er specifiek aan hoofdreparaties genoemd werd, en laat ik daar eens een percentage-lijstje van maken.

Als volgt:
- 29% hydrauliek. (leidingen, slangen, lekkages, spin, het komt allemaal voorbij)
- 22% motor (ontsteking, distributieriemen (die blijkt al 2x gedaan), carb. afstellen, dynamo etc)
- 22% regulier onderhoud (apk/beurtjes, olie, bougies, mankementjes, ruitenwis-dingen etc)
- 11% uitlaat (ophangpunten lassen, potten/pijpen vervangen)
-  9% remmen (schijven, specifieke remleidingen, blokken, etc)
-  7% sloten (c.v.motors, sloten zelf)

Het is heel globaal genomen hoor, maar ik vond het zelf nog wel kloppend overkomen zo, alleen de laatste 7%, de sloten, die snap ik niet zo…

Waren er zoveel problemen met de sloten van de BX’en of de sloten van de Sport specifiek?
Of is dit voor de mijne exemplarisch? De sloten deden, vlak voordat ik de auto naar de garage bracht, af en toe nog steeds moeilijk namelijk. Bv. dat er een slotje niet zo’n zin had om mee te doen aan het idee van centraal vergrendelen, draai je de sleutel nog 2 keer om, dan doet ie het wel. Ondanks staalborsteltje, contactspray etc. Vreemd.

In bovenstaand lijstje missen nog de banden, die kwamen maar een keer voor dus vrij verwaarloosbaar, en er wordt niet gerept over koppeling of versnellingbak… dus die gaan er toch echt wel aankomen voor mij vrees ik.

Verder vind ik dat hydrauliek wel vrij hoog staat, normaal onderhoud had ik hoger verwacht. Maar er is blijkbaar in de loop der tijd zo absurd veel slang en leiding aan vervangen, dat het raar is dat er nu weer zoveel mis is met de hydrauliek, maarja, het zij zo.

Wat vinden jullie ervan?
Leuk, dit soort lijstjes? Of nogal nutteloos?

Profiel  

siemenazu
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 579

- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
Gepost: 07 december 2010 06:18 PM
  [ # 80 ]

is soms wel handig om te weten maar ik zie liever de staat van de auto.
dit is bij een sport nogal lastig te controleren met name de roest!

azu 1973          
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963  
Cx 20re            
berlingo
dyane4

Profiel  

ikkiukkiokki
< 100 berichten
Rank

- Xsara Coupe 1.6 VTR
Gepost: 02 oktober 2011 01:59 AM
  [ # 81 ]

Nou, daar ben ik weer…

Om maar te beginnen: @siemenazu: je hebt helemaal gelijk: lijstjes zijn leuk en aardig, en ‘roest’ staat daar niet in genoemd.

Ik heb mijn BX Sport terug van de APK-keuring, bijna een jaar na dato (dat ik ‘em erheen bracht voor die keuring).
De garage had weinig tijd om het uberhaupt als bij-project te kunnen doen, en er waren nog wat beren op de weg toen ze eenmaal begonnen, het zal toch eens niet… roest-beren wel te verstaan.

Het bleek dat de achterkant van de auto meer uit roest dan uit werkelijk staal bestond. Dat is nu wel opgelost. Daar is een hoop werk aan geweest. Toen ze toch bezig waren hebben ze meteen wat zaken uitgebreider aangepakt. Met het moeten lossen van de hele achterbrug voor het laswerk hebben ze maar gewoon beide bruglagers (ADAL’s) vervangen en alles aan gekitte lekzakken en rottig leidingwerk meegenomen, om maar wat te noemen.
Uiteindelijk heb ik er lang op moeten wachten, maar ach, dat heeft zich gelukkig ook mogen uiten in het bedrag wat ik mocht afrekenen.

Ik presenteer maar gewoon het lijstje van de uitgevoerde werkzaamheden voor de uit de hand gelopen APK (/deel-renovatie):
- beurt (tussen): motorolie, KVS, bougies, LHM
- APK
- div. verlichting: massa’s, afstellen, etc.
- wisser voor: nieuwe arm, origineel Citroen
- achterbruglagers L + R
- uitlaat: ophangpunt achterzijde en klemmen
- steun reservewiel
- stuurhuishoezen: vervangen voor nieuw
- fuseekogel L: nieuwe kogel, nieuwe hoes
- div. leidingen:
    - 2x (HD-)LHM-leiding V->A vervangen voor nieuw
    - 2x LHM-leiding V->A netter gelegd
    - alle LHM-leidingen ter plaatse van achterbrug vervangen indien twijfelachtig
    - benzineleidingen A->V vervangen
    - alle leidingwerk met bitak afgewerkt
- div. laswerk A:
    - bevestiging achterbrug / dwarskoker
    - langskokers
    - kofferbakbodem en -randen
    - alles afgewerkt met bitak
- h.d.bol LHM vervangen (voorraadbol)
- L.A. lekzak: vervangen voor nieuw
- div. retourslangen: octopussen geïnspecteerd en goed genoeg bevonden, diverse overige leidingen vervangen
- ‘hobby-aansluiting’ HD pomp verloopje vervangen voor nieuw, origineel Citroen
- distributieriem vervangen
- overige snaren vervangen
- nieuwe accu

Toen ik de auto terug kreeg en voor de eerste keer de tank volgooide kreeg ik nog als verrassing dat de benzinetank onderwijl ook overleden was, of in ieder geval doorgescheurd: de benzine kwam er in waterval-vorm weer uit.
Dit is ook weer opgelost met een nieuwe tank (ofja, uit een sloper, want nieuw zijn ze niet meer te krijgen?)

Nuja, een hele lijst van uitgevoerde werkzaamheden, maar ik vermoed dat ik pas op 50% zit van wat er nog allemaal moet gebeuren om deze Sport weer een goed aantal jaren de weg op te hebben.

In ieder geval mag ik er nu weer mee rondrijden, dus daar geniet ik maar even van Smile.

Zodra ik klaar ben met de reparatie van de sideskirts volgen er foto’s.

Profiel  

stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865

Gepost: 02 oktober 2011 07:45 AM
  [ # 82 ]

kij dat noem ik nog eens een apk beurtje.

wow goed bezig hoor!!!

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  

zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2039

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 02 oktober 2011 02:00 PM
  [ # 83 ]

Hele investering maar met een sport weet je in elk geval wel dat het een goede investering is, da’s een echte klassieker. Wat dat betreft is m’n 14Etje wat minder slim Laughing

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  

Don Pedro
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182

- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
Gepost: 03 oktober 2011 12:17 PM
  [ # 84 ]

Goed bezig !

T kost inderdaad wat, zowel qua werk als flappen, om een Sport op de weg te houden , maar goed, dan heb je ook wel wat !
Vanochtend reed ik ook weer lekker met een opkomend zonnetje over de A58, raampje wat open , heerlijk !

Have a break ...

Profiel  

ikkiukkiokki
< 100 berichten
Rank

- Xsara Coupe 1.6 VTR
Gepost: 04 oktober 2011 01:09 AM
  [ # 85 ]

@ stan: apk’tje is een beetje een understatement geworden in dit geval ja Smile

@ zandvoorta: of de investering zich ooit terug zal verdienen… mwah… Misschien over een jaar of 20 wordt het ding geld waard, als ie niet alsnog is weggeroest? Smile Maar ik neem aan dat een 14E tegen die tijd ook wel wat zal opleveren, toch, zo verkeerd is dat niet Smile ?

@ pedro
inderdaad, daar doe je het uiteindelijk voor (of leg je het geld uiteindelijk voor neer), lekker (al dan niet raampje open) rustig een beetje touren, af en toe even lekker grommen. Dit is wel leuker naar m’n werk rijden dan in de Peugeot 205 die ik het afgelopen jaar heb gereden.

Maar even een ander ding: na de valse start met de lekke benzinetank hoopte ik toch wel op een maandje probleemloos rijden.
Uiteraard zal dat niet zo zijn. Ik zit nu met een olielekkage via de peilstok. Ik heb het internet afgespeurd maar kom eigenlijk niet verder dan allerlei verklaringen met overdruk en onderdruk en dan m.n. nog allerhande discussies over het al dan niet juist gebruiken van de termen over-/onderdruk.
Die verhalen moet ik nog even laten bezinken.

Voor nu is de vraag: is carterventilatie de eerste verdachte (sludgeverstopping na een jaar stilstaan) ? Ik heb komend weekend pas tijd om er eens goed naar te kijken…

Kan ik hiermee rijden, als ik echt rustig rij (tot 2500-3000 toeren) of maakt dat niet uit, is het sowieso onverstandig?

Profiel  

Paul2
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14

Gepost: 05 oktober 2011 11:49 PM
  [ # 86 ]

@zandvoorta en @ikkiukkiokki

Het investeren in een BX-sport doe je voor jezelf, omdat je het leuk vindt om de wagen in goede staat te krijgen en te houden. Het geld wat je erin steekt vertaalt zich niet in een evenredige waardevermeerdering.

De waarde bij taxatie wordt mede bepaald door het aantal wat er nog is. In geval van een Sport werkt dat in je nadeel omdat het altijd al een liefhebbersauto is geweest en er ondanks het geringe aantal wat er gebouwd is nog relatief veel van over zijn.

Daar doe je het dus niet voor. Het gaat om die smile die je hebt als je instapt en een stuk gaat rijden, het geluid en de acceleratie als je stevig het gas intrapt, het eigenwijze dashboard. Veel leuker dan bij de huidige generatie auto’s!

Profiel  

ikkiukkiokki
< 100 berichten
Rank

- Xsara Coupe 1.6 VTR
Gepost: 10 oktober 2011 11:46 PM
  [ # 87 ]

Hmm Paul2, daar heb je een scherp inzicht, ik had er nog niet zo over nagedacht.

Ik doe het (net als alle overige BX Sport-liefhebbers neem ik aan) overigens ook niet voor de investeringswaarde.
Maar voor de smile inderdaad als je rijdt.

Nu is het wel zo dat die smile nog steeds een beetje te wensen overlaat in mijn geval.

De olielekkage via de peilstok heb ik weliswaar opgelost door de carterventilatie eenmaal goed aan te sluiten (daar hebben ze bij de garage dus aan gerommeld, stel ik niet op prijs). Maargoed, na enkele avonden internet bestuderen snap ik dan weer wel het idee van dit systeem, en hoe het moet zitten in de BX, toch weer wat geleerd.
Het bleek dat ik eigenlijk geen ventilatie meer had: ze hadden er een dichte olievuldop ingezet, met een klein ontluchtingsnippeltje erop; werkte niet afdoende, en verklaarde wel de oliewalmen-lucht tijdens het rijden (yuk).

Maar nu zit ik met een volgend probleem. Op een gegeven moment loopt de motor (weer) warm. Het duurt vrij lang voordat het gebeurt, zegmaar na 30 minuten rustig rijden, maar dan helpt ook de interieurventilator op warm zetten en vol blazen niet meer.

De thermostaat heb ik vorig jaar nog vervangen, maar hierna heeft de auto dus weer bijna een jaar stilgestaan.
Kan de thermostaat daardoor nu alweer vastgeslagen zijn?

Maar de eigenlijke vraag, zou zoiets ook kunnen komen door een klein lekje in het koelsysteem waardoor er een kleine hoeveelheid lucht in kan komen??

Profiel  

Pimperklaas
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 527

- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Gepost: 10 oktober 2011 11:52 PM
  [ # 88 ]

Het kan allebij. Idee om de thermostaat te testen is om hem los te maken en dan in kokend water te houde.. dan kan je zien als hij nog naar behoren functioneert!

Profiel  

GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5465

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 10 oktober 2011 11:55 PM
  [ # 89 ]

Misschien de koelvloeistof vervesen? Of wellicht dat de radiateur slecht is?

Profiel  

Pimperklaas
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 527

- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Gepost: 10 oktober 2011 11:59 PM
  [ # 90 ]

radiateur die slecht is? die zorgt juist voor koeling Razz mocht die slecht zijn dan zou de auto juist te snel warm worden etc.etc. ik zou toch voor de thermostaat gaan..

Profiel  

6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook