Las dat je in het bezit bent van de pn 90 xs ,heb alle boekjes en het originele garantiebewijs van deze auto liggen!
groet Henk
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Vanmiddag telefonisch contact gehad met Henk.
Hij wist me nog e.e.a. te vertellen over de geschiedenis van de auto. Heeft de auto niet zolang in bezit gehad.
Hij is wel degene die er nog 1 of 2 HD-leidingen onder gezet heeft; is Citroen-monteur, dat scheelt.
Hij vond ook wel dat er meer mis was met de hydrauliek, de retourslangen die er soms afknallen; waarschijnlijk veerpoot.
En hij wist me te vertellen dat de distributieriem ook toen hij de auto in bezit had al toe was aan vervanging.
Dus hele nuttige info voor mij, die ik weer aan de garage kan doorspelen.
Maar in ieder geval, de boekjes en het garantiebewijs komen mijn kant op, via de garage, aangezien Henk de eigenaar van garage Moonen dan weer kent via de Ami-club.
Kleine wereld toch, die Citro-wereld .
Verder moest ik maar eens contact gaan leggen met de garage waar de auto >20 jaar in onderhoud is geweest, wellicht hebben die nog een onderhoudshistorie voor me.
Totaal aantal Berichten: 816
Geregistreerd: 20-12-2007
- Xsara diffrence 2
goeie ervaringen meee garage moonen heb ik lang geleden is mijn visa 14trs gekocht de rb-86-pl had ik nooit weg moeten doen
dus dan zal het met de sport ook wel goed zitten/komen
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Ah ja, de Visa, mijn eerste auto was een Visa, ook bij Moonen gekocht (de PN-48-KY als ik me goed herinner). Maar een jaartje in gereden omdat ik perse een BX wilde, maar soms mis ik die Visa wel.
Maar over de onderhoudshistorie van de Sport…
Gisteravond een mailtje gestuurd naar de garage die de auto altijd heeft onderhouden. Was eerst Warnar uit Putten, valt nu onder Versteeg Buurman. En vanochtend meteen al reactie met een keurig excel-bestand van wat ze aan historie hadden. Vind ik wel heel erg netjes; niet zo snel verwacht.
De aangeleverde historie gaat terug tot 1992, de auto had toen een km-stand van 48.800, en gaat tot 2008, bij een km-stand van bijna 117.000.
Het is een bestand van bijna 280 regels, en ik dacht van goh, laat ik daar eens snel een simplistische analyse op los laten.
Ik heb eens gekeken bij elk onderhoudsmoment wat er specifiek aan hoofdreparaties genoemd werd, en laat ik daar eens een percentage-lijstje van maken.
Als volgt:
- 29% hydrauliek. (leidingen, slangen, lekkages, spin, het komt allemaal voorbij)
- 22% motor (ontsteking, distributieriemen (die blijkt al 2x gedaan), carb. afstellen, dynamo etc)
- 22% regulier onderhoud (apk/beurtjes, olie, bougies, mankementjes, ruitenwis-dingen etc)
- 11% uitlaat (ophangpunten lassen, potten/pijpen vervangen)
- 9% remmen (schijven, specifieke remleidingen, blokken, etc)
- 7% sloten (c.v.motors, sloten zelf)
Het is heel globaal genomen hoor, maar ik vond het zelf nog wel kloppend overkomen zo, alleen de laatste 7%, de sloten, die snap ik niet zo…
Waren er zoveel problemen met de sloten van de BX’en of de sloten van de Sport specifiek?
Of is dit voor de mijne exemplarisch? De sloten deden, vlak voordat ik de auto naar de garage bracht, af en toe nog steeds moeilijk namelijk. Bv. dat er een slotje niet zo’n zin had om mee te doen aan het idee van centraal vergrendelen, draai je de sleutel nog 2 keer om, dan doet ie het wel. Ondanks staalborsteltje, contactspray etc. Vreemd.
In bovenstaand lijstje missen nog de banden, die kwamen maar een keer voor dus vrij verwaarloosbaar, en er wordt niet gerept over koppeling of versnellingbak… dus die gaan er toch echt wel aankomen voor mij vrees ik.
Verder vind ik dat hydrauliek wel vrij hoog staat, normaal onderhoud had ik hoger verwacht. Maar er is blijkbaar in de loop der tijd zo absurd veel slang en leiding aan vervangen, dat het raar is dat er nu weer zoveel mis is met de hydrauliek, maarja, het zij zo.
Wat vinden jullie ervan?
Leuk, dit soort lijstjes? Of nogal nutteloos?
Totaal aantal Berichten: 579
Geregistreerd: 19-05-2006
- CX 2500 turbodiesel limousine
- 2CV AZU
- 2CV AK 400
- Berlingo 1900 D
is soms wel handig om te weten maar ik zie liever de staat van de auto.
dit is bij een sport nogal lastig te controleren met name de roest!
azu 1973
ami 6 1965
ami 6 1968
2cv azam 1963
Cx 20re
berlingo
dyane4
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Nou, daar ben ik weer…
Om maar te beginnen: @siemenazu: je hebt helemaal gelijk: lijstjes zijn leuk en aardig, en ‘roest’ staat daar niet in genoemd.
Ik heb mijn BX Sport terug van de APK-keuring, bijna een jaar na dato (dat ik ‘em erheen bracht voor die keuring).
De garage had weinig tijd om het uberhaupt als bij-project te kunnen doen, en er waren nog wat beren op de weg toen ze eenmaal begonnen, het zal toch eens niet… roest-beren wel te verstaan.
Het bleek dat de achterkant van de auto meer uit roest dan uit werkelijk staal bestond. Dat is nu wel opgelost. Daar is een hoop werk aan geweest. Toen ze toch bezig waren hebben ze meteen wat zaken uitgebreider aangepakt. Met het moeten lossen van de hele achterbrug voor het laswerk hebben ze maar gewoon beide bruglagers (ADAL’s) vervangen en alles aan gekitte lekzakken en rottig leidingwerk meegenomen, om maar wat te noemen.
Uiteindelijk heb ik er lang op moeten wachten, maar ach, dat heeft zich gelukkig ook mogen uiten in het bedrag wat ik mocht afrekenen.
Ik presenteer maar gewoon het lijstje van de uitgevoerde werkzaamheden voor de uit de hand gelopen APK (/deel-renovatie):
- beurt (tussen): motorolie, KVS, bougies, LHM
- APK
- div. verlichting: massa’s, afstellen, etc.
- wisser voor: nieuwe arm, origineel Citroen
- achterbruglagers L + R
- uitlaat: ophangpunt achterzijde en klemmen
- steun reservewiel
- stuurhuishoezen: vervangen voor nieuw
- fuseekogel L: nieuwe kogel, nieuwe hoes
- div. leidingen:
- 2x (HD-)LHM-leiding V->A vervangen voor nieuw
- 2x LHM-leiding V->A netter gelegd
- alle LHM-leidingen ter plaatse van achterbrug vervangen indien twijfelachtig
- benzineleidingen A->V vervangen
- alle leidingwerk met bitak afgewerkt
- div. laswerk A:
- bevestiging achterbrug / dwarskoker
- langskokers
- kofferbakbodem en -randen
- alles afgewerkt met bitak
- h.d.bol LHM vervangen (voorraadbol)
- L.A. lekzak: vervangen voor nieuw
- div. retourslangen: octopussen geïnspecteerd en goed genoeg bevonden, diverse overige leidingen vervangen
- ‘hobby-aansluiting’ HD pomp verloopje vervangen voor nieuw, origineel Citroen
- distributieriem vervangen
- overige snaren vervangen
- nieuwe accu
Toen ik de auto terug kreeg en voor de eerste keer de tank volgooide kreeg ik nog als verrassing dat de benzinetank onderwijl ook overleden was, of in ieder geval doorgescheurd: de benzine kwam er in waterval-vorm weer uit.
Dit is ook weer opgelost met een nieuwe tank (ofja, uit een sloper, want nieuw zijn ze niet meer te krijgen?)
Nuja, een hele lijst van uitgevoerde werkzaamheden, maar ik vermoed dat ik pas op 50% zit van wat er nog allemaal moet gebeuren om deze Sport weer een goed aantal jaren de weg op te hebben.
In ieder geval mag ik er nu weer mee rondrijden, dus daar geniet ik maar even van .
Zodra ik klaar ben met de reparatie van de sideskirts volgen er foto’s.
kij dat noem ik nog eens een apk beurtje.
wow goed bezig hoor!!!
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Hele investering maar met een sport weet je in elk geval wel dat het een goede investering is, da’s een echte klassieker. Wat dat betreft is m’n 14Etje wat minder slim
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 22-06-2009
- BX Break 1.9 TRI
- Berlingo 1.6
Goed bezig !
T kost inderdaad wat, zowel qua werk als flappen, om een Sport op de weg te houden , maar goed, dan heb je ook wel wat !
Vanochtend reed ik ook weer lekker met een opkomend zonnetje over de A58, raampje wat open , heerlijk !
Have a break ...
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
@ stan: apk’tje is een beetje een understatement geworden in dit geval ja
@ zandvoorta: of de investering zich ooit terug zal verdienen… mwah… Misschien over een jaar of 20 wordt het ding geld waard, als ie niet alsnog is weggeroest? Maar ik neem aan dat een 14E tegen die tijd ook wel wat zal opleveren, toch, zo verkeerd is dat niet ?
@ pedro
inderdaad, daar doe je het uiteindelijk voor (of leg je het geld uiteindelijk voor neer), lekker (al dan niet raampje open) rustig een beetje touren, af en toe even lekker grommen. Dit is wel leuker naar m’n werk rijden dan in de Peugeot 205 die ik het afgelopen jaar heb gereden.
Maar even een ander ding: na de valse start met de lekke benzinetank hoopte ik toch wel op een maandje probleemloos rijden.
Uiteraard zal dat niet zo zijn. Ik zit nu met een olielekkage via de peilstok. Ik heb het internet afgespeurd maar kom eigenlijk niet verder dan allerlei verklaringen met overdruk en onderdruk en dan m.n. nog allerhande discussies over het al dan niet juist gebruiken van de termen over-/onderdruk.
Die verhalen moet ik nog even laten bezinken.
Voor nu is de vraag: is carterventilatie de eerste verdachte (sludgeverstopping na een jaar stilstaan) ? Ik heb komend weekend pas tijd om er eens goed naar te kijken…
Kan ik hiermee rijden, als ik echt rustig rij (tot 2500-3000 toeren) of maakt dat niet uit, is het sowieso onverstandig?
@zandvoorta en @ikkiukkiokki
Het investeren in een BX-sport doe je voor jezelf, omdat je het leuk vindt om de wagen in goede staat te krijgen en te houden. Het geld wat je erin steekt vertaalt zich niet in een evenredige waardevermeerdering.
De waarde bij taxatie wordt mede bepaald door het aantal wat er nog is. In geval van een Sport werkt dat in je nadeel omdat het altijd al een liefhebbersauto is geweest en er ondanks het geringe aantal wat er gebouwd is nog relatief veel van over zijn.
Daar doe je het dus niet voor. Het gaat om die smile die je hebt als je instapt en een stuk gaat rijden, het geluid en de acceleratie als je stevig het gas intrapt, het eigenwijze dashboard. Veel leuker dan bij de huidige generatie auto’s!
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Hmm Paul2, daar heb je een scherp inzicht, ik had er nog niet zo over nagedacht.
Ik doe het (net als alle overige BX Sport-liefhebbers neem ik aan) overigens ook niet voor de investeringswaarde.
Maar voor de smile inderdaad als je rijdt.
Nu is het wel zo dat die smile nog steeds een beetje te wensen overlaat in mijn geval.
De olielekkage via de peilstok heb ik weliswaar opgelost door de carterventilatie eenmaal goed aan te sluiten (daar hebben ze bij de garage dus aan gerommeld, stel ik niet op prijs). Maargoed, na enkele avonden internet bestuderen snap ik dan weer wel het idee van dit systeem, en hoe het moet zitten in de BX, toch weer wat geleerd.
Het bleek dat ik eigenlijk geen ventilatie meer had: ze hadden er een dichte olievuldop ingezet, met een klein ontluchtingsnippeltje erop; werkte niet afdoende, en verklaarde wel de oliewalmen-lucht tijdens het rijden (yuk).
Maar nu zit ik met een volgend probleem. Op een gegeven moment loopt de motor (weer) warm. Het duurt vrij lang voordat het gebeurt, zegmaar na 30 minuten rustig rijden, maar dan helpt ook de interieurventilator op warm zetten en vol blazen niet meer.
De thermostaat heb ik vorig jaar nog vervangen, maar hierna heeft de auto dus weer bijna een jaar stilgestaan.
Kan de thermostaat daardoor nu alweer vastgeslagen zijn?
Maar de eigenlijke vraag, zou zoiets ook kunnen komen door een klein lekje in het koelsysteem waardoor er een kleine hoeveelheid lucht in kan komen??
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Het kan allebij. Idee om de thermostaat te testen is om hem los te maken en dan in kokend water te houde.. dan kan je zien als hij nog naar behoren functioneert!
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Misschien de koelvloeistof vervesen? Of wellicht dat de radiateur slecht is?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 20-03-2008
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
radiateur die slecht is? die zorgt juist voor koeling mocht die slecht zijn dan zou de auto juist te snel warm worden etc.etc. ik zou toch voor de thermostaat gaan..