2 van de 2
 < Vorige 1 2

dx blok voor dx2 blok omwisselen
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 428

Gepost: 13 juni 2010 08:21 PM
  [ # 16 ]

Geen man overboord:
De starterkrans kun je door hem heet te stoken van je vliegwiel verwijderen, en zo de gewenste combinatie maken.

Profiel  

repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 428

Gepost: 14 juni 2010 12:12 PM
  [ # 17 ]

Ik moet even een correctie op mijn vorige bericht posten:

De starterkransen van dik vliegwiel (vingerdrukgroep) en dun vliegwiel (diafragma) zijn NIET uitwisselbaar omdat ze een andere diameter hebben…

Wat wel nuttig is:
Als je een DX-vliegwiel (dik) demonteert is het raadzaam bij hergebruik de starterkrans te verwijderen en één-achtste verder weer te monteren. Wanneer de draaiende motor uitgezet wordt zal het vliegwiel telkens op dezelfde stand (of een kwart verder) tot stilstand komen, zodat de bendix van de startmotor steeds op dezelfde tandjes aangrijpt, die daardoor slijten. Op een gegeven moment zal de bendix dan in versleten tandjes moeten bijten, en dat wil hij niet. Zo kun je dus wel dezelfde startmotor blijven gebruiken. Dit verschijnsel doet zich vooral voor bij de dikke vliegwielen, bij de dunne is mij daar niets van bekend.
Andere mogelijkheid is om een ‘diafragma’ (dun) vliegwiel te monteren in combinatie met een moderne Valeo, maar dan dien je wel de juiste combinatie druklager/koppelingshevel/boemerang/koppelingskabel uit te zoeken.

Profiel  

2 van de 2
 < Vorige 1 2

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook