Door de realiteit als gezin manager onder ogen te zien, is het voor ons financieel niet interessant meer om een Mercedes te rijden. Mijn kinderen zijn op de leeftijd dat zij hen eigen weg op gaan en kost het meer dan het opbrengt, belasting hoog en ga zo maar door, Ondanks ik en mijn vrouw echte liefhebbers zijn van Mercedes.
Met flinke tranen verkochten wij onze Mercedes C200 1994.
Maar!! Wat nu?? Wat voor een auto gaat het nu worden?, ik krijg een tip van mijn broer over een AXje citroen, met apk tot 2011 waar van de eigenaar is overleden en dat, dat Axje in zeer goede staat zou verkeren. Tuurlijk!! Dat zal het zijn!! NOT!! Dat heb ik in het verleden ook eerder gehoord.
Maar wat moet ik me bij dat autootje voorstellen, even gekeken op internet en de tranen sprongen opnieuw ons in de ogen. Wat is dat voor een spaceship!!!??.
Maar toen kwam ik per ongeluk op jullie forum terecht, ik kan nu zeggen op ons forum en hebben wij jullie eens lekker zitten bespioneren, over slechte en goede punten van dit type autootje en hebben veel geleerd waar wij op moesten letten!! Etc
Ik kan uit ervaring vertellen, dat ook mercedes vervelende nukken hebben, maar motorisch niet kapot zijn te krijgen, daar tegen over de Axje, betreft de koppakking, maar ook Mercedes kan dat treffen.
Dus wij naar de vouw en zoon van de overleden man, en toen besefte ik en mijn vrouw dat het toch op waarheid beruste, gezien het Axje.
De garage gaat open en daar staat een super blinkende Citroen AX 1.1i 4 deurs 1993 te fonkelen en straalde in het echt toch een bepaalde charme af van het Axje.
De vrouw attendeerde er wel op wat hagel schade, en net voor mijn man zijn onverwachte overlijden is er ingebroken in de auto voor de deur, mijn man was hem vergeten in de garage te parkeren en dat is hij eigenlijk nooit vergeten.
Inbrekers hebben de deur vernield aan de passagierskant, mijn zoon heeft de deur weer redelijk fatsoenlijke staat kunnen brengen, maar de schade is wel zichtbaar gebleven, en de radio er uitgeknipt inclusief de speakers.
Ik vroeg aan mevrouw en zoon of ik mocht inspecteren, maar natuurlijk!!, geen probleem, ik wil wel even mee rijden naar het apk station, vroeg de zoon?, dan kunt u ook de onderkant bekijken en kunt u ook even voelen hoe het rijd.
Nou maar wat graag!! Dus ik achter het stuur en draai de sleutel om en hoppa!! Het loopt meteen!!, en na weer een eerste rijles de weg op, want wat is dat ding fel van optrekken.
Links en rechts in de bochten op de geluiden letten, geen reutel of niets.
Wat me wel op viel is het brandstofmetertje een klein beetje last heeft van Adhd.
Op het Apk station aan gekomen even de motorkap open en de punten bekeken waar jullie het allemaal over hadden.
Geen lekkende koppakking, dynamo droog, alles is lekker droog, meer kan ik er gewoon niet van zeggen
Buiten de braak en hagel schade, (maar dat is te verwaarlozen), geen slecht puntje te vinden er is zelfs nooit in gerookt, bekleding en alles was perfect en mooi, ook de sigaretten aansteker was nog helemaal nieuw.
Wat mij wel op viel is een rood los hangend stekkertje aan de koplamp (stuurkant) waar de apk meester geen antwoordt op kon geven.
Van achter in de koffer bak enkel wat gebruiksporen van het vervoeren van het een en ander.
Eenmaal het Axje op de brug vertelde de apk meester, altijd bij hem in onderhoud is geweest, en de assen en hoezen vervangen te hebben, (dit was ook goed te zien) en nog een grote beurt heeft gehad net voor het overlijden van meneer, en kon dit aantonen op het computer sherm, en vertelde en behoorlijke verstandhouding opgebouwd te hebben loop der jaren.
Nu rijden we al een paar dagen rond en de brandstofmeter is echt een handicap en ging plots van kwart naar nul en kort daar na begon er een lampje te knipperen, wij schrokken ons rot en zijn meteen gaan tanken.
Nu heb ik het forum door gespit betreft brandstofmeter, maar kan er niet echt duidelijk van worden, sommige foto’s zijn verdwenen, echt jammer.
Ook onder de achterzitting gekeken en daar zitten twee zwarte dekseltjes onder 1 aan stuurkant en 1 passagiers kant, onder welk dekseltje zit nu het vlottertje (weerstand) heb ik namelijk ook ergens gelezen.
Wat ik ook nog heb uitgezocht is het Orga-nummer: 6009
Maar kleurcode is mij niet echt duidelijk is iets van: Ete08 staat vaag achter de koplamp passagiers kant.
Kenteken: GN-VZ-37
Nou, dat was het wel denk ik.
Met vele groet,
Computerbug
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gefeliciteerd!
Leuke kar.
Voor meer info vwb kleurcode en ORGA verwijst ik je naar dit topicje van de AXClub.
In mijn stal staat ook een MB, een W124-200 om precies te zijn, en dat is nu niet bepaald ‘mijn ding’ maar ieder het zijne.
De C-klasse opvolging vond ik altijd beduidend slechter als zijn voorganger, veel rammeltjes en piepjes waar de W124 gewoon stil en goed is…
Nogmaals: MB is niet mijn ding.
Los van dat, ik denk dat je aan de AX geen verkeerde hebt: oerbetrouwbaar, zelfs al is het geen ‘duitse degelijkheid’ en mocht het onverhoop toch kapot gaan is het vrijwel altijd simpel en goedkoop te fixen.
De 1.1 is inderdaad vrij pittig te noemen, en ook qua verbruik zul je versteld staan…
Een deurtje is op de sloop wel te regelen voor weinig geld, en met een beetje geluk zelfs in de juiste kleur.
Een dansende tankmeter is eigenlijk meer standaard dan uitzondering, laat die tankmeter maar zitten (meer Cit’s hebben er last van, da’s charme).
Schroom niet iets te vragen; zoals op de meeste autofora huist ook hier een schat aan kennis en ervaring.
En je zult merken: Citrofielen zijn een slag apart
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
loshangend stekkertje: er zijn er 2, 1tje aan de stuurkant (waar ook de Accu zit). Als je deze kortsluit gaat de ventilator aan. Dit is om te controleren of de ventilator het doet (Franse fratsen denk ik). Ventilator slaat niet snel aan, als het lekker warm is en je rijdt snelweg en je komt in de file.. Dan hoor je ‘m misschien.
Bij de andere koplamp zit er nog 1. Als je erin kijkt zul je zien dat er maar 1 metaaltje inzit (maar 1 contact). Hiermee kun je de rijcomputer uitlezen. (En omdat het allemaal oud en simpel is kun je dat ook zelf Er is een handleiding voor op ‘t AX-forum).
Ff op Rdw gekeken: hij is Grijs. Da’s leuk die kleur zie je niet veel
Gefeliciteerd met de aankoop! Je zult merken dat het niet zo’n snelwegdier is als een MB, maar kan heel goed meekomen en kan eigenlijk nog best hard voor zo’n klein karretje (165, of soms nog hoger als je mazzel hebt).
2CV 1985
Hoi, bedankt voor jullie leuke reacties
Nou!! Pascal Adhd was misschien toch niet echt de juiste geplaatste opmerking denk ik, , het is niet echt dansen… al had ik dat liever gehad,(Denk):smt102
Want het is gewoon gevaarlijk griezelig.
Als ik tank is de tank, (Euro 20,-) 1/4, werkt verder prima naar 1/2, maar op 1/2 is het afvragen wat gaat hij nu doen, en ik ben geen Derek Ogilvie, dus is het en verassing, wanneer vliegt de naald naar de linkse hoek, en dan kort daar op gaat er een lampje branden, en dan is het moment gebroken dat het zweet mij uit breekt.
Wat ik wel kan vermelden, als ik de motor uit zet, het naaldje geleidelijk mooi naar links trekt, dus volgens mij als leek, is niet het metertje zelf DENK ik dan.
Nu is het zo dat er bij ons in de wijk om de 50 meter een drempel ligt, en ging ik er stiekem van uit, dat het vlottertje gereanimeerd zou worden door de drempels maar nope, niets nada.
Ik denk dat er toch wel wat aan gedaan moet worden, om zo onder spanning auto moeten rijden, is voor mij ook niet echt je van het. (Misschien tips??):smt136
En wat MB betreft , ik heb ook 5 jaar een 190D gereden, ik kan je vertellen dat ik daar veel minder onkosten heb gehad dan de C200, want die C200 had altijd wel wat. Het ene was opgelost en het volgende kondigde zich al weer aan.
Hoi, Raoel
Kijk zo kom ik nog eens ergens, leren op ieder uur van de dag.
De Ventilator werkt en slaat aan en ongeveer na plus minus 1 minuutje of 1 1/2 slaat hij weer uit.
Helaas nog geen radio inzitten, dus is Ventilator te horen als je er op let, alhoewel ik een radio(CD)wel heb uit de MB, maar de speakers uit de MB passen niet in de deuren.
Zo op het eerste indruk zou je zeggen die passen wel, maar na het rooster weg te halen, is het even slikken.
En de speakers achter, dan ben ik bang dat de hoedenplank niet lang meer heeft te leven, en echt recht is de hoedenplank ook niet om speakers te monteren, dus het zal wel iets van mdf worden denk ik.
Nu weet ik voor 50 procent zeker dat ik speakers heb die er in passen, maar ik heb net een verhuis achter de rug, en dan is weer het probleem, waar kunnen ze zijn.
Weten jullie uit je hoofd of idee wat de originele speakers voor in de deuren kosten bij de ?
Nou, ik denk dat het zo weer wel was, ik ga morgen eens even kijken op de sloop voor een deurtje.
En even een paar fotootjes maken van de tuut(je).
Verder een fijne
Groetjes Computerbug (Frans)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dat de tankmeter kapot gaat, hoor je zelden bij een AX.
Denk eerder aan ralle stekkerverbindingen, want elektriek is nu niet bepaald de sterkste kant van een frans product.
Speakertjes (rond 130) gewoon bij een multimediamarktplaats ( ) kopen, kost tegenwoordig niets.
Als het goed is kun je naast de achterbank ook speakers kwijt, maar ben effe vergeten of dat voor een type II ook zo is…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
Pascal schreef:Als het goed is kun je naast de achterbank ook speakers kwijt, maar ben effe vergeten of dat voor een type II ook zo is…
Betreft speaker plaatsing is er geen verschil tussen phase 1 of 2. Alleen tussen 3 en 5 deurs.
3 deurs zitten naast de achterbank en 5 deurs heeft ze in de voordeuren.
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Mijn brandstofmeter doet dat ook. Van ca 1/4 opeens een kerstlampje. Het went. Je komt dan nog een heel eind dus geen paniek.
Gefeliciteerd met je aanwinst.
Hallo allemaal!
Even weer over dat benzinemetertje…ik heb er ook last van dat hij heel erg schommelt! Dat begint als ik nog maar 1/4 in de tank heb zitten en ineens geeft hij aan dat hij helemaal leeg is. Maar rijd je weer even verder dan gaat hij weer keurig terug. Weet iemand hoeveel km je ongeveer uit de hele tank kan halen???
Ik haal uit een halve tank ongeveer 400 km
Voor een auto van inmiddels 16 alweer heb ik er veel plezier van, ben een beginnende bestuurder en heb volgende maand 1 jaar mijn rijbewijs en hopelijk ook schadevrij!!!
Hij is idd ook vrij pittig met optrekken ja dat klopt maar we mogen niet zeggen dat hij slecht rijd of wel dan?
Groetjes
Simone
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006
- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
Simone90 schreef:Ik haal uit een halve tank ongeveer 400 km
Rekenkundig moet je dan dus 800km op een volle tank kunnen redden… Wat goed te halen is als je gemiddeld 1 op 20 rijdt…
Gezien de genoemde leefdtijd ga ik uit van een 43 liter tank die je hebt (36 liter is alleen bij de oer AX’en) en als je, reëel gezegd, 1:16 zou rijden en 3 liter reserve wilt houden (dus 40 liter op zou rijden) dan krijg je dus 40 liter maal 16 kilometer is 640 kilometer.
Als je dan nog 3 liter (wat je van de 43 reserve hebt) maal 16 doet kom je uit op 48 kilometer. Zoveel heb je dan dus nog over na die 640 kilometer om een pomp op te gaan zoeken.
AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi
Dat klopt ja ik heb idd een tank van 43 liter.
Ik heb wel een goed excuus ik ben een vrouw dus rekenen is niet mijn sterkste van, maar jou uitlegkon ik goed begrijpen gelukkig
Bedankt voor je reactie
Groetjes
Simone
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
En ook hier last van de rare benzinemeter bij een kwart, dus het is een karaktertrek van de AX. Onze vorige had het ook. Je leert er mee leven. Meestal geeft íe bij starten de juiste stand wel aan, dan kan ie niet de volgende bocht al leeg zijn. Ik vermoed dat er een raar soort demping ingebouwd zit. Als ik geen zin heb om te tanken (en/of de dagtelller zegt dat het nog niet nodig is) wacht ik meestal totdat het lampje irritant lang blijft branden. En hier gemiddeld 1:15, maar met 3 verschillende berijders en een iets lekke uitlaat.
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zelfs mijn oer-AX ‘Pino’ manifesteert dit probleem, maar bijvoorbeeld ook de ZX van mijn wederhelft doet het: een wiebelende tankmeter.
Als je start en de motor is koud heb je ineens minder peut, om zich na verloop van tijd te herstellen naar het werkelijke niveau.
Rij je een bocht door heb je ineens weer een volle tank of….is-ie leeg.
Inderdaad gewoon een combinatie van je tankmeter en je dagteller in de gaten houden.
‘Spirit of avant-garde’