Hallo,
Ik ben vandaag begonnen aan het vervangen van de distributie riem. Aangezien de waterpomp en spanrol nog nooit zijn vervangen (Auto heeft 220.000KM gelopen) wil ik deze ook vervangen.
Alles los, krukas en nokkenas vatsgezet, riem eraf en toen aan de waterpomp begonnen. Dit ding is niet los te krijgen!! het is een TU5JP (1.6 8-klepper) blok met de ronde waterpomp in een gietijzeren blok.
Tikken werkt niet, wrikken werkt niet, ik heb met een grote schroevendraaier al de alu rand die op het blok ligt voor de helft weggeslagen. Ik weet het even niet meer.
Iemand hier ervaring mee?? Is er een truuk voor om dit te doen?
Mijn dank is heel groot…...
Gr Hessel
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
toch verder gaan met tikken/slaan, succes
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
bout effe voorzichtig warm maken en vervangen door andere
Het zijn niet de bouten, die heb ik er al uit gekregen. Ik denk dat de aluminium pomp is gaan reageren/oxideren met het gietijer van het blok. Zelfs met een breekijzer krijg ik de pomp er niet uit.
Ik heb het maar opgegeven en ga de pomp niet vervangen. Wel de distributie riem en spanrol. Nu maar hopen dat de pomp niet gaat lekken.
Thanks
Hessel
Was de motor koud toen je aan dit klusje begon? en dan niet 2 uurtjes ofzo, maar een hele nacht afkoelen. Pomp is van aluminium en motorblok is van gietijzer, alu zet meer uit dan gietijzer, zo komt de pomp bij een warme motor, muurvast te zitten. Laten afkoelen en de pomp zou er dan zou uit kunnen.
Auto had de hele nacht stil gestaan, langer zelfs nog. En nog niet los te krijgen. Ik denk dat het alu van de pomp is gaan corroderen met het metaal en dit zorgt voor een super sterke hechting. Ik denk dat de enige manier is om het blok eruit te halen zodat je meer ruimte hebt.
Eerst maar eens kijken of hij lekt. Ik voelde geen speling op de as en hij draaide soepel. Dus als hij niet gaat lekken, laat ik hem lekker zitten.
In dat geval word het lastig, als het corrosie of zoutaanslag van de koelvloeistof is.
Probeer het eens met dit spul, http://www.loctitefreezeandrelease.com
Door de koude schok breekt de verbinding los en kan de kruipolie ertussen.
Ik kan geen garantie geven dat het in jouw geval zal werken, maar zelf heb ik er al een hoop mee los gekregen.
Succes.
Thanks!
Vergeet niet de gebruiksaanwijzing goed te lezen, vooral de 2 minuten wachten nadat je het c.a. 30 seconden erop gespoten heb, zijn belangrijk.
Succes en laat het ons weten of het gelukt is, als het niet lukt, dan kun je het pomphuis demonteren, als ik me niet vergis, dan hoeft daar de motor niet voor eruit.
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Goeie tip, dat kende ik nog niet van Loctite.
Hessel, heb je de pomp er al uit gekregen?
Nee, ik heb besloten om de oude te laten zitten. Ik heb hem afgedicht met Dirko (een heel goede vloeibare pakking) en alles weer ingebouwd. Nu weer een week gereden en geen lekkage en goede koeling. Dus so far so good!!