Mapsensor
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 20 juni 2010 04:51 PM

Ik ben mijn liefje aan het opknappen, vandaar ik de laatste tijd veel Topics post.

Kan iemand mij vertellen waar de Mapsensor zit op het Gasklephuis?
Ik heb al diverse dingen vervangen, b.v. stappenmoter, div. slangen, gasklephuis gereinigd, etc.
Maar het licht happeren bij het gasgeven blijft aanwezig, vandaar mijn vraag.

Ik zal binnenkort ook eens even de bougiekabels vervangen.

Joop.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 20 juni 2010 05:36 PM
  [ # 1 ]

Zonder de foto weet ik het niet maar, volgen eens die slangetjes (iets van 10mm buitendiameter) die vanuit de buizen van het luchtinlaatkanaal lopen. Dan kom je vanzelf op de map sensor uit.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 20 juni 2010 06:05 PM
  [ # 2 ]

Een slangetje van 1 cm buitendiameter zit er bij mijn auto niet op. De buis naar mijn luchtinlaatkanaal/gasklephuis heeft maar één aftakking, en de slang heeft als buitendiameter van ongeveer 200 á 250 mm.
Deze slang gaat direkt naar het luchtfilterhuis.

Ik kan het totaal verkeerd hebben, maar volgens mij moet de mapsensor elektronisch aangestuurd worden, dus niet doormiddel van een luchtslang.

Joop.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 20 juni 2010 06:52 PM
  [ # 3 ]

Je hebt het verkeerd. De MAP sensor meet de onderdruk in het inlaatspruitstuk. Aan de hand van die gegevens regelt je ECU vervolgens het mengsel. Als je sensor niet in het spruitstuk zit geschroefd, moet hij toch een verbinding hebben met het spruitstuk om de onderdruk te meten. Ik dacht dat bij een 1.6 de sensor niet in het spruitstuk zit, maar ergens anders in de motorruimte. Loop je spruitstuk nog eens goed na, wellicht is een los slangetje wel gewoon de oplossing.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
petervanzanten
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007

- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Gepost: 20 juni 2010 10:47 PM
  [ # 4 ]

Zit op het rechterbinnenscherm boven aan.zit een slangetje aan die gaat naar het spruitstuk.en een draadje met stekker.een vierkant zwatr kastje.

nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 21 juni 2010 05:14 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de uitleg Peter, ik heb de mapsensor gevonden.
Dus binnenkort maar eens vervangen, kijken of dat helpt.

Joop.

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 28 juni 2010 05:41 PM
  [ # 6 ]

Bij mijn 1.8 16V gaf dat een wereld van verschil!

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
Joop 49
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 311
Geregistreerd: 31-10-2007

- C5 2.0i 16v Difference 2
Gepost: 30 juni 2010 04:21 PM
  [ # 7 ]

Vandaag, 30 juni, ben ik naar een aantal sloperijen geweest in Vijfhuizen NH.
Op een gegeven moment kom ik bij een sloperij van 2 Nederlandse jongens, de rest van de sloperijen bestaat volgens mij uit 80% Turkse eigenaren, op zich uiteraard geen probleem maar zijn wel een heel stuk duurder.

Even een voorbeeld: Bij de Turk, oliepeilstok en mapsensor € 25,-
              Bij de Nederlander, oliepeilstok, mapsensor en 2 dashboardspeakers € 10,-
Uiteraard bij de Nederlanders de spullen gekocht.

En inderdaad zoals Traindriver aangeeft, de nieuwe mapsensor is een wereld van verschil.

Voor diegene wie in de buurt van Amsterdam woont is het een aanrader om naar Vijfhuizen te gaan, wellicht naar de sloperij waar ik ben geweest.
Zijn naam ben ik vergeten, maar zij zijn gevestigd op de Motorweg (een donkergroene ronde loods met de ingang aan de zijkant en met een geel bord op het hekwerk) in Vijfhuizen NH.

Joop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook