Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Bezitters van een CX serie 1 herkennen dit wellicht. Iedere keer dat ik met de CX rijd, maakt het zicht op het eenspakige stuurwiel, de lunule en het mooie gewelfde dashboard mij helemaal blij. Wanneer mijn blik dan naar beneden afdwaalt, verdwijnt die blijdschap: de “fluffy” onderzijde van het dashboard is gedeeltelijk verkleurd en rond de sloten voor het kontakt en het handschoenenkastje versleten. Is er iemand op het forum wie het gelukt is om deze delen weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen?
Mij lijkt dat de metalen delen met lijm zijn behandeld, waarna er kleine stukjes textielvezel op zijn aangebracht. Een soorgelijke oppervlakte is soms te vinden op verpakkingen: wanneer simpele kunststof binnenvormen in kartonnen omverpakkingen luxe moeten uitstralen, krijgen zij ook weleens zo’n fluffy uiterlijk. Dit stemt mij hoopvol dat er bedrijfjes bestaan die ook een CX dashboard succesvol onder handen kunnen nemen. Ik ken ze echter niet…
Groet,
Rens
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De gebruikte techniek heet ‘flocken’. Dit werd vroeger ook veel gebruikt om teksten en logo’s op bijvoorbeeld trainingspakken in relief aan te brengen. Zoek maar eens op het net, je vindt er vast meer informatie over.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Graddus,
Dat is een gouden tip! “Flocken” levert vele hits op. Zo kan ik een bedrijfje gaan zoeken dat deze techniek op grotere oppervlaktes toepast en in de komende winter kan de klus dan uitgevoerd worden. Als iemand hiermee ervaringen heeft, dan lees ik daar graag over!
Groet,
Rens
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Maak het jezelf makkkelijk, zou ik zeggen. Zoek nette vervangende delen. Er ligt overal nog zoveel. Rondje bellen met specialisten en de club en ik denk, dat je beet hebt, ook al is blauw voor mijn gevoel niet de meest voorkomende kleur.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik heb persoonlijk (gelukkig) nog geen ervaring met het feit dat deze bekleding minder wordt en/of loslaat, maar zou dit iets zijn dat alle série 1 CXen staat te wachten? Of is er bij dit exemplaar een andere oorzaak geweest voor dit fenomeen…?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik heb diverse dashboards. Die van Jacqueline is erg versleten, die van de anderen heel netjes. Als je voorzichtig bent met sleutels enzo, dan blijft dat allemaal gewoon erg netjes hoor. Geen hele bossen in dat contactslot en het dashboardkastje gewoon met voorzichtigheid opendoen. Dan blijft dat gewoon netjes.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Mijn 2200 uit 1975 had hetzelfde euvel. Na Graddus’ tip over “flocken” heb ik in het internet al wat meer over die techniek ervaren. Flocken wordt gedaan met zowel natuurlijke als synthetische vezels (bijv. nylon). Misschien is de kwaliteit van het toegepaste materiaal na de eerste jaren verbeterd?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
garagestmarien schreef:Als je voorzichtig bent met sleutels enzo, dan blijft dat allemaal gewoon erg netjes hoor. Geen hele bossen in dat contactslot en het dashboardkastje gewoon met voorzichtigheid opendoen. Dan blijft dat gewoon netjes.
Had je dat aan de vorige eigenaars geschreven, dan zou ik nu een “probleem” minder hebben
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Heb ik gedaan, maar ze luisterden niet.
Maar ik ben het eens met Robin. Je zou eenvoudiger een goed exemplaar zoeken en omzetten.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Da’s natuurlijk ook een goede tip. Gewoon een vervangend handschoenenkastje erin, tezamen met het deel rond het contactslot. Als ik die vind, hoef ik niet eens tot de winter te wachten om de hele zaak uit te bouwen en kan ik deze zomer alweer “blij” CX rijden!
Groet,
Rens
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Heeft iemand deze onderdelen misschien liggen? In de juiste kleur blauw en in staat van nieuw? Graag een voorstel per PB!
Groet,
Rens
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
http://link.marktplaats.nl/355829509
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Juiste kleur, maar rond het contactslot nog verder versleten dan bij mij…
Het handschoenenkastje ziet er zo op de foto wel goed uit, dus misschien moet ik toch maar bieden…
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Groet,
Rens
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Tja, ik denk dat het zoeken naar plaatmateriaal rond het contactslot dat niet versleten is, gelijk staat aan het zoeken naar de spreekwoordelijke speld in de hooiberg. Probleem is dat je bij starten en sleutels er weer uit halen vaak de omgeving van het slot even aanraakt. Verder heeft vrijwel iedereen sleutelhangers of andere sleutels aan de contactsleutel hangen.
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Als je al mooie vervangende delen vindt (de meeste zijn natuurlijk ook versleten, tenzij de auto zijn hele leven in een donkere schuur heeft doorgebracht), dan betreft het uitstel van executie. Uiteindelijk komen we allemaal een keer aan de buurt, dus op een dag moet toch iemand de handschoen oppakken en zich in het flocken gaan verdiepen. Een CX-specialist (La Léo???) zou zoiets kunnen doen.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
De UK was smetteloos. Is het nog steeds. Geen sleutels rond het contactslot laten bengelen, bewust pakken naar de knop van het handschoenenkastje. Beetje zuinig doen, dus. Ze bestaan nog wel, de nette delen.