Dág GSers,
Welke contacthoek moet ik voor mijn 1130 hebben?
Ik heb er nieuwe punten in gezet maar ik vroeg me af welke contacthoek ideaal is?
Hij staat nu op 55 graden, maar klopt dat een beetje? Ik kon het in de haynes niet vinden.
Ciao,
Voor een 1130 is 55 graden de perfect de nominale waarde. De tolerantie is 2 graden en 30 seconden.
Dan de verdeler op 10 graden voor PMS cyl 1 statisch vast schroeven.
Bedankt Dr Pallas,
dan staat het dus goed, dat geeft toch een gerust gevoel,
Ik had hem statisch met het lampje op 10 graden gezet, vervolgens nog iets getuned met de stroboscoop.
Uit mijn hoofd dacht ik op 3000 toeren op 27,5 graden zonder vervroeging.
Hoe kan ik mijn vervroeging controleren? Ik heb het idee dat deze nog niet helemaal klopt, hij trekt niet lekker door wanneer ik volgas intrap. Pas op hogere toeren pakt hij dan goed op.
Bij gas los knettert hij een beetje in de uitlaatpijp, waar komt dit ook al weer door? te late ontsteking toch?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Waarschijnlijk ontsteking te laat gezet…
Citroen!
Ik heb de ontsteking eerst statisch op 10 graden gezet en vervolgens zonder vacuum vervroeging op 27 graden bij 3000 toeren.
Ik heb inmiddels gelezen dat de contacthoek 57 + of -2 graden moet zijn bij de 1130 dus 55 is nog net binnen de marge maar het kan dus wel netter.
De tijd en afstand zouden dus in pincipe moeten kloppen, los van het feit hoe de vervroeging werkt.
Wat ik nu nog niet helemaal begrijp is dat hij onderin een beetje sloom is, hij pakt pas op bij hogere toeren.
Hoe kan ik makkelijk controleren of de vervroeging goed werkt?
Ik kan natuurlijk aan het het slangetje zuigen, maar daarmee weet ik nog niet of het echt goed werkt, heb ik dan een onderdruk metertje nodig?
Ciao PDM,
De contacthoek van een 1130 is inderdaad 57 +/- 2 graden. En dus niet 55 +/- 2,5 graden zoals ik een mijn eerste bericht melde. Mijn fout, de RTA die ik onder handen had was verkeerd!!
Voor al je overige zaken, zonder speciaal gereedschap is het bijna onmogelijk de verdeler perfect af te stellen. Controleer eerst of je een GA9 GD7 verdeler hebt. Dat is het halve werk. De overige afstellingen moeten op een meetbank worden gedaan. Als dat allemaal in orde is maakt het verder niets uit of je de onsteking nu statisch of dynamisch op de auto afsteld.
Natuurlijk kan je ook zonder meetbank werken, je auto zal het zeker doen. Maar zodra je een perfecte verdeler op je auto zet en deze perfect afsteld hoor je de motor gewoon niet meer stationair draaien, zo stil wordt alles. Dit is mijn persoonlijke ervaring (10 jaar zonder en 2 jaar met meetbank).
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Maar dan nu de hamvraag: hoe kom je aan zo’n meetbank? Hebben ze zoiets bij “GS garages” zoals Van Bemmelen of Bonhof nog in huis? Ik zou mijn onsteking weleens echt goed willen laten checken.
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Ik vraag me overigens af wat een meetbank precies is. Bedoelen we hier een automeetbank (aanwezig in alle tuning centers) mee of een apparaatje waarmee je alleen de ontsteking kan controleren cq instellen.
Overigens heb ik alleen mijn thermostaat voorverwarmingspijpje teruggezet met een andere thermostaat (welke niet optimaal werkt) en daarmee pakt hij al een stuk lekkerder op. Ook heb ik de distibutie vervangen (al denk ik niet dat dit van invloed zou moeten zijn, of hij stond echt een tandje opgeschoven).
Mach2 schreef:Maar dan nu de hamvraag: hoe kom je aan zo’n meetbank?
Ehhh, gewoon zoeken tot je een ons weegt. Ik weet niet hoe het in Nederland gesteld is, maar hier heeft geen enkele garage dusdanige apparatuur. Verder is het voor huidige autos ook totaal niet meer nodig, dus als iemand het apparaat al had is het waarschijnlijk met het oud vuil mee gegaan.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dat GSA’s soms wat knetteren is volgens mij vrij normaal. Als het maar geen ploffen of pingelen wordt…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Even een kleine kanttekening: de latere GSA modellen zijn voorzien van een elektronische ontsteking. waarom niet gewoon zo’n unit in een GS beunen? De vervroegingscurve is aan te passen immers.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is de vervroegingscurve aan te passen van een electronische ontsteking van een GSA? Ik dat dat dit een vastgegeven was. Wat ik had gezien heeft een GSA een andere vervroegingscurve dan een 1130 blok, dus misschien wordt het daar niet direct beter van.
Maar als het is in te stellen (hoe dan?) dan is het natuurlijk een heel ander verhaal
Waarschijnlijk is het inderdaad mogelijk de ECO verdeler aan te passen zodat deze op een 1130 kan worden gemonteerd. Heb ik nooit geprobeerd, niet omdat het onmogelijk is, maar simpelweg omdat ik het nut er niet van in zie. Met andere woorden, Beun komt bij mij de garage niet in. Op mijn autos heb ik normale Ducellier verdeler waarbij de condensator is vervangen door een transistor en een vonk versterker. Werkt perfect, draai prachtig en heeft weinig onderhoud nodig want door de transistor zijn de contactpunten minder slijtage gevoelig.
Hoe aanpassen? Je moet de vervroeging van de ene verdeler in de andere monteren, veren aanpassen en het geheel vanaf nul afstellen. Maar nogmaals, heeft totaal geen zin daar aan te beginnen als je geen testbank hebt. Als je het nu echt wilt kan ik het voor je proberen, maar dan heb ik wel 2 verdelers nodig. Misschien heb ik nog een 1130 liggen, maar een ECO heb ik niet. Als je wilt kan ik ook een 1130 voor je reviseren en die naar Thenay meenemen (als je daar naar toe gaat natuurlijk) en hem op je GSje monteren. Dit alles natuurlijk niet voor nopes, maar daar komen we wel uit. Zegt u het maar, via privé mail aan info[ad]clubgs.it
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DoctorPallas schreef:...met andere woorden, Beun komt bij mij de garage niet in….
Toch fijn als een goede tip van een pro met 15 jaar ervaring én een gedegen opleiding in de autotechniek meteen als “gebeun” wordt afgedaan. Erg jammer…“doctor pallas”....
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Laten we hier vooral niet gaan lopen bitchen, we zijn toch geen wijfen!?
Volgens mij wil Doctor Pallas alleen aangeven dat hij voor de real deal wil gaan het zo dicht mogelijk bij origineel wil houden.
Zelf ben ik geen freak van origineel, vooral niet als het beter is dan origineel.
Ik ben het eens met Waterman dat wanneer je een elektronische ontsteking kan aanpassen naar de curve van een 1130 dat dit een mooiere oplossing is dan met die contactpuntspaarder te werken. Dan heb je namelijk nog steeds de nadelen van de punten.
Maar dan staat nog steeds de vraag of dat mogelijk is.
Wat versta jij onder reviseren van een ontsteking Drs Pallas?
De Souriau onstekings testbanken/testkasten kom zo nu en dan wel eens op Marktplaats en zeker op Leboncoin kom je er wel een paar tegen. Tik maar eens in “souriau”.