hallo allemaal,
ik ben de trotse bezitter van een citroën AX furore maar heb een probleem
ik heb deze auto gekregen met 150000km op de teller en hij staat nu op 154000.
ik rij met veel plezier alleen een paar weken geleden toen ik de bocht om ging toen ging oppeens het olie lampje en het koelvloeistof lampje tegelijk branden.
en nu word het dus alleen maar erger, eerst was t alleen met scherpe bochten maar nu beginnen ze al te branden als ik naar links of rechts ga op de snelweg…
ik heb t oliepeil en het koelvloeistofpeil gecontroleert maar dat is allebei goed, maar zoals ik al zei beginnen die lampjes steeds vaker te branden en meestal maar een paar seconden
wie kan mij zeggen wat dit is!!!
bedankt
Niels86
Welkom op het forum
Het klinkt als een electrisch probleem, mogelijk iets met de massa.
Controleer eens of je accu-klemmen goed vastzitten en of er een goede massa is, meet met een multimeter de weerstand tussen de min en het chassis van de auto, of de cylinderkop. Vanaf de min van de accu, loopt er een dikke kabel naar de versnellingsbak, de aansluiting daar wil wel eens problemen geven, even los maken, schoonmaken en contactspray doet wonderen.
Doet het probleem zich echt voor als je de bocht om gaat? of als je alleen al de richtingaanwijzer gebruikt of bijvoorbeeld de achterruitverwarming inschakelt?
hey thnx
nee het is echt alleen als ik zijwaartse bewegingen maak en niet als ik me richtingaanwijzers gebruik.
maar word ook steeds erger en af en toe flikkeren ze een beetje als ik op een hobbelige weg rij maar blijven branden als ik een bocht doorga…
heeft het schadlijke gevolgen voor de auto zelf? kan er b.v kortsluiting ontstaan? of kan de motor stuk gaan? enz..
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Dit klinkt inderdaad als een kortsluiting of massaprobleem.
Kijk alle multistekkers eens goed na en spuit ze in: bij ‘bloemkool’-vorming kan het voorkomen dat stroom zichzelf via de bloemkool een aarde zoekt.
Ook een slechte aarde (zoals al genoemd) geeft soortgelijke problemen.
Even met een contactspray onder de motorkap duiken, meestal is de dader al vrij vlot gevonden.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Ik zou als ik jou was ook alle sensoren even nalopen. (Een in de kop, een onder de ontsteking en volgens mij voor op het blok nog één). Controleer even of hier alle draden nog goed zijn, als er bij een draad de isolatie is doorgesleten krijg je ook dit soort problemen. Loo
Vergeet de accu-klemmen niet, en de massakabel naar de versnellingsbak, dat is de basis.
ok bedankt voor alle reacties!!
ben echt een leek met auto’s dus misschien nog 2 domme vragen…
kan ik als ik die draden aanraak (als de motor uit is maar de accu kabels nog vast op de accu zitten)
een schok krijgen ofzo??
en kan dit probleem nog meer schadelijke gevolgen geven voor andere elektrische dingen of motorische schade geven???
heel erg bedankt voor alle goede hulp
groetjes niels86
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nee, alleen als je pluskabel en carrosserie tegelijk aanraakt.
Dus maak eerst de minkabel los, dan de plus.
De ECU (“boordcomputer”) wordt gereset als je de de accukabels losneemt.
Niets aan de hand: zodra je de motor voor het eerst weer start ná schoonmaken even een minuutje of 10 stationair laten lopen; hij leert zichzelf dan weer in.
‘Spirit of avant-garde’