1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
dilemma?
Watje
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 28-04-2008

Gepost: 29 juni 2010 11:14 PM

Ik zit met mijn zx, die staat te koop, bij afdeling zx. Het is een 1.4i met verdeler uit 1992.

Nu is mijn vraag, de ax van mijn vrouw, is aan een motorrevisie toe. Zou de motor uit de zx in de ax passen…...... zou leuk zijn. en makkelijk bij het inhalen.

wat kan ik verwachten, bij de transplantatie, overigens uit pure intresse.

groetjes.
michael.

Du pain, du vin, et toujours le citoen hihihi.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 30 juni 2010 09:52 AM
  [ # 1 ]

Dat past ja zonder al te grote problemen, want beide TU.
Wel ECU en motorkabelboom mee overzetten dan.
Maar een AX die een motorrevisie nodig heeft, hoe krijg je dát voor elkaar en weet je dat wel zeker?
TU-tjes zijn behoorlijk bulletproof en draaien 3 ton zonder noemenswaardige problemen.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Watje
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 28-04-2008

Gepost: 30 juni 2010 09:40 PM
  [ # 2 ]

Als je olie in de koelvloeistof hebt, kleppenseals, verteerd zijn, sensoren nagelopen moeten worden. distributie vervangen, koppeling vervangen…kortom helemaal nagelopen moeten worden.

Als ze drie ton kunnen lopen,ehhhhhhh dan zit ik nu op de helft.192000 kilometer.

Heb altijd een gezonde dosis achterdocht, en goed is niet goed genoeg gedachte.

Gaat het helemaal goed komen. maar eerst even apk. daarna zien we wel verder.

Was vierjaar geleden al niet best hoor. dus ben wel benieuwd wat ik allemaal aantref.


Watje
(niet lettelijk)

Du pain, du vin, et toujours le citoen hihihi.

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 30 juni 2010 11:02 PM
  [ # 3 ]

Klinkt als een dag werk, maar inderdaad: is de AX deze investering nog waard…?!
Dat laat ik aan jullie over

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Punaxio
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009

- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Gepost: 30 juni 2010 11:49 PM
  [ # 4 ]

Er iemand van de AXclub die ooit is een 1.4 motor uit een ZX in een AX probeerde te krijgen en dat is diegene ZWAAR tegen gevallen!

Wat is er mis met het motorblok van de AX? TU-blokjes zijn eigenlijk eindeloos op te knappen, dus ik zou persoonlijk de huidige motor gewoon opknappen.

Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH

Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 01 juli 2010 11:37 AM
  [ # 5 ]

Op welke punten viel het dan zwaar tegen? Dat is dan wel belangrijk om te weten. Kan Watje zich daarop voorbereiden..

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 01 juli 2010 05:38 PM
  [ # 6 ]

Dat lijkt me vreemd, want TS geeft aan dat het een oude ZX is (serie I met verdeler) en dus een SPI motor.
Die moet één-op-één in een AX te lepelen zijn, want het is hetzelfde blok dat al in de AX gebezigd wordt..
Uiteraard moet ook de ECU en motorkabelboom worden overgezet.

De genoemde reparaties zijn niet duur, maar alles totaal zit je al snel op een 200 euri aan materiaal.
En dan mot het spul er nog natuurlijk in!
Voor 150 euri en minder heb je al een 1.1-tje uit een sloper, vandaar dat ik aangeef of het wel financiëel zinvol is om het blokje proberen te redden.
Maar dat mag TS zelf bepalen.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 01 juli 2010 09:13 PM
  [ # 7 ]

Mark van de AXClub was dat.
Ik ken Mark goed genoeg om te durven zeggen dat hij ook tegen zijn eigen eigenwijsheid en op dat moment onervarenheid is aangelopen.
Niet denigrerend bedoeld, hij deed het gewoon en lostte het op waar hij tegenaan liep.
Als ik het mij goed herinner liep hij vast toen hij het ZX blok met de originele AX ECU wilde gaan aansturen. Uiteindelijk heeft hij de stekker van de motorkabelboom afgeknipt en alles doorgemeten.
Maar met een complete ZX heb je alles bij de hand.
Qua maatvoering (motorsteunen etc) past het zonder problemen.

Groet, Rogier

Profiel  
 
Watje
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 169
Geregistreerd: 28-04-2008

Gepost: 02 juli 2010 10:11 PM
  [ # 8 ]

Kon nog maar zo maar eens zijn…....... dat er een 1.4i in me volcane beland. Is wel lekker droog het blokje. en als ik het geloven mag 110000 kilometer. En met een lekker opgeschoonde injectiehuis, eenigste wat glimt aan de hele zx.

zucht maar eerst even een apk. van de ax

watje.

Du pain, du vin, et toujours le citoen hihihi.

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 03 juli 2010 03:03 AM
  [ # 9 ]

Als de motor ophangpunten en de motorblok serie overeen komen ( beide TU) is het te doen!

Problemen waar je tegen aan kan lopen zijn :
bak keuze ( verhoudingen)
koppelings keuze ( ZX of AX )
bedrading

Grof gezet zou je alleen het kale blok kunnen overzetten en alles van de AX gebruiken, als het goed is past de injectie zich aan!

Loopt het blok niet goed, dan zal je de kabelboom aan moeten passen.
Maar ik vermoed dat als je de AX bak en een NIEUWE koppeling gebruikt EN verder alles van electronica van de AX overzet, dus puur het kale blok dat het moet werken

Ik heb zelf een dergelijke operatie meerdere keren in een mini uit gevoerd ( ok nog ouderwetsere techniek)

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 03 juli 2010 10:49 AM
  [ # 10 ]

Er zit geen verschil tussen een ZX en een AX koppeling, want beide TU.
Ook ik sleutel aan Mini’s (kheb ook nog een 1000HLE) en daar heb je hetzelfde; ondanks de wijziging van A naar A+ motor is het hetzelfde blok dat al vanaf 1938 wordt gebruikt, dus logisch dat het past.
Alleen zit je dan met de omschakeling Verto naar non-Verto koppeling.
Terug naar de AX: moet geen problemen opleveren.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6147
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 03 juli 2010 12:00 PM
  [ # 11 ]

Volgens mij kun je de ZX ecu gewoon aan de AX kabelboom hangen hoor. Die stekker is hetzelfde, het schema ook. In ieder geval zou ik dat eerst proberen bij deze motor-swap. Trial & error… als het niet werkt zul je alsnog de kabelboom moeten wisselen. (maar lijkt me sterk)

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 03 juli 2010 12:52 PM
  [ # 12 ]

Mischien hoeft de ECU niet eens te worden over gezet!
Ik zou het eerst zo eens proberen

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
MBa@NL
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 146
Geregistreerd: 06-05-2006

- AX "CHRONO"
- AX 14TRS
Gepost: 03 juli 2010 06:37 PM
  [ # 13 ]
Hilko16TZI schreef:

Volgens mij kun je de ZX ecu gewoon aan de AX kabelboom hangen hoor. Die stekker is hetzelfde, het schema ook. In ieder geval zou ik dat eerst proberen bij deze motor-swap. Trial & error… als het niet werkt zul je alsnog de kabelboom moeten wisselen. (maar lijkt me sterk)

Om dit verhaal te bevestigen kan ik melden dat ik in mijn AX 1.1 met een 1.4 injectie traject en een ZX 1.4 ECU rij. Nog nooit ergens last van gehad en hij doet het perfect.

AX Kentekens het register voor ELKE AX met nederlands kenteken, dus niet alleen de AX Sport, GT en GTi

Profiel  
 
raoel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008

- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Gepost: 03 juli 2010 11:07 PM
  [ # 14 ]

1.4 injectie op 1.1: klopt, werkt (uit een ZX gehaald van de sloop).

2CV 1985

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 juli 2010 12:29 AM
  [ # 15 ]
Rio97 schreef:

Mark van de AXClub was dat.
Ik ken Mark goed genoeg om te durven zeggen dat hij ook tegen zijn eigen eigenwijsheid en op dat moment onervarenheid is aangelopen.
Niet denigrerend bedoeld, hij deed het gewoon en lostte het op waar hij tegenaan liep.

Er was ook iets met de schakelstangen, waardoor hij de bak uit de sloop-ZX die hij had niet kon gebruiken, maar de originele bak uit de AX heeft gebruikt. Verder liep hij tegen het probleem aan dat de schema’s zoals in de vraagbaak van geen kant klopten, Citroen had blijkbaar wijzigingen in de kleurcoderingen doorgevoerd.

In iedergeval heeft hij het allemaal kunnen oplossen met veel doorzettingsvermogen, waarvoor mijn bewondering en complimenten.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook