Hallo allemaal, ik heb sinds twee weken een Xsara Break uit 2002. Het volgende probleem doet zich voor. Als de motor koud is en ik start hem, dan gaat het toerental vrijwel meteen terug naar 800 toeren. Het gevolg is dat de hele auto loopt te schudden. Het lijkt dus alsof hij totaal niet choked.
Zodra ik wegrij is na 1 minuut dit probleem verholpen. Dan krijg ik tijdens stationair dat af en toe het toerental even snel daalt (je ziet het ook aan de toerenteller) alsof de auto wil uitvallen. Ook dit voel je weer door de hele auto heen.
Onder de 2000 toeren, dus ook tijdens het rijden blijf je dit voelen. Kom ik over de 2000 toeren dan rijdt hij prima.
Zou dit allemaal kunnen liggen aan een vieze stappenmotor?
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wat voor motor?
En wanneer is er voor het laatst onderhoud gepleegd? Denk daarbij met name aan bougies, luchtfilter, brandstoffilter.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Welkom. Heb je de zoekfunctie al geprobeerd?
Ik meen me te herinneren dat dit probleem al vaker aan de orde is geweest.
Het is een 1,6 i benzinemotor. Toen ik hem kocht gaf de boordcomputer mooi aan dat de volgende beurt over 20000 pas weer hoeft. De auto zou bij aflevering een beurt hebben gehad. Zaterdag laat ik hem nakijken door een kennis van mij die Citroenmonteur is want ik heb sterk mijn twijfels.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Laat ook naar de motorsteun kijken!
Bij mij bleek dat de motorsteun (het grote rubberen blok dat aan de bovenkant het blok rechtop houdt) voor minstens 2/3e door. Doordat het blok te makkelijk kon kantelen had de auto heel snel de neiging tot bokken. Meteen na het vervangen van de steun was dat verdwenen.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Ik heb er even een filmpje van gemaakt.
Eerst sta ik bij de uitlaat, let op seconde 13, dan gebeurd het.
Op seconde 30 zie je de toerenteller dalen. Rest van het filmpje heb je niet zo veel aan maar kon ik er met youtube niet afknippen.
http://www.youtube.com/watch?v=Vxc4gcXF6fE
Bedankt voor de tip Technoloog
Totaal aantal Berichten: 227
Geregistreerd: 16-06-2008
- Xsara 1.6 16v VTR Coupe
Technoloog schreef:Laat ook naar de motorsteun kijken!
Bij mij bleek dat de motorsteun (het grote rubberen blok dat aan de bovenkant het blok rechtop houdt) voor minstens 2/3e door. Doordat het blok te makkelijk kon kantelen had de auto heel snel de neiging tot bokken. Meteen na het vervangen van de steun was dat verdwenen.
Waar zit die steun precies? Ik heb namelijk hetzelfde probleem, maar dan nog eens met ratelen bij het optrekken, en ik vermoed of draagarmrubber, of de motorsteun..
“Your Life Is Yours, And Yours Alone, Rise Up And Live It!” -Richard Rahl-
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Bijrijderskant van het blok, aam de bovenkant, de verbinding met het frame.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Toen ik onlangs mijn distributie verving, bleek de bout van de motorsteun volledig losgescheurd uit het rubber. Door het gewicht en nog een as, paar leidinkjes en een tie-rep bleef het blok op z’n plaats. Aan het lopen van de motor viel nix te merken: een goed afgesteld blok ligt muisstil bij stationair.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Met gescheurde motorsteun liep het blok stationair gewoon volledig rustig. Het was juist bij het wegrijden dat er, meer dan normaal, sprake was van bokken.
Ik heb ook een keer meegemaakt dat, door geparkeerd staan met ingedraaide wielen, de hele auto begon te schudden. Door de stuurbekrachtiging kreeg de auto een duwtje, dat deed het blok kantelen, daardoor hield de stuurbekrachtiging even in, zette weer aan, en zo ging het schudden door tot ik het stuur terug naar rechtuit draaide.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou eerst maar eens even laten uitzoeken of ie wel op 4 cilinders loopt onder de 2000 toeren denk ik na het zien van je filmpje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ben bij m’n kennis de citroenmonteur langs geweest. Één van de bougies was overduidelijk versleten en zal waarschijnlijk dus de oorzaak zijn van dit probleem. Het was in elk geval geen stappenmotor.
Zal er nieuwe bougies in zetten en hoop dat het dan gebeurd is met het onregelmatig lopen.
Ook mooi, vraagt hij aan mij, zit er geen boekje bij? Ik zeg volgens mij niet. Zegt hij, kijk eens onder de passagiersstoel dan. Wat schetst mijn verbazing, boekjes.
Ben een japanner gewent, die leggen het in het handschoenenvakje.
Het is opgelost, bougies zijn vervangen, eindelijk loopt die nou mooi. Veel meer trekkracht onderin.
dalend toerental, schuddende motor, typische reactie van een motor waar een bougie niet meedoet. Geef je gas is het over, klopte dus wel. ben bij voor je dat het dus weer redelijk eenvoudig is opgelost.
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Hij klinkt precies zo als mijn xantia 1.8 - 16V deed met een rotte MAP -sensor!
Uitlezen die boel en dan kijken wat er loos is!
Een 2e boosdoener wil nog wel eens een vervuilde stappenmotor zijn
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Tja, hier ben ik weer. Vanochtend wilde ik m’n auto starten en toen liep die weer op drie poten. Toen ik gas gaf tot ongeveer 3000 toeren en daarna het gas los liet viel de motor voor de eerste gewoon helemaal uit. Heb hem toen weer gestart en op een duur liep die weer normaal.
Het is nu voor de eerste keer vochtig weer, zou dus best ook nog wel eens de bobine (a 132,50 euro) kunnen zijn. Wat mij opvalt is dat deze auto totaal niet choked, mijn oude honda ging bij een koude motor altijd naar 1500 toeren totdat hij warm was om dan weer terug te gaan naar 800. De xsara blijft maar op 800. Klopt dit wel?
Kan jullie wel vertellen dat ik al behoorlijk spijt begin te krijgen van deze Franse aanschaf. Mijn jap liep altijd.