hopelijk kan iemand me vertellen wat de oorzaak kan zijn,
ik heb een citroen berlingo uit 98,nooit iets mee aan de hand,maar nu vandaag ging onder het rijden opeens me stuur heel erg zwaar,en tegelijk bleef me acculampje branden.
ik heb iets gelezen over een multiriem?zou dat het kunnen zijn?en zoja,kan ik dat zelf makkelijk zien?
ik doe zelf niets aan auto’s maar dan kan ik mischien in elk geval vast zien of dat het is ja of nee,en of de pomp zelf niet kapot is.
alle hulp is welkom aangezien ik elke dag me auto nodig heb,en nu best wel een probleem heb.
(zoiets gebeurd dan ook altijd in of net voor het weekend)
groetjes suzan
Hoi Suzan,
Welkom op het forum.
Ik denk dat je snaar er idd af ligt.
Even aan de linkerkant van de motor kijken (als je er voor staat)
Dan moet je een paar looprollen zien zonder zwarte snaar er om.
hoi,
bedankt voor de snelle hulp,en ja hij is er inderdaad af,ook helemaal kapot,nu hebben we vandaag een nieuwe riem gehaald en volgens die man paste die zeker weten,we hebben zelfs de autopapieren gegeven zodat hij het kon zien welk type enzo,
nu heeft een vriend van mij hem er vandaag op willen zetten maar is niet gelukt,hij weet niet helemaal precies hoe die erop moet maar wat ie ook doet,hij houd ontzettend veel over,de riem is volgens mij veel te groot,als hij om alle rollen zit dan kan er nog een vuist tussen de riem en de rol,(hoop dat dit een beetje duidelijk is).
lijkt mij dat ze de verkeerde hebben gegeven.
is er iemand hier die mischien een afbeelding heeft ofzo zodat we kunnen zien hoe die precies moet zitten?dan weet ik ook of ik een verkeerde gekregen heb.
groetjes suzan
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Je hebt 2 soorten riemen. Een riem is voor een Berlingo met en de ander zonder airco. Waarschijnlijk heb je er 1 gekregen voor een Berlingo met airco. En die is idd een stuk langer.
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
De riem zit ook bij de dynamo met een u-bocht. Montage van de riem is lastig als je niet weet hoe hij er op moet en dan hou je inderdaad een heel stuk riem over.
Kijk bij montage wel heel goed of de rollen allemaal nog goed zijn, want dat kan ook de reden zijn dat je laatste riem gesneuveld is. Een nieuwe riem gaat dan niet lang mee.
Overigens kan ik niet zeggen hoe je riem er op hoort te liggen, want ik heb alleen het bouwjaar voorbij zien komen.
Info die bepalend zijn voor type riem en montage:
- motortype
- airco
- stuurbekrachtiging
Edit: Er zijn dus meer dan 2 verschillende soorten riemen.