Beste mensen,
Sinds twee weken ben ik de trotse eigenaar van een BX 19 TZI ik heb er echter 1 probleem mee:
Tijdens het rijden stottert de auto, het lijkt dan net of hij even geen elektriciteit meer heeft. Soms word 50 rijden bemoeilijkt omdat het stotteren pas weg gaat wanneer ik 60 rij, neem ik gas terug wanneer ik 80/100/120 rij dan heb ik hetzelfde probleem.
Ik had hier gelezen dat het soms wel eens kon helpen om de beide polen van de accu een half uur los te koppelen. Hierna zoeft de auto zoals het hoort over de weg. Maar wanneer ik dan de auto uitzet en vervolgens weer start…hapert de motor weer. Bijkomend probleem is, dat wanneer de motor koud is deze vaak afslaat bij het afremmen voor een stoplicht.
Hope you guys and girls can help me out!
Simon
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Heb je ook meldingen van het motormanagement? Brandt het oranje lampje (links onderin bij de toerenteller) dus weleens tijdens het rijden?
Het is lastig om zo wat te zeggen, maar de standaard zaken als MAP-sensor, gasklep potentio-meter en luchtweger zijn wel verdacht hier.
Handigst is dat je kijkt of je de ecu even kunt (laten) uitlezen. Met de codes die daar eventueel uitkomen is het wat makkelijker een diagnose, en dus een oplossing, te stellen.
Een 19TZi Berline is niet uit te lezen
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Wel eens bougies + kabels vervangen?
Anders kan je ook nog denken aan draadbreuk (dat soort gebreken komt met de leeftijd…)
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Het is niet het meest voorkomende ding, maar zou het geen water in de benzinetank kunnen zijn?
Ik heb het 2 keer gehad, 1x met mijn Visa en 1x met mijn BX Cannes. Bij de Visa was de garage er vrij snel achter, maar met de BX ben ik een aantal maanden kind aan huis geweest bij de garage… ze hebben toen alles wat met ontsteking te maken heeft vervangen, uiteindelijk een nieuw injectiehuis met alles erop en eraan overgezet…. het mocht niet baten.
Uiteindelijk bleek het toch water in de tank. Een van de eerste dingen die ze controleerden is het rubber rond de tankvulopening. Dit controleerden ze door te voelen: zit die rubber ring daar nog, en missen er geen stukken uit.
Wat bleek nu: de rubberring was langzaam maar zeker steeds gefragmenteerder geraakt, maar alle gaten waren steeds opgevuld door opspattend vuil, modder, etc. Waardoor de ‘ring’ gewoon normaal voelde zoals het hoorde maar uiteindelijk bestond uit vooral poreus materiaal (het genoemde erop afgezette vuil en modder), wat dus opspattend water gewoon opneemt, en dat komt dan in je benzine-vulleiding, en dus in je benzinetank terecht, waardoor het uiteindelijk mee komt in de motor.
En dan krijg je dus een heel vreemd gedrag. Soms kun je gewoon lekker rijden, en opeens stottert de auto een hele tijd als je optrekt, of krijg je meteen een uitval bij gas los. Of je rijdt al een tijdje op constante snelheid en ineens valt alles weg zo lijkt het, je denkt: mijn auto is dood… maar opeens pakt alles weer op, en rij je leuk weer verder alsof er nooit een probleem was.
Bij mij brande het motormanagement lampje veel minder vaak dan dat ik het probleem had, en de garage kon uiteindelijk ook niks meer met de eventuele foutcodes.
Hopelijk kun je er wat mee.
Hallo mensen,
Bedankt voor jullie reacties! Heb het een en ander nagelopen en het bleek de meest simpele oplossing te zijn, namelijk: de bougies! Beetje suf van mij, maar ik verwachte dat het iets anders was aangezien de auto beter reed wanneer ik beide polen van de accu had verwijderd.
Ik kon echter maar twee bougies vervangen (de buitenste), de twee binnenste zitten te vast, heb van alles geprobeerd, inspuiten met kruipolie 10 min wachten…niets….motor laten warmdraaien tot bedrijfstemp. en dan de bougie even laten schrikken door een korte maar krachtige beweging met de bougiesleutel te maken…helaas nog steeds muurvast. Hebben jullie nog andere tips? Of gewoon op naar de garage? En maakt het iets uit om met twee ouwe en twee nieuwe bougies te rijden?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mvgr, Simon
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Mijn 19TZi had dit destijds ook, volgens een ervaren monteur zat het probleem in de gaskleppotentiometer. Omdat je het gaspedaal veel vast hebt op kruissnelheden slijt de koperen baan van de potmeter waardoor de motor slecht gaat lopen door slecht contact. En inderdaad, na vervanging reed de auto weer goed in mijn geval.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
bougies vast: als het echt niet lukt met geweld eruit en dan kun je schroefdraad tappen met zo’n adapter ertussen voor het verschil in breedte… maar dat heb ik nooit gedaan…
gaskleppotentiometer: die van mijn AX was ook kaduuk, die heb ik 1 mm verplaatst, daarna deed ie het weer prima mag ie nieuwe baantjes maken. Moet je wel het centreergat een klein beetje opboren…
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Newcitrolover schreef:Hallo mensen,
Bedankt voor jullie reacties! Heb het een en ander nagelopen en het bleek de meest simpele oplossing te zijn, namelijk: de bougies! Beetje suf van mij, maar ik verwachte dat het iets anders was aangezien de auto beter reed wanneer ik beide polen van de accu had verwijderd.Ik kon echter maar twee bougies vervangen (de buitenste), de twee binnenste zitten te vast, heb van alles geprobeerd, inspuiten met kruipolie 10 min wachten…niets….motor laten warmdraaien tot bedrijfstemp. en dan de bougie even laten schrikken door een korte maar krachtige beweging met de bougiesleutel te maken…helaas nog steeds muurvast. Hebben jullie nog andere tips? Of gewoon op naar de garage? En maakt het iets uit om met twee ouwe en twee nieuwe bougies te rijden?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Mvgr, Simon
als je een bougiesleutel hebt: koop even een fatsoenlijke ratel met verlengstuk en bougiedop (geloof dat bx een bougiedop 16 nodig had dus niet een dop 21). dit spul op de bougie zetten en dan met een ferme tik draai je ze er meestal zo uit.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Ik heb ooit zeer vast zittende bougies losgekregen door er een pijpsleutel op te zetten en vervolgens een passende dopsleutel op de bovenkant van de pijpsleutel, lange ratel of stang erop en dan wil hij wel los. Kan dat bokken overigens ook niet komen door een verkeerd ontstekingsmoment?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
ligt eraan welk type ontsteking de motor heeft. De mijne kan je niks aan veranderen.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Hoi Simon,
wat me opvalt in je verhaal: als je de minpool van de accu loshaalt (en de computer reset) dan zoeft ie over de weg. Dan lijkt het toch dat zoiets als bougies en potmeters afvallen als oorzaak, want een storing daarin verdwijnt niet na een reset.
Ik heb drie jaar in een 1.9 TZi gereden en een soortgelijk probleem gehad. Het werd erger en op het laatst wilde hij vaak niet starten, wel na een reset. Een oude citroenmonteur gaf toen de tip om de bedrading naar de computer aan te passen en de constante plus te vervangen door de plus die je aanschakelt met het contactslot. Beetje cru als oplossing, maar wel doeltreffend. Ik heb dat niet gedaan.
In mijn BX was het de BDP sensor. Die geeft pulsjes af met het draaien van de motor en zo kan de computer zien waar het bovenste dode punt zit en daar de ontsteking op aanpassen. Als die pulsjes niet goed doorkomen raakt de computer in de war, en kan in ‘noodloop’gaan. Bij dit type is dat helaas niet te zien omdat er geen storingslampje in het dashbord zit. Geveolg is slecht lopen en startproblemen.
De BDP sensor is een spoeltje van 300 ohm met afgeschermde bedrading. Ik kon daar met de universeelmeter geen fouten in ontdekken. BDP sensor vervangen en zoef, weg probleeem.
Gr Rob
Mensen,
Zoals al eerder gemeld, bedankt voor alle reacties! IK heb nu genoeg tips om vooruit te kunnen. Maar zoals ik al zei na het vervangen van de bougies doet ie het al stukken beter, hij heeft alleen soms nog moeite met een koude start. Maar na twee keer slaat hij eigenlijk altijd wel aan.
Einde topic ; )
Simon
einde topic maar heb je ook je verdelerkap of de kwaliteit van je bougiekabels bekeken? simpele ingreep, maar kan enorm schelen!