1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vreemd geplaatste zekering bij TCT uit 96
cybexxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007

- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Gepost: 03 juli 2010 04:59 PM

Mijn ruitensproeierpompjes en clignoteurs voor werken niet.
Nu zie ik geen kapotte zekering, maar wel een vreemd geplaatste. Lijkt net of deze verkeerd gestoken is.
Zie bijlage

Het boekje laat toch een hele andere indeling zien op die plek, en heeft het over een shuntzekering.
Weet iemand of dit zo hoort??

Gr Cybexxm

Afbeelding Bijlagen
IMG_0207.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

test

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 03 juli 2010 05:22 PM
  [ # 1 ]

Die shunt hoort daar wel te zitten volgens mij.

Doen je ruitenwissers het wel? Dan is het geen zekering want het hele wis/was gebeuren (voor en achter) gaat over dezelfde zekering (F9).

Profiel  
 
cybexxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007

- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Gepost: 03 juli 2010 07:15 PM
  [ # 2 ]

Ja, die doen het goed, het zal dan vast wel een zekering zijn, want het lijkt mij sterk dat allebei de clignoteurlampen, en allebei de pompen stuk zijn.
Ik denk dat ik elke zekering er uit ga halen en even goed bekijken, Je kan het ook best lastig zien in de spagaat waar je in ligt. cheese

test

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 03 juli 2010 09:28 PM
  [ # 3 ]

Meten is weten. Begin met te meten of je plus of massa mist bij de clignoteurs of pompjes.
Mis je plus, dan mag je verder zoeken op het pad van zekeringen, schakelaars, stekkers en de bedrading ertussen.
Mis je massa, dan is er ergens een massa-oog afgebroken of zit los. Zo kan je tenminste iets geriichter zoeken, want anders word je gek nadat je de ‘usual suspects’ zoals zekeringen hebt kunnen uitsluiten. Misschien kan iemand met een WPH opzoeken voor je waar de massa voor deze apparaten vandaan komt?

Succes in ieder geval.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 04 juli 2010 11:27 AM
  [ # 4 ]

Ik zou die shunt er eerst uit trekken, die hoort er niet te zitten en alle zekeringen controleren op juiste ampèrage…..
Die shunt zorgt ervoor dat nr 18 gewoon werkt, door stroom van nr 19 te nemen.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
cybexxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007

- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Gepost: 04 juli 2010 01:33 PM
  [ # 5 ]

Ok, bedankt ga ik nog proberen, alle overige zekeringen zeer nauwkeurig bekeken en degene die twijfelachtig waren eruit gehaald en doorgemeten. Ze zijn dus op die shunt na allemaal ok.

Ander vervelend probleem is dat ik een hoop water ontdekte aan de kant van de middenconsole passagierskant….........het is wel gewoon water geloof ik, maar…..lastig om uit te zoeken waar dat vandaan komt.

Gr Cybexxm

test

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 04 juli 2010 02:23 PM
  [ # 6 ]

Meestal betekent nattigheid daar dat je een lekke kachelradiateur hebt. Maar als het gewoon water is zou het wel wat anders kunnen zijn, of er zit water in je koelsysteem.
Ik geloof dat als de afwatering onder de paravan verstopt zit er ook water naar binnen kan komen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 04 juli 2010 02:39 PM
  [ # 7 ]

Heeft hij Airco? Dan zou het misschien het afwateringsslangetje kunnen zijn van de verdamper. Ik weet niet hoe dat loopt bij XM…

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 04 juli 2010 03:05 PM
  [ # 8 ]

Als je airco hebt, en het afwaterslangetje raakt verstopt komt daar ook water naar binnen. Dat water komt dan via je ventilator het passagiersgedeelte binnen.
Bij passagiers gedeelte de bekleding van middenconsole verwijderen, slangetje opzoeken, en doorblazen.

Profiel  
 
cybexxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007

- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Gepost: 04 juli 2010 05:50 PM
  [ # 9 ]

Hallo, die shunt had ik er tussenuitgehaals, maar toen deden mijn ramen en radio het niet meer, dus die shunt maar weer teruggeplaatst, misschien moet die shunt er wel uit en op de 2 plaatsen die vrij komen zekeringen plaatsen, ik vraag het morgen wel ff aan mijn garage Civer, daar ben ik toch.

Waterbalet is opgelost, ik heb die wagen natuurlijk pas 2 dagen, en wellicht heeft zij in bosachtig gebied gestaan, rond de ingang van de kachelventilator lag heel erg veel puinzooi, blaadjes modder e.d. Haagse regenbui van gisteren heeft het compartiment wellicht blank gezet omdat de afwaterings gaten dicht geslibt waren, water zoekt het laagste punt, dus…...Ik vond het er al zo schoon en bosachtig uitzien, vast niet een een of andere vloeistof.
Sierlijst eraf, afdekkap eraf, en graaien maar, kwamen toch wel een aantal handen rotzooi uit.
Filter eraf en goed stofzuigen en schoonmaken.
Emmer water over de voorruit om de afwatering te reinigen en klaar is Klara.

Gelukkig is niet mijn kachelventilator onploft door kortsluiting!

Gr Cybexxm

test

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 04 juli 2010 06:12 PM
  [ # 10 ]

Die shunt hoort er in. Die haal je er uit als je verbruikers wilt uitschakelen als de auto b.v. overwintert in een garage.

Mooi dat je de oorzaak van de lekkage hebt gevonden. Heb je die kapjes aan de zijkant en de paravan kunnen verwijderen zonder lipjes af te breken?

Profiel  
 
cybexxm
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007

- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Gepost: 04 juli 2010 09:54 PM
  [ # 11 ]

Ja hoor, ik weet niet wat een paravan is, maar wellicht bedoel je die afdekplaatjes aan de zijkant?
En tja….die zekeringen, het blijkft een raar verhaal waarom die pompen en cligno’s niet werken.

Morgen toch naar Civer, ik vraag wel ff of hun een sugestie hebben, anders moet ik het traject in wat Citroën-das-pas-fën oppert.

Gr Cybexxm

test

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 05 juli 2010 12:25 AM
  [ # 12 ]

Ik blijf er bij dat die shunt er op die plek niet in hoort. Een shunt hoort geen 2 “groepen” te verbinden.
Doe Richard en Bert de groeten Smile

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 05 juli 2010 11:39 PM
  [ # 13 ]

Ben het met Willem eens een XM heeft niet een shunt zekering gehad.

De massapunten voor de clignoteurs en pompjes zullen denk ik aan de binnenschermen van de motorruimte zitten.

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 06 juli 2010 01:35 AM
  [ # 14 ]
Citrophile schreef:

Ben het met Willem eens een XM heeft niet een shunt zekering gehad.

Mijne wel, ook volgens het boekie.

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 06 juli 2010 09:20 AM
  [ # 15 ]

En hoe zit ie dan in de auto Maarten, kan je eens even kijken?

Type 1 heeft geen shunt en type 2 wel (volgens de boekjes idd). Maar ik kan het niet meer contreleren want heb nu een type 1.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook