90=thermo-contact reg. climatiseur.
25=electro de compresseur.
100= commande de climatiseur.
Zodoende kom ik daarop..
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jantje1948 schreef:Volgens het WPHB gaat de klep die de verse lucht naar binnen laat dicht als de verwarmingsknop helemaal naar rechts staat. Dan wordt het lekker snel koel binnen. Die klep staat trouwens altijd open bij niet airco-uitvoeringen. Bij de beschrijving van het inbouwen van airco wordt beschreven hoe de vacuumbediening van deze klep moet worden ingebouwd.
Net gechecked. Klopt helemaal.
Er zit bij mijn i.e. geen stangetje tussen de schuif en de thermostaat die op het verdamperhuis zit. Aan dat ding zit alleen een draad die de aircopomp van stroom voorziet mits hij niet te koud wordt. Die draad wordt weer onderbroken door de airco schakelaar op mijn dash.
BTW in de meest rechtse stand gaan de fans achter de radiator ook standaard aan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je langzamer dan 60 rijdt en de airco staat aan zouden die fans het altijd moeten doen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Neen, bij mij moet je dan de airco schakelaar aanzetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gaan de fans dan ook aan als je aircoschakelaar uistaat??
We hebben het met z’n 3-en wel druk met werk zeg!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:jantje1948 schreef:Volgens het WPHB gaat de klep die de verse lucht naar binnen laat dicht als de verwarmingsknop helemaal naar rechts staat. Dan wordt het lekker snel koel binnen. Die klep staat trouwens altijd open bij niet airco-uitvoeringen. Bij de beschrijving van het inbouwen van airco wordt beschreven hoe de vacuumbediening van deze klep moet worden ingebouwd.
Net gechecked. Klopt helemaal.
Er zit bij mijn i.e. geen stangetje tussen de schuif en de thermostaat die op het verdamperhuis zit. Aan dat ding zit alleen een draad die de aircopomp van stroom voorziet mits hij niet te koud wordt. Die draad wordt weer onderbroken door de airco schakelaar op mijn dash.
Als het goed is zitten er op de thermostaat 2 electrische aansluiting en een capillair (net zoals achter de verwarmingsradiateur). Waar buisman en ik het over hadden is dat dat capillair in mindere of meerdere mate verwarmd wordt door een weerstand. In het onderdelenboek staat bij het kabelbundeltje met het buisje met wikkelingen voor de rheostaat vermeld: na december ‘71 “avec resistance”, dezelfde datum dat de kabelbediening van de thermostaat vervallen is. Vandaar dat ik 1 en 1 bij elkaar optelde.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:Als je langzamer dan 60 rijdt en de airco staat aan zouden die fans het altijd moeten doen.
Bij mij is dat ook zo. En aangezien ik een injectie heb (sept, ‘72), zit er dus ook geen kabel of stang aan de thermostaat op de verdamper. So far, so good. En daarom was de uitzoekerij van Jantje zo mooi, want die geeft een verklaring over hoe die thermostaat dan wel wordt gestuurd.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Klopt. twee draden. Ik dacht 1 toevoer draad en 1 draad naar de pomp. Zit die weerstand naar aarde?
Ja erg druk met werk! hahaha ach die 2 seconden per bericht…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Weet ik niet; die is in geen enkel schema terug te vinden, maar wordt wel in het onderdelenboek vermeld.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Bij mijn carb,1971 gaat de airco aan vannaf het moment dat ik de ventilator schakelaar op 1 zet. Zo staat het ook op mijn"shema de principe” getekend. Temperatuurschakelaar in blauw,midden of rood,maakt niet uit!Dus er vertrekt een draad vannaf de aansluiting 1e snelheid binnenventilator naar de thermostat d’ambiance en vanaf deze loopt de draad naar de pomp. Bij mijne airco heb ik de electrische aansluiting licht gewijzigd,op gebied van de radiatorfan’s. Dus de manocontact van de stuurinrichtings druk heb ik in serie geplaatst met de 1ste snelheid van de fan’s. Ik heb nu een 2 snelheden schakeling op mijn radiatorfan’s. Bij airco dus: snelheid 1 komt in bij aanschakelen airco. Naargelang de airco blijft werken, loopt in de koelleidingen de druk op. Op mijn deshydratatiefles heb ik een pressiostaat staan welke de pomp beschermd bij te lage en/of te hoge druk en 2 klemmen om de 2de ventilatie snelheid doen in te komen. Hetzelfde geld voor de motorkoeling. Daar stuurt een dubbel thermocontact beide snelheden. Dus bij hoge snelheden vallen de fans nogsteeds uit door het manocontact van de stuurinrichting.
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
Wat ik me afvraag is wat nu uiteindelijk het beste thermostaat systeem is. Deze met kabel of zonder? Welke voor / nadelen heeft het een tegen over het ander?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat weet ik niet, maar ik ga er van uit dat een verandering ook een verbetering is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 14-06-2010
- SM 2,7 Carb.
- C6 (2005-2012) 2.2 hdif exclusive
- ID/DS 23 injection electronique Pallas
- Saxo vts 1.4
- GS/GSA 1220 Pallas
- Xantia 1.9 TD Break
En heeft iemand al gevonden waar die weerstand geplaatst is?
Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat de airco toch niet regelbaar is.Er is geen verbinding tussen de thermostaat op de verdamper, en de temperatuurhendel. En ook nooit geweest. De airco heeft dus slechts een aan/uit stand. Het bewegen van de temperatuurhendel verder het blauwe gebied in doet niets; totdat hij in de meest rechtse stand staat. Dan gaat de klep van de buitenlucht dicht. Dat kun je ook goed horen. De thermostaatschakelaar op de verdamper is alleen een beveiliging tegen bevriezing van de verdamper, hij schakelt 1 of 2 graden boven 0 (met wat variatie) de airco uit. De capillaire draad loopt uit deze schakelaar naar het binnenste van de verdamper en doet alleen aan temperatuuroverdracht naar de schakelaar. De kabel waarvan sprake zou zijn, loopt niet naar de thermostaat maar is de kabel voor de luchtklep naast de kachelkraan.
Gutta cavat lapidem…
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mij (IE) loopt het capillair naar de achterkant van de bedieningsunit.
En het cylindertje met daarop de weerstanden gewikkeld voor de 4 ventilatorsnelheden heeft na december ‘71 ook een ander onderdeelnummer en de toevoeging “avec resistance”.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.