1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
chiptuning berlingo 75pk
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 09 juli 2010 11:54 PM

vandaag mijn berlingo lichte vracht 1.6hdi 75pk laten chippen.

Na lang zoeken toch iemand gevonden waar ik vertrouwen in heb.
Wat is verschil tss 75pk en 90pk SOFTWARE


Bij de 75pk zal je rond 3000tr/min voelen dat er geen extra meer in zit.
Klopt ook als je op de testbank zet,rechte lijn van 3000tr/min tot +/- 4500tr/min. 75pk

Start dus 75pk naar 95pk   (bij +/- 30°C,kan nog iets naar boven bij koud weer)
      175Nm naar 230Nm

De vraag was simpel,GEEN MAX uithalen ,maar meer rijplezier.

Werd gedaan met eerst originele software kenvelden van de 90pk/215Nm versie en wat verbeterd omtrent koppel en ietske in pk.

Bij het bekijken van de EGR-klep regeling word deze bij de 75pk versie bij 3000tr/min tot einde tr/min volledig dicht gehouden,verzekers omdat hij daar ook word verminder van vermogen en met erg-klep dan nog werken helemaal in zak vallen.(mijn redenering)
Handig, deze regeling overgenomen,zo bij stevig doortrekken achter de 3000tr/min verse lucht Smile

Verder niets aan de regeling veranderd wat eerst wel de bedoeling was en ook mogelijk.

Het is een dag en nacht verschil omtrent het rijden en zelf met airco.

Super aanrader deze afstelling.

Nu de vraag waar heb ik dat laten doen????


HS-TRONIC
Buurtstraat 9
Maldegem
Belgie

kostprijs 399euro.(incl testbank)

Het meeste heeft me vertrouwen gekregen ,omdat 80 Procent van zijn chiptuning hij voor garage doe en niet echt veel partikulieren,gezien de meeste garagisten graag iets bijverdienen en zeker nadien geen klachten willen heeft me zeker meer de stap doen zetten.

Aanrader voor veilige chiptuning niet direct voor max uit je wagen te halen,zal je ergens anders moeten zijn.

Profiel  
 
Gepost: 10 juli 2010 01:39 PM
  [ # 1 ]

En wat heeft hij gezegd over de slijtage van de koppeling ?
Normaal zit er in een 90Pk versie een zwaardere koppeling in dacht ik .
Heb dit ook al overwogen om dit te doen maar wil eerst zeker zijn .

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 10 juli 2010 01:55 PM
  [ # 2 ]

Wat de koppeling betreft, ik zou het gewoon uitproberen, het verschil is niet werelds groot. Je moet natuurlijk nu niet als een gek met de 90pk gaan rijden… Het ergste dat je kan gebeuren is dat je je koppeling moet vervangen (toch?).

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
Gepost: 10 juli 2010 06:54 PM
  [ # 3 ]

De koppeling moet je na verloop van tijd toch gaan vervangen , maar wil deze toch optimaal kunnen benutten en niet moeten te vervangen door het chippen .
Het chippen mag geen oorzaak zijn voor het vroegtijdig moeten vervangen van de koppeling .
Is er hier iemand die weet wat het verschil tussen de 2 verschillende koppelingen is ?
Zit er wel een verschillende koppenling in een 75 Pk en 90 Pk ?

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 11 juli 2010 02:53 PM
  [ # 4 ]

EGR zit vanaf 3000tpm helemaal dicht en niet vanwege directe vermogen, maar vanwege het verroetten van de inlaat. Deze wordt bij hogere toeren mooi schoon gebrand, omdat anders je inlaat langzaam gaat vervetten en je motorvermogen gaat terugnemen. Dat is overigens ook de reden dat je moet zorgen dat je luchtfilter schoon is/blijft cq. op tijd wordt vervangen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juli 2010 03:13 PM
  [ # 5 ]
Mr Xsara schreef:

De koppeling moet je na verloop van tijd toch gaan vervangen

Hoezo? ik doe meestal zo’n 2 tot 3 ton met één koppeling hoor. In mijn xantia zelfs 350.000 km.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 11 juli 2010 04:38 PM
  [ # 6 ]

Bij gewoon gebruik , maar hier word de berlingo wel gebruikt om een dubbelas te trekken die toch snel wat wegen .
Daarom wil ik niet hebben dat door te chippen deze sneller gaat gaan slijten .

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juli 2010 04:40 PM
  [ # 7 ]

Dan ga je naar een dealer toe en vraag je even of ze voor je in de computer kijken of de 90 pk een andere koppeling heeft.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 11 juli 2010 05:19 PM
  [ # 8 ]

Hier kunnen er zeker wel mensen ook daar een antwoord op geven .Wat is anders het nut van een forum ?
Je kan dan evengoed met al je vragen naar de dealer lopen .

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juli 2010 05:21 PM
  [ # 9 ]

Het zou bv handig zijn als jij eens iets uitzoekt en de uitkomst daarvan met anderen deelt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 11 juli 2010 05:40 PM
  [ # 10 ]

Zo blijf je ook bezig hé .

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 juli 2010 05:44 PM
  [ # 11 ]

Het mooie van een forum is dat we iets voor elkaar over hebben. De één doet dit of weet dat, en een ander zoekt weer iets anders uit en deelt die informatie met een ander. Het is geven en nemen. Een forum tot een succes maken doen we dus samen. Het kan dus best zo zijn dat jij eens iets voor het forum of haar gebruikers doet ja.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 11 juli 2010 08:48 PM
  [ # 12 ]

WYD txs voor betere uitleg van egr boven de 3000tr/min

ik vermoed zelfde koppelingsgroep, IEMAND DIE HET ZEKER WEET?

Max. NM komt pas bij 2300tr/min

mijn vermogensgrafiek is van stationaire toerental tot 1900tr/min een 25nm meer dan standaard

bij 2000tr/min 175nm std -) 210nm chip

Het is niet zo dat ik 235Nm heb bij 1750tr/min,want daar is soms het probleem dat je véééél koppel hebt bij laag toerental en eerder slip optreed.

Nu als het zo zou zijn dat zwaardere koppelingsgroep is,dan zal bij versleten ene van 90pk inkomen.

De koppelingsgroep van de 110 pk is zeker anders,volgens andere forumleden hier.

Nu we spreken hier over max. +/- 235 Nm koppel nu ook niet voor te zeggen dat je daarmee bergen verzet en zeker omtrent slijtage…..

Maar ondanks kleine vermogens winst rijd de wagen véél beter en dat was de bedoeling op de eerste plaats.

Niet om te kunnen opscheppen hoeveel pk en NM ik meer zou hebben dan een ander,dat interseerd me geen moer als een ander meer heeft.

Nu als je wil zekerder zijn kan je opteren voor enkel originele software

heb je dan 90pk en 215Nm(ook niet slecht)

Profiel  
 
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 11 juli 2010 11:20 PM
  [ # 13 ]

ik heb de vraag gesteld via mail.

99 procent zeker deze identiek zijn.

Dus conclusie enkel softwarematig verschil.

Nu kzien het al voor me als je die vraag steld aan citroendealer,,“Mag ik het chassisnr”

Die van een 75pk kan ik geven Wink maar 90 pk niet direct.

kga het toch proberen uit te vissen via via… of als iemand me voor is,graag.

Profiel  
 
widebody
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 07-09-2010

Gepost: 07 september 2010 11:25 AM
  [ # 14 ]

Via http://start.mijngrossier.nl/catalog/kentekenbouwjaar.aspx?m=PMQWOK&md=OSPOPP&at=OLPRPR&t=PMQWOKOTOPOU&s=OLPV

Kan je gegevens van je auto opzoeken. Het betreft de Handelarenbestelsite(scrabblewoord?) van Heuts automaterialen in Limburg
Hier staat dat de koppelingen van de 75PK versie en de koppeling van de 90PK versie gelijk zijn incl. de drukgroep.

Gr

Marc

Volvo 850 2.5 20V Aut. Luxury line

Profiel  
 
crusty123
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 12-04-2010

Gepost: 07 september 2010 01:28 PM
  [ # 15 ]

das super info,waarvoor super bedankt.

mijn vermoeden is daarmee bevestigd.(is ook logisch maar ja in autowereld is dat soms niet)

Als iemand toch wil super safe spellen

Neem originele software!!!!!

heb je 75pk-90pk
175Nm - 215Nm

Wees gerust dat zeker goed merkbaar is.

Al heb ik ergens gezien dat er al 200Nm zou bestaan bij een 75pk versie…..(mischien nieuwere software versie?)

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook