Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Afgelopen zondag tijd vrijgemaakt om de voorbumper daadwerkelijk is te vervangen. Had via Pasman Citroëns in Hardenberg een mooie witte voorbumper kunnen verkrijgen die op de hoekjes wel iets beschadigd is. Maar deze is tenminste in en in wit. (komt van een Cannes)
Nog een beetje vies en ik mis nog een zwarte strip
Door het autowassen is de witte verf alleen nog maar erger losgelaten van de oude..
Maar super mooi aansluiten doet de bumper niet. Iemand ervaring met het perfect ophangen?
Daarbij, iemand nog ideeën over mijn voorgaande post?
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Als je nog geen zwarte bumperstrips kunt vinden, kun je zolang zwarte tape plakken. Heb dat ooit gedaan, de breedte klopt namelijk en het ziet er beter uit dan helemaal niks. Als je de strips vindt, kun je de tape zo los trekken en de strips monteren. En wat die bumperophanging betreft, heb ik eigenlijk maar zelden een BX gezien waar die perfect aansluit, maar die van jou hangt wel erg scheef.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Goedenavond mensen!
Sinds een aantal dagen bij een koude start komt er een licht piepend/schrapend/fluitend geluid onder de motorkap vandaan. Vanavond trok ik de kap omhoog en het geluid lijkt duidelijk onder het kapje van de distributieriem vandaan te komen.
Iemand dit al is eerder meegemaakt?
Rolletje?
Distributieriem goed aan zijn eind? (vv in april 2006 bij 86.000 km, nu 110.000)
Moet er morgen mee naar school in zwolle (vanuit emmen 2x 75km)
Ben een beetje huiverig om er nu mee te gaan rijden.
Iemand een advies?
GR.
Bas
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 6156
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Bij dat geluid denk ik eerder aan je v-riem die de hydraulische pomp aandrijft. Even spannen. of beter nog: vervangen.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Klopt! zou je denken maar als je goed luistert bij de driemkap is t geluid daar harder…
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je kan even het bovenste gedeelte losmaken, zit met 2 kleine moertjes bovenop vast, en 2 boutjes aan de zijkant. Misschien kan je het geluid dan beter lokaliseren? Bij mij liep ooit het nokkenasriemwiel tegen dat kapje aan, dat klinkt ook niet echt gezond. Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat hij opeens gaat aanlopen. Ik had destijds het kapje er gewoon niet goed opgezet.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Waarschijnlijk is het een rolletje die niet meer zo lekker loopt. In ieder geval is het gepiep op dit moment voorbij. Zal wel de kou geweest zijn!
In ieder geval heb ik een TODO lijstje gemaakt met 3 categoriën: Technisch, interieur en exterieur. Het technisch gedeelte vind ik het belangrijkste en die plaats ik hier ook zodat jullie een idee hebben van de staat van de TGI.
Als jullie me hier mee kunnen helpen door tips te geven, graag!
Belangrijk is dat het niet (teveel) kost want het budget is niet hoog. Anders moet de BX weg!
- Veerbollen vullen (of vervangen) (Waar te doen?)
- Hoogteregelaars gangbaar maken (Hoe?)
- ADALS vervangen
- Nieuwe banden ( Als iemand nog wat heeft liggen? )
- D-riem + Waterpomp
- Kleppen stellen hoognodig! (i.c.m. d-riem)
- Remmerij achter onderhoud
- Remmerij voor onderhoud
Dan is het interieur nog lang niet af! Het kabeltje dat vast zit aan de kachelkraan (Warmer of kouder) is afgebroken! Daardoor kan ik nog steeds het kachelpaneeltje niet terugplaatsen. Op de autosloperij heb ik geprobeerd zo’n ding los te maken maar kom er ongelooflijk moeilijk bij. Iemand ervaring mee? Moet het dashboard er weer uit?
GR.
Bas
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Punaxio schreef:
- Veerbollen vullen (of vervangen) (Waar te doen?) Chyparse in Almere.
- Hoogteregelaars gangbaar maken (Hoe?) Zelf demonteren en schoonmaken, of ook laten doen bij Chyparse.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Chyparse, is dat hetzelfde als D&O in Almere waar we onlangs met de BX Club onze Nieuwjaarsborrel hadden? Had je auto toen maar meegenomen. Oliebollen eten en veerbollen vullen tegen gereduceerd tarief. Perfecte service en er werden bij mij 3 bollen bijgevuld, de andere waren nog goed en nog anderhalve liter LHM in het systeem gegoten voor 44 euro. Dat zijn nog eens leuke prijzen en heel leuke lui ook, trouwens.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Jaa ik had daar graag bij willen zijn! Niet alleen vanwege de goedkope tarieven trouwens.. Maar ik was verhinderd die dag.
Daarbij… Kost mij ook nog brandstof van Emmen naar Almere..
Weet iemand in het noorden iemand die veerbollen kan vullen?
GR.
Bas
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 6156
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Bestel de bollen bij het clubmagazijn.
Chyparse is niet D&O
Voor de rest… grote beurt laten doen. Of het zelf gaan leren. Hoezo trouwens kleppen stellen “hoognodig?” De meest XU’s die ik ken hoeven de kleppen nooit gesteld te worden de eerste 2,5 ton. Wel de speling controleren. Als het nu stevig tikt, zou ik er eerst eens verse olie ingooien (na de klepspeling gecontroleerd te hebben!).
Maar goed, gezien je hele lijst zou ik Hegru in Veldhoven eens mailen om een prijsopgaaf. Is ook wel een end weg, maar als je het goed afspreekt kun jij shoppen in Eendhoven en aan het eind van de dag met een goede BX naar huis. Ze schijnen daar niet zo duur te zijn. Desnoods laat je alleen de dingen doen die je niet zelf durft/wilt/kunt (D-riem, kleppen, ADAL-ers)
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Wat is jullie mening dan over het algemeen van de XU motoren? De 1600 die in mijn BX ligt loopt totaal niet lekker… Klinkt als kleppen stellen. Maar hoe kan je nou zelf klepspeling controleren???
http://www.youtube.com/watch?v=ivHS9h2zp8g
Dit filmpje vertekend een klein beetje maar zo klinkt het wel ongeveer.
In principe kan ik veel zelf, en er is al enig onderhoud aan gepleegd.
Vorige week is er nog opnieuw olie ingekomen en nieuw oliefilter.
Bollen bestellen bij het magazijn? Dat klinkt interessant! Zijn die gemakkelijk zelf te vervangen?
Ik wil en durf vrij veel zelf te doen. Daarbij, oefening baart kunst!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 6156
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Een bol vervangen is zo moeilijk niet, mits je een goede tang hebt
Als je durft en tijd hebt, begin dan zelf aan het onderhoud. Met een werkplaats handboek erbij moet je dan toch een eind kunnen komen.
Klepspeling voor XU: inlaat 0,20, uitlaat 0,40, beide plus of min 0,05.
Klepspeling meten staat beschreven in het wph.
Het filpmje beluisterend (en bekijkend natuurlijk ), valt op dat je auto wel een diesel lijkt. Staat de timing van de distributie wel goed en doen alle cylinders lekker mee?
Maar om nou te zeggen dat ik de kleppen echt hoor, dat dan weer niet.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Goed… Was van plan de BX te verkopen. Ze reed erg slecht: trilde, hobbelde en de motor trok niet goed.
Gezien de geringe belangstelling voor de BX terwijl ze te koop stond heb ik vandaag besloten de BX te laten repareren.
De banden waren heel slecht en bij de garage stonden ze er van te kijken dat ik al die tijd daarop heb durven rijden. Ze waren heel erg uitgedroogd en zaten grote slagen in. Deze zijn vervangen Vredestein All-Seasons banden en de voorbanden zijn GOED gebalanceerd en snelweg rijden doet ‘ie nu perfect.
Daarnaast heb ik nieuwe veerbollen besteld bij Pasman Citroëns in Hardenberg en deze komen er maandag op.
Het volgende probleem doet zich nog voor:
De voorkant van de BX wil héél slecht omhoog komen en als ze het wel doet dan gaat het in stapjes.
Wat kan dit zijn? Voorpoten? Of hoogterelaar?
En binnenkort nog even de d-riem vervangen en hopelijk trekt het motortje dan ook weer lekker en loopt ‘ie soepeler.
Vanmiddag:
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Ik wist niet dat ie te koop stond.
Kijk, het is misschien niet de allermooiste BX van het land, maar ze is behoorlijk beter dan gemiddeld. Daarnaast wilde je heel graag een BX en je hebt er al behoorlijk wat werk in gestoken. Neem van mij maar aan dat je beter wat kunt investeren in deze BX dan een andere auto kopen met de bijkomende onverwachte problemen.
Mijn BX komt soms ook erg lastig omhoog van voren, en binnenkort laat ik de hoogteregelaar eens nakijken en meteen maar eens nieuwe LHM, filters schoonmaken, etc.
Je ziet wat een enorm verschil het kan hebben als je nieuwe banden hebt. Houd dit gevoel vast en ga zo door! De BX is het mijns inziens echt waard hoor.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX