Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 26-06-2009
- BX 15 RE
- 2CV 6 Club
- Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir
- C1 Selection 5drs
Mooi dat ze weer remt! En leuke foto’s weer!
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Deze keer een aantal filmpjes!
Allereerst had ik een filmpje gemaakt hoe de BX van rijstand naar de laagste stand zakt:
http://www.youtube.com/watch?v=UqmlnRf3OWA
Hier is goed te horen dat de kleppen van de 1.6 gesteld moeten worden.
Dan van rijstand naar hoogste stand:
http://www.youtube.com/watch?v=ivHS9h2zp8g
‘t is zo echt net een diesel!
De reden waarom ik dit laat zien is dat ik benieuwd ben hoe jullie vinden hoe snel de BX zakt en omhoog komt.
Want echt superfijn veren doet ze nog steeds niet echt, ook niet nadat de LHM ververst is. Klopt het dat een BX bij het omhoog komen (en deze doet dat vooral aan de voorkant) het omhoog komen in stapjes doet? In plaats dat het gelijdelijk en egaal gebeurt?
En voor de liefhebbers die graag zien hoe een BX met een 1.6 motor naar de 100 km/u sprint:
http://www.youtube.com/watch?v=NF2Eu_95tpk
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ah joh, die van jou kan drie keer op en neer huppelen voordat de DS van mijn vader omhoog is gekomen… Over stapjes zou ik me ook geen zorgen maken, dat zie je vaak genoeg en volgens mij is er dan blijkbaar niets mis mee. Maar zoals gewoonlijk kan ik geen onderbouwing geven, dus anderen, kom er maar in.
Totaal aantal Berichten: 6153
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
In stapjes omhoog gaan betekent (meestal) stroeve veerpoten. Je kunt ze inspuiten met wat LHM (of met een teflonspray, dat wordt ook wel gebruikt), maar het kan ook zijn dat het veroorzaakt wordt door inwendige slijtage van de veercylinder. in dat geval kun je beter andere veerpoten monteren.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Oke! Maar is dat dan ook tijdens het rijden merkbaar?
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Het stijgen en zakken lijkt me vrij normaal.
Als die aan de voorkant met schokjes omhoog komt, ligt dat waarschijnlijk aan stroeve veerpoten.
Als je onder de kap staat zie aan de zijkant van de veerpoot een gaatje zitten, dan kun je spul inspuiten. Teflonspray o.i.d.
De veerpoten zijn niet symetrisch, dus bij de ene zit het gaatje aan de binnenkant, en bij de andere aan de buitenkant.
Verder kan het nooit kwaad om je hoogteregelaars een keer schoon te maken (ook als je LHM netjes groen is).
Alleen aan de voorkant kun je er bijna niet bij. Achter is het wel te doen, maar je moet er wel zin in hebben.
Heb je de veerbollen al eens op druk laten controlen?
Omdat je hem niet lekker vindt veren…
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Aha, dat kan ik wel is proberen.
Die hoogteregelaar ben ik vaker tegengekomen op dit forum maar wat is dit precies en waar zit die?
En de veerbollen, volgens de Citroën dealer zijn ze nog goed. Zij konden ook niet meer vullen dus daar moet ik nog even achteraan inderdaad.
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 6153
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hoogteregelaars, zowel voor als achter, kun je vinden door de bedienings-stang te volgen (onder de auto dus). Er zit er een voor, aan de passagierskant op het subframe en een achter, min of meer rechts van het midden.
Bollen moet je niet vullen maar vervangen. kost iets meer, weet je zeker dat het goed is.
Hebben ze de bollen eraf gehad en per stuk gemeten?
Of hebben ze gewoon een rondje met de auto gereden?
Dit is een hoogteregelaar:
Foto’s van waar die zit heb ik niet echt duidelijk, maar ga maar onder je auto liggen.
Dan zie je ze gauw genoeg.
Achter zit die tussen de achterbrug en de dwarse uitlaatdemper.
En voor zit die op het subframe, maar echt makkelijk kun je hem dacht ik ook niet zien.
Op deze foto (gemaakt toen er geen blok inzat) is het de linkse:
Die hoes op de achtergrond is de rechter stuurhuishoes.
Edit; Hilko was weer iets sneller.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 6153
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Volgens mij heb ik bij het verversen van het LHM iets niet goed gedaan.
Namelijk teveel LHM in de ketel gedaan?
Dit is het pijl van de LHM ketel in de hoogste stand.
Lijkt me teveel.
Iemand ervaring wat dat doet met een veersysteem?
En nog een leuke herinnering.
Heb wat foto’s gevonden van de witte BX 14E van mijn ouders van vroeger. Moet ze nog even inscannen maar eerste een foto van een foto:
Vandaar dat ik ook een witte wilde!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 6153
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Yep, da’s te veel.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Yee! Weet de hoogterelaar te zitten!
Die gaat er z.s.m. onder vandaan en helemaal schoon!
Bedankt ieder.
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Hier:
http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/HRrevisie/HRrevisie.html
kun je hele goede tips vinden, lekker veel fotootjes
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Sta je dan met een BX in de berm die ‘t niet meer doet op de ring van Zwolle terwijl je eigenlijk op school had moeten zitten.
’ ging zo:
Voor school moet ik 2 x per week naar Zwolle en zo ook vandaag. Kwam vanmorgen op de A28 in de file (zoals altijd) en toen deed de koppeling van de BX erg vreemd. De slag van het pedaal was ERG klein en als ik hem vol intrapte was de motor niet ontkoppeld waardoor ik de auto niet meer in een andere versnelling kreeg.
Alleen met het volle gewicht van mijn linkerbeen op ‘t pedaal stampen zorgde ervoor dat ik met enige moeite de auto in een andere versnelling kon krijgen.
Toen ik eenmaal weer 120 km/u kon rijden was er niks aan de hand en heb school kunnen halen!
Ik wilde in de pauze even naar een garage om even met een expert te kijken maar had al het gevoel dat de koppelingskkabel op het punt van breken stond of de hevel gebroken was en dat bleek ook. De koppelingshevel was helemaal krom. (Al een keer gelast geweest zoals ik in een rekening van de vorige eigenaar zag)
Hij adviseerde mij om gewoon terug naar Emmen te rijden en het daar te repareren.
Zo gezegd zo…... kwam ik met pech in de berm terecht.. op de ring van Zwolle onderweg terug naar school lag het pedaal letterlijk op de grond en kon ik niet meer koppelen of ontkoppelen en dus niet rijden. Met de startmotor de auto in de berm kunnen krijgen. Met alle frustraties van dien het bedrijf gebeld en die zijn me komen helpen. Hij lostte het op met een boutje er tussen zodat ik naar hun garage kon rijden waar hij het ook tijdelijk gerepareerd heeft door het met een ijzerdraadje vast te zetten. Gewoon té simpel maar zo kon ik in ieder geval naar Emmen rijden.
Moet wel zeggen dat de BX nu véél beter schakelt! Denk dat het met die lasreparatie nooit goed geweest is en dat ze er een te klein boutje in gezet hebben (Zie foto’s)
Maar goed, conclusie: Er moet een nieuwe hevel in en dus de versnellingsbak los!
Dit was los van elkaar gebroken, boutje lijkt ook te klein waardoor de bak nooit lekker vrijkwam en dus slecht schakelde
Bij de garage die er een boutje tussengedraaid hebben en vastgezet met ijzerdraad
Foto van de tijdelijke reparatie zal ik nog uploaden.
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)