wat een gedoe zeg. Ga je hem weer fixen? Volgens mij zit er nog een stiftje tussen de hevel en dat draai mechanisme. Wordt tijd dat ik je witte bolide een keer spot. Rijd elke dag naar Assen op en neer.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Weet je zeker dat de heuvel wel het probleem is, en daadwerkelijk krom is? Er hoort inderdaad een stiftje in te zitten, van zo’n 4 cm lang. Als deze weg is kan je niet zoveel uitrichten met je pedaal . Misschien is inderdaad toch de hevel krom gegaan, waardoor het stiftje er uit kon vallen met de koppeling in 0-stand.
ik heb een tijdje terug de koppeling opnieuw afgesteld en toen viel me dat stiftje er tussenuit. Ik kon toen absoluut niet meer koppelen en het pedaal zat slap tot de vloer. Toen het stifje er weer in en alles was perfect. Ik zal vanmiddag even een foto maken en vanavond uploaden.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
de stift mist inderdaad, wil er wel eens uitvallen als je perongeluk je koppelingspedaal optilt met je voet ofzo.
zie hier:
Was jouw hevel niet net als de bovenstaande gescheurd? ik kon toen ook niet meer koppelen zelfs niet met stift.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
@ Punaxio, als je die gebroken hevel vervangt hoeft trouwens de hele versnellingsbak er toch niet uit?
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
voor de externe niet nee.
Als je hem vervangt laat hem dan gelijk verstevigen:
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Superbedankt voor de foto’s!
Dit verhelderd een hele hoop!
@ McDean, inderdaad op die plek zit bij mij een lasnaad! En hoe jij die hevel losgehaald hebt. Heb je daarvoor de versnellingsbak gedemonteerd? Of is die los te halen door midden van dat plastic dopje openmaken en losschroeven?
Hierbij een filmpje hoe de hevel los zit:
http://www.youtube.com/watch?v=4EEtzSmKVfY
En nog een foto hoe ze het in Zwolle tijdelijk hebben opgelost:
Heb de auto vandaag op mijn werk laten staan (werk bij een autogarage) omdat het boutje er weer uitviel en een leenauto meegenomen.
Heb inderdaad laatst mijn koppelingspedaal per ongeluk opgetild! Dat zal het probleem geweest zijn.
Iemand toevallig zo’n hevel liggen? Op de sloop hier staan geen BX’en met 1600 motor.
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mag ook van een 1900 ofzo hoor, hevel is hetzelfde. Plastic dop eraf inderdaad en dan eraf draaien.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Peugeot 405 en dergelijke “vreemde wagens” hebben het ook zo zitten
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Hehe, na 2 week rijdt de BX weer en ook bijzonder goed!
Gisteravond heeft een collega (automonteur) onder mijn toeziend oog de koppeling vervangen.
De versnellingsbak was er vrij vlot achter weg maar de hevel was ín de bak uit de drukgroep geraakt. De plaats waar de hevel vast zat was zelfs losgebroken.
Het terugbouwen van de versnellingsbak nadat de drukgroep en koppelingsplaten waren vervangen duurde wat langer want de hevel wilde af en toe weer is loskomen dus kon alles er weer opnieuw achter vandaan.
Al met al is het gelukt en is er in plaats van het bekende stiftje een boutje tussengelast. Deze blijft prima op zijn plek zitten en de BX koppelt en schakelt weer geweldig!
Foto’s:
Hevel krom
Gescheurd… Ook is te zien dat deze al is eerder is gelast
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 6155
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
toch wel handig een mooie plek om te sleutelen, ik ben jaloers. Nou wellicht spot ik je nu weer een keer.
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
De BX rijdt nog steeds goed met die nieuwe koppeling!
Nog wel een aantal dingen die me blijven opvallen en nog wat nieuws:
Tijdens het snelwegrijden trilt er altijd nog iets. Misschien gewoon wat nieuwe banden + velgen nodig en is het dan over, maar kunnen het ook de ADALS zijn? Iemand ervaring met kapotte of versleten ADALS? Hoe rijdt dat? Merk je dat tijdens het rijden?
Tijdens de reparatie van de koppeling op de brug viel me op dat 1 achterband wat naar buiten stond en niet 100% recht onder de auto.
En bij het omhoog komen komt tegenwoordig altijd eerst de achterkant en voordat de voorkant omhoog komt ben je wel even verder. Zet hem daarom altijd standje hoger en dan komt ‘ie wel en laat hem daarna weer zakken.
Conclusie…? Hoogteregelaar? Bollen?
Jullie hebben al is eerder de tip gegeven de hoogteregelaar schoon te maken. Weet inmiddels waar ‘ie zit dus dan ga ik dat binnenkort zeker doen!
En fotos tijdens slecht weer donderdag in Zwolle. Moest me even een uurtje vermaken voordat ik een gesprek had…
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Zo… Een hele productieve dag achter de rug.
In Hardenberg zit Pasman Citroëns. Van de week ben ik hier langs geweest om even te kijken wat voor een bedrijf het was. Een erg leuk en gezellige Citroën klassieker handelaar!
Achter op het terrein van Pasman Citroëns stond een BX Chic die voor de sloperij bedoeld was. Dat vond ik erg zonde van onder andere het interieur en alle electrische onderdelen die in een CHIC zitten zoals electrische ramen en centrale deurvergrendeling, electrisch verstelbare spiegels etc…..
Vandaag mocht ik alles ter plekke komen demonteren. Met een klein beetje hulp van Timo per sms over de kabelboom die in de auto van voor naar achter ligt heb ik alles kunnen demonteren en gaat binnenkort inclusief het dashboard in mijn TGI. Vervolgens gaat het blauwe interieur dat vrij komt uit de TGI naar forumlid: beerpeet.
Foto’s:
Zaterdag gaat het ‘wrak’ weg…...
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Goed bezig man!
Jammer dat je zo ver weg woont, want ik had je graag geholpen met het inbouwen. Ik heb al eerder een volledige kabelboom vervangen. Dat was weliswaar van een Digit, dus die is nog groter en complexer dan die van een Chic, maar toch.
Had de Chic trouwens nog alle 4 de wieldoppen mét ventielkapjes? Zoja, dan neem ik aan dat je die ook hebt meegenomen.
Gaat het je allemaal lukken om het zelf te doen of ga je er een gezellige forummiddag van maken?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX