Nieuw hier, en gelijk maar een vraag.
Ik heb een Berlingo bestel (zonder zijdeuren) en zou hier met 2 personen in willen slapen. Er zit geen opklapbare passagiersstoel in. Bij het opklappen tot tafeltje is zo’n stoel even hoog als het tussenschotje. Als ik de laadruimte ophoog tot bankje / bed heb ik aan 1 zijde dan al een flink lang bed.
Nu mijn vraag: is het ook mogelijk aan de bestuurderszijde (links) een rechtse passagiersstoel te plaatsen, en is deze dan nog tot tafeltje op te klappen (evt na verwijderen van de hoofdsteun). Heb begrepen dat een dergelijke stoel niet naar voren / achteren kan worden geplaatst. Zou dit een probleem zijn of is het frame met wat laswerk hiervoor aan te passen?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik weet niet of je uit NL of uit BE komt, maar in NL zijn er vrij strikte regels wat ‘grijs kenteken’ betreft….. Hier mogen absoluut geen ‘zitfaciliteiten’ achterin zitten. Mocht je controle hierop krijgen, krijg je mooi een naheffing wegenbelasting en wat al niet meer.
Verder kan ik je niet echt helpen
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Ik woon in NL. Achterin zullen het geen vaste zitfaciliteiten worden, maar ‘losse’ delen, dus gewoon lading. Een bed zal geen probleem zijn neem ik aan, en als ik het bed op de camping verander naar tafelje + zitgelegenheid zal dat ook geen probleem zijn.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
ik durf niet met zekerheid te zeggen of dat een probleem gaat zijn/geven, ik heb daar in de loop der jaren verschillende verhalen over gehoord…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
kan iemand me wel antw geven op de technische kant van de vraag?
Emo
Het stelmechanisme aan bestuurderszijde is volgens mij verplicht. Je zult dus alleen de stoel zelf over moeten zetten en niet het onderstel.Je hebt dan alleen geen verstelbare leuning meer. Ik denk niet dat iemand hier uitsluitsel over kan geven. Gewoon een keer een dagje er voor uittrekken en kijken of je je passagiersstoel op bestuurderszijde kunt plaatsen/aanpassen.
kversta perfect je bedoeling,is ook wel ideaal als beide zetels plat gaan.
Dat is een uitdaging
Nu klein detail je hebt toch wel de lange versie genomen 20cm bij.
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een verstelbare rugleuning is volgens mij niet verplicht bij de apk hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Wij hebben jarenlang zo in de berlingo geslapen. Als je de rugleuning van de bestuurdersstoel helemaal rechtop draait en de stoel helemaal naar voren schuift heb je plaats voor een tweepersoons matras van 1m40 op 1m90. Opklapbed speciaal voor berlingo kopen?
Overigens zul je een opklapbare stoel aan de linkerkant nooit voorbij het stuur geklapt krijgen, ook niet zonder de hoofdsteun. Dus heel dit technische hoofdbreken kun je je besparen.
Crusty,
wat bedoel je met lange versie + 20cm?
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Crusty heeft een nieuwe model berlingo, die kun je ook in een verlengde versie krijgen namelijk.
graddus schreef:Wij hebben jarenlang zo in de berlingo geslapen. Als je de rugleuning van de bestuurdersstoel helemaal rechtop draait en de stoel helemaal naar voren schuift heb je plaats voor een tweepersoons matras van 1m40 op 1m90. Opklapbed speciaal voor berlingo kopen?
Overigens zul je een opklapbare stoel aan de linkerkant nooit voorbij het stuur geklapt krijgen, ook niet zonder de hoofdsteun. Dus heel dit technische hoofdbreken kun je je besparen.
Precies! En ook wij hebben jaren lang heerlijk geslapen in onze C15D en super berlingo D.
Besteldeel met vloerbedekking bekleed (isolerend), laadschot verwijderd, 3 matrassen op maat gemaakt waarvan er 1 tussen de voorstoelen en het begin laadvloer past (bed dus ook 190x120cm). Deze matrassen komen ruim boven de richel ter bevestiging van het laadschot uit en gebruikten we soms ook als bankje. Dit alles mede, omdat het niet mogelijk is, om op een simpele manier ook de bestuurdersstoel op te klappen. Zoals, door deze te vervangen door de bijrijdersstoel.
Inmiddels is dit concept alweer enig tijd achterhaald door de gewijzigde wetgeving en vooral de daarbij horende controle. Vooral voor diegenen die minder braaf zijn: Je zult beslist niet de eerste zijn die een naheffing; BPM, wegenbelastingen en/of boete ontvangt. Dit alles wegens het simpel ontbreken van het laadschot!
Er wordt regelmatig gecontroleerd door de douane/belastingdienst bij evenementen, waarbij men verwacht dat er mensen in een auto blijven slapen. Tja, daar halen ze de targets het makkelijkst!
Afhankelijk van de tijd dat het grijze kenteken op naam staat, krijgt de eigenaar (bedrijf of particulier) naheffingen en/of boetes. De particulier die het hogere personenwagentarief voor zijn grijskenteken auto bij de wegenbelasting voldoet, verandert daar niets aan.
Dus: Een auto met een grijskenteken, moet altijd aan de grijskenteken-voorwaarden blijven voldoen.
Kortom: Neem geen risico’s en besteed je energie, tijd en geld liever aan de aanschaf of bouw van een camper met dieselmoter. Voor het bouwen is een iets grotere bestelauto dan de Berlingo, al geschikt. Zoals een jumpy/expert/scudo. Naarmate die ouder is betaal je minder of geen BPM, na goedkeuring voor een camper kenteken. Verdere voordelen zijn er m.n. te vinden in verzekering en wegenbelasting.
Ennnnnnn…. ook zo mag je dagelijks mee doen met de files en dit forum.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
ik heb onze Berlingo (2003, benzine, grijs kenteken) vorig jaar gekocht zonder tussenschotje. Van de sloop heb ik een lattenwerkje en een een tussenschotje gehaald en ingebouwd. Begrijp ik goed, dat ik zonder tussenschotje dus een probleem zou kunnen krijgen? (tussenschotje zit nu alleen aan de bodemplaat gemonteerd en nog niet aan de zijkanten). APK was geen probleem.
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, daar kan je een probleem mee krijgen bij een controle. Niet bij de apk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
dan dus toch maar goed dat ik het schotje heb geplaatst? Wel vreemd, want de auto is standaard ‘grijs’en standaard geleverd zonder laag tussenschotje. Je mag toch verwachten dat, zolang de auto 100% origineel is, je geen problemen krijgt met de belasting?
Emo (Berlingo benzine, grijs kenteken)
Misschien niet helemaal ontopic, maar ik snap dat belastinggedoe met dat laadschot niet. Als particulier heb je toch helemaal geen wegenbelastingvoordeel met een grijs kenteken? Dat grijze kenteken is een aantal jaren geleden al afgeschaft voor particulieren. Dat laadschot is echter blijven hangen en nog steeds verplicht. Een bekeuring snap ik dan ook wel, maar een naheffing?