Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Geen risico nemen dus en vervangen.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat zeg ik, maar mag dus nog een 10 á 15k zitten. De geblazen XUD, had die nou ook zo’n gedempte krukaspoelie die je ‘om de haverklap’ moet vervangen?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Volgens mij niet. Dit heb ik nooit eerder gehoord bij deze motoren. Sohail, kom er maar in.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
If not, alleen maar beter. Niet om het één of ander, maar ik kan niet wennen aan reguliere vervanging van die bloody poelies
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Alle Xantia’s hebben die poellie, officieel is het een trillingsdemper.
Bij de 8-Kleppers en ongeblazen 1.9D, gaan ze vrij lang mee, meer dan 200K is normaal.
Echter bij de 16V, 1.9TD, 2.1TD en HDI, is de levensduur c.a. 100K en is het sterk aanbevolen om ze preventief met de D-riem mee te vervangen.
Zie foto’s in het topic over mijn TD, Link
Dit was een originele, kostte in 2008, € 140 bij de dealer, vorig jaar was het opeens € 200.
Dat was voor mij de reden om een alternatief te zoeken, niet dat ik moeite heb met € 200, maar een dergelijk idiote prijsverhoging vind ik niet kunnen. Ik kocht een Spaanse imitatie van IJS, nu c.a. 10K ziet deze er nog prima uit. Inmiddels kost deze poellie bij de dealer, c.a. € 160, is dus verlaagd in prijs.
Het is dat ik een “reserve” auto heb staan, daarom heb ik het risico genomen op imitatie, in de HDI gaat straks gewoon een originele. De originele zijn overigens van Febi, via een automaterialen of shoppen op internet, kun je ze goedkoper vinden.
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O dat kan nogal helpen. Ik zal eens bij mijn oude wekgever binnenstruinen om naar die poelie te vragen dan Dank voor de info!
Nog even een terzijde: die imitaties zijn toch massief? Moeten die ook gewoon periodiek vervangen worden?
Edit: bijna vergeten - de wielproblemen zijn achter de rug. Mijn normale band ligt op de ‘reserve’ velg en dat gaat uitstekend. De oude reserveband, die Michelin MXL, was uit week 28 van 1993… De originele reserveband dus. Vanwege de waarschuwingen elders op dit forum vor onbetrouwbare karkassen van oude MXLs ligt daar nu de band vanhet ‘nieuwe’ maar helaas scheve wiel van Sas Klassiekers op. Dus daar was nog lang niet alles aan verloren. Dappere poging, maar ging niet werken - nou, soit; you win some, you lose some. De oude voorvelg, die zo erg scheef was dat ik dat vanuit de koffieruimte bij de bandenboer nog kon zien (zijn collega had ‘m wel gewoon geherbalanceerd zonder iets te zien, beetje jammer. Er zat duidelijk hoogteslag én flink slingering in) ligt nu als thuisbrenger onder de kofferbak met dus een geheel nieuw in het verhaal bandje. Zo gaat het wel weer werken dus
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Imitatie van IJS heeft ook gevulkaniseerd rubber tussen zitten, het grote verschil is alleen dat deze van brons is, de originele van gietijzer. Brons is prijziger dan gietijzer, het enige wat ik mij kan bedenken is dat de productie van een bronzen exemplaar sneller en goedkoper kan. Gietijzer heeft van nature al een dempende eigenschap, daarom is origineel van gietijzer.
Er was een geval van iemand die imitatie gekocht had, en dacht dat deze massief was, achter bleek hij niet goed gekeken te hebben. Massief zou ook niet zo handig zijn, de dempende functie heb je echt nodig, anders gaat de trillingsdemper niet kapot. Gelukkig maar, want als je dynamo, HD-Pomp, Aircopomp, etc. elke 100K of eerder sneuvelen is nog veel prijziger.
De poellies van QH (Quinten Hazel) kun je beter wel vermijden, daar zijn slechte ervaringen mee in de vorm van onbalans en slingeren.
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mijn oude werkgever voert geeneens QH, dus dat gaat moeiteloos lukken
Nog even twee nieuwe bandjes eronder laten gooien voorop; het schip trok nog naar rechts en dat moest wel in die linker voorband zitten. Nu is het dan ook écht Klaar. Rijdt als een nieuwe Goed getimed ook, want de bandenboer liep net met korting op Michelins te gooien.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb al 2x gezeik gehad met thermostaten van QH, en andere slechte verhalen, daarom voor mij nooit QH.
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Al een paar keer, sinds de filterbeurt van de hydrauliek, had ik gespot dat ze d’r LHM-tankje groen werd van de LHM. Aan de buitenkant dus. Ik dacht eerst dat er gewoon wat veel in gegaan was, maar het probleempje bleef. Vandaag maar even beter gekeken. Wat bleek: het peilbolletje stond niet aangedraaid… Ook de signaalstekkers lagen nog los. Oeps! Nou is dat gewoon een bayonetje, dus even vastgedraaid, stekkers erop en gaan. Het verlies was ook maar een half litertje LHM, zonde maar helemaal niet schokkend. Het knerste er echt met hele kleine beetjes tussenuit blijkbaar.
Maakt het overigens nog uit hoe die stekkertjes op het peilbolletje worden gestoken?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Maakt niet uit hoe de stekkertjes er op zitten.
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dacht ik al, maar voor de zekerheid…
Nu maar weer even het LHM verlies in de peiling houden, maar ik verwacht dat dat nu over is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Gecontroleerd; de o-ring van het peilbolletje is gaar. Het lekt dus nog. Wat vervelend is, omdat ook de peilsignalering gewoon iet meer werkt. De switch onder het peilbolletje is goed, maar ik kan de controlelamp niet laten branden. Dat wordt weer humor…
O ja, het lampje is goed - ik heb nog maar kort geleden alle lampen in de tellerbak vernieuwd. Iemand een idee? Draadbreuk in de bekabeling van die schakelaar?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Fixed. De signalering spontaan (dat is zó vervelend!) en een nieuwe afdichtring geplaatst. Jammer dat de grote rubber pakking op het tankje lawaaie blijkt. De boel drijft alweer van de LHM. Morgen meteen iets voor organiseren. Mag de Ford denk ik weer een poosje buiten spelen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, pakking geregeld. MAAR: de retourbundel lijkt me ook niet meer al te frips. Dit wordt een leuk van-kwaad-tot-ergernis-verhaal ben ik bang
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!