Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Endoscoop?
(kon het niet laten)
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O ja, dat zou lukken. Maar die heb ik niet
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dieselpomp ligt eruit
HD-pomp aan de kant, en daarna was het nog steeds frutten, maar: hij ligt ernaast. Wat is er nou stuk gegaan: de pakking tussen pomphuis & verdeelblok is eruit gerot. Mechanisch kan die pomp nog prima een paar ton lopen; mooi opbergen dus
Foto’s volgen!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ben benieuwd naar de foto’s. Hoe frut je hem er weer in?
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O, dát is simpel. De achterste bout, onder het verdeelblok, is een half centimetertje te lang om de pomp eruit te pakken, maar dat kan die bout prima missen, dus dat slijpen we eraf. De pomp terug plaatsen is daarna relatief simpel, je kunt ‘m dan gewoon weer inhaken. Nee, we hebben het moeilijkste nu wel gehad. Prognose, in verband met beperkte sleuteltijd, is dat ze met een weekje of anderhalf weer draait.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mooi zo dat pomp er uit is.
Ga je deze pomp nu repareren of de andere plaatsen?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Penny Lane schreef:....De achterste bout, onder het verdeelblok, is een half centimetertje te lang om de pomp eruit te pakken, maar dat kan die bout prima missen, dus dat slijpen we eraf. De pomp terug plaatsen is daarna relatief simpel, je kunt ‘m dan gewoon weer inhaken…
Kun je bij demontage hier voordeel pakken door de bout eerst te lossen, dan de kop er af te zagen, dan pomp er uit, en tenslotte het resterende draadeind weg te nemen?
Totaal aantal Berichten: 15707
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Even denken zonder het ooit gezien te hebben. Je kunt er met een sleuteltje zo goed als niet bij. Een foto maken is onbegonnen werk, tenzij je een endoscoop tot je beschikking hebt. Nee, dan past een haakse slijper of een ijzerzaag er wel tussen
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
ZX1.4i schreef:Mooi zo dat pomp er uit is.
Ga je deze pomp nu repareren of de andere plaatsen?
Omdat het vermoeden was dat het eindlager eruit was gelopen (niet dus) en dit eerst een snelle klus zou worden (niet dus) ligt er een andere pomp klaar, dus die gaat erin; de oude ga ik fijn een nieuwe pakking in klussen en dan gaat die op de plank om af te wachten tot ik ‘m (n)ooit nodig heb.
Zo’n speciale sleutel uit de revisieset is dus gewoon vervangbaar door een gebogen Facom ringsleutel zoals deze (maar dan de 11/13 variant):
Daarmee kon dan uiteindelijk die moer eruit. Ik zal zometeen even de foto’s uit de camera overhevelen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Wat snapshots:
Tegen de tijd dat de dynamo en de HD-pomp aan de kant zijn gelegd kun je bij de onderste moer van de dieselpomp. Als je airco hebt en je inspuitpomp rot in mekaar word je dus goed ziek van het potje beunen dat eraan verbonden is…
Distributie hoeft er dus juist níet af. Het aandrijfwiel kun je met twee M8 bouten aan het blok vast zetten.
Om dan de pomp van het wiel te lossen draai je de moer los, waarna je in deze twee gaten M7 boutjes draait door een plaat over de moer. Je drukt dan de conische as zo uit het aandrijfwiel.
Als de pomp dan weg is blijft het hele zaakje prachtig hangen. De vervangende pomp kun je, als je zo slim bent geweest daar het bijbehorende aandrijfwiel van mee te nemen, met dat wiel op het juiste inspuitmoment tornen. Daarna plaats je ‘m terug en kun je de pomp terug zetten op merktekens die je langs de voet van de oude hebt ingekrast; daarmee moet de pomp minimaal erg dicht bij de juiste afstelling staan. Zo nodig kun je de boel nog nader laten afstellen door een terzake deskundige met de juiste meetapparatuur.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Wat een klus weer Derk. De plaatjes laten het zien, de boel is ook zo volgebouwd.
Succes met monteren en laten we hopen dat de andere pomp goed afgesteld is.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
De pomp van mijn Xantia moet maar heel blijven, geloof ik…
Respect, ook voor het uitvinden.
Penny Lane schreef:
Zo’n speciale sleutel uit de revisieset is dus gewoon vervangbaar door een gebogen Facom ringsleutel zoals deze (maar dan de 11/13 variant):
Derk
Die hoort eigenlijk standaard in de kist te liggen
Heb ik al heeeeeeeeeeeeel lang dus, meer dan 30 jaar
Maar mooi dat het nu voorwaarts gaat
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 11782
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ja nou ja, de oorspronkelijke inhoud van die kist was opgebouwd rond het onderhouden van Kevers. En dat is net Meccano® natuurlijk, dus dan heb je de mooie spulletjes wel eens niet. Sinds er Citroëns in de familie zijn verandert dat heel rap kan ik je vertellen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Voor veel auto’s is het makkelijk
Groetjes Harry