Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Hallo, Ik heb het hele forum al doorzocht, maar ben het antwoord op mijn probleem niet tegengekomen. De airco doet helemaal niets meer (Xantia 1.8 16V, bj. 1999). Vorig jaar is ie nog gechecked en bijgevuld (daarvoor jaaaaren niet en hij heeft het eigenlijk altijd gedaan). Normaal als je de auto start, hoor je even dat ‘ventilatortje’ achter het roostertje rechts naast de klok reutelen. Dat geeft bij mij geen sjoegen meer. Ik heb de boel uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gesmeerd. Het viel me wel op, dat bij het omdraaien van de contactsleutel het ‘ventilatortje’ even een schokje geeft. Ik heb de spanning gemeten: op de rode en zwarte draad staat ongeveer 7V. Op de rode en gele draad ook, maar als je wat aan het ‘ventilatortje’ draait, loopt dat terug naar nul. Dat lijkt wel te kloppen met het kortstondig reutelen van dat ding bij het starten. Maar ik dacht: dat dingetje draait niet, dus is het kapot. Op de sloop heb ik een andere gehaald, maar die gaf meteen hetzelfde resultaat. Verder heb ik de drie relais in het vooronder tussen de grote ventilatoren gechecked, die zijn allemaal ok. Blijft m.i. de Bitron computer over, die schijnbaar onder de linker koplamp zit. Die heb ik er nog niet uitgehaald (maar ‘m al wel zien zitten), want dat is wel een wat grotere klus. Ik las ergens ook, dat de airco-computer achter het dashboardkastje zou zitten. Heeft dat ding onder de koplamp er dan niets mee te maken? Kortom, wie weet wat er aan de hand kan zijn, waar moet ik verder zoeken? Hopelijk kan iemand me een koele reis naar het zuiden bieden…
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Volgens mij haal je wat dingen door elkaar. De bitron module en 3 relais hebben enkel te maken met de aansturing van de fans. Dit word wel beïnvloed door het gebruik van de airco, maar zolang er genoeg rijwind langs de radiateur/condensor komt zou hij het gewoon moeten doen. Als ik je verhaal zo lees lijkt het wel of de compressor überhaupt niet aanslaat. In dat geval zou ik het eens gaan zoeken in de relais en de aansturing van de magneetkoppeling van je aircocompressor. Om te kijken hoe het ook alweer precies zit, zou ik de schema’s er weer eens bij moeten pakken.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Bedankt voor je reactie. En jawel, de compressor gaat gewoon aan, klik, meedraaien door inschakeljng eloctromagnetische koppeling, allemaal gechecked En vorig jaar heb ik ook nog het lager vervangen. De fan(s) gaan ook blazen, als ik me goed herinner, dat zou ik morgenochtend weer ff moeten checken. Eerst gaat er eentje draaien en als de motor warmer wordt toch nog eentje?
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
je bedoelt dus eigenlijk dat de airco het wel doet maar gewoon niet koud wordt ? Dan zou ik toch de hervullert maar weer eens bezoeken…..
Je hebt waarschijnlijjk wel genoeg koelmiddel om de compressor nog te laten starten, maar niet genoeg om het koud te laten worden…..Kan je bovenop je droger door het kijkglaasje je koelmiddel zien borrelen als de compressor draait ?
Dat ventilatortje meet wss je binnentemp en is belangrijk voor je climate control, maar het lijkt me dat als je de temp knop koudst zet, je dan wel je airco mag voelen….. Hoewel ?? Weet iemand dat ?
Ik heb ooit de electronica achter de knoppen vervangen van mijn ex-xm, maar dat was omdat de compressor niet meer wou starten, ondanks alle voorwaarden….
JaapJ schreef:Dat ventilatortje meet wss je binnentemp en is belangrijk voor je climate control, maar het lijkt me dat als je de temp knop koudst zet, je dan wel je airco mag voelen….. Hoewel ?? Weet iemand dat ?
Klopt, dat is alleen voor de climate control, als je de temp op koud zet en de fan op max. blazen, dan moet er koude lucht uit de roosters komen.
Het is in iedergeval een vreemd probleem dat je heb, onlangs nog bij een XM gezien, je ziet vloeistof in het glaasje, er borrelt niets, de compressor schakelt in, maar koelt niet. Ik ben benieuwd wat het bij jouw is.
Als de magneetkoppeling het doet, de aanjager, en je ziet de freon door je kijkglas heen stromen zou ik bijna gaan denken dat de luchtklep voor je kachelradiateur is vastgeslagen oid.
Edit: Waar woon je ergens? Ik heb zelf een Proxia laptop staan en kan daarmee ook live de waardes van de airco uitlezen. Kan erg verhelderend werken.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005
- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Bij de laatste aircobeurt is er een ander filter in gezet, zonder kijkglaasje, dus ik kan niet zien of er al dan niet (voldoende) vloeistof in het systeem aanwezig is. Dat ga ik dus toch eerst maar eens even laten checken…. trouwens: klep van de verwarming die blijft hangen.. waar zit die dan weer? En dat niet reutelen van die sensor bij het starten kan ik ook nergens mee rijmen, anders dan dat ie door een of andere computer niet goed wordt aangestuurd..
Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)