waterman schreef:Frank65 schreef:
Het verhaal kwam lang geleden van de Duitse Autobahn, lekker plankgas, bij tankstation er af en daar direct motor uit om te tanken.
Dat KAN inderdaad onvoldoende hitte afvoer in de turbo hebben.Turbo’s en smering zijn volgens mij een stuk beter geworden.
Ik ken alvast niemand die zo zijn turbo gesloopt heeft.De 1600 Hdi van psa is berucht om vroegtijdig overlijden van de turbo…. ik kan er zo een stuk of 30 noemen die al stuk gegaan zijn.
Van de hoeveel motoren op de weg? Duizenden zo niet tienduizenden! Als je een turbo moet laten nalopen omdat ie anders stuk gaat dan hadden we die dingen al lang niet meer. Ik denk dat 90% van de turbogebruikers niet weet dat dat moet nl. En dan is er ook nog verschil tussen benzine en diesel turbo’s waar de benzineturbo’s veel sneller draaien en warmer worden….
Die 1.6 turbo is zeker gevoelig en tijdig onderhoud is aan te bevelen. Dan gaat ie prima veel km’s mee. Het probleem van deze diesels is inderdaad zoals eerder aangegeven de vervuiling van het systeem door de lage toeren en weinig kilometers. De EGR is hier al snel het kind van de rekening van…en als die gaat is je beurs het volgende slachtoffer….
Bovendien heeft PSA niks gedaan zeker om die problemen aan te pakken…
Denk dat je wel kunt stellen dat bij normaal gebruik je de auto niet seconden lang hoeft te laten lopen voordat je hem uitzet. Het toerental na een parkeeractie is toch al laag genoeg om de motor uit te schakelen…
2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Het lijkt me ook eerder het onkundig omgaan met een turbo, dan de kwaliteit van de turbo’s.
Zoals al eerder aan gegeven, ga je goed met je auto en turbo om, dan moet een turbo een autoleven mee kunnen.
De turbo wordt dacht ik gewoon gekocht bij het Duitse KKK, geen onbekende in de turbo-wereld.
Ford zou dan dezelfde problemen met de turbo’s moeten hebben op hun 1.6 common rail diesels.
Het zijn immers identieke motoren.
Inmiddels zijn door PSA en Ford sinds hun samenwerking op dit gebied bijna 14.000.000 miljoen diesels gebouwd met common rail (HDi).
Co-operation
PSA Peugeot Citroën / Ford
Cooperating on diesel engines since 1998.
A total of nearly 14 million HDi engines produced to date
bron http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/psa_group/cooperation_ford_b2.php
Bedankt voor de reacties op mijn vraag. Ik zal de motor maar even laten lopen voor het stilzetten. Het handigst lijkt mij je gordel los doen, dan wordt het start-stopsysteem gedeactiveerd.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
jeroen-2cv schreef:Sinds kort leverbaar….. de C3 e-HDI als Selection met oa:
Automatische Airco
Extra donker getinte ramen achter (Maffia-look )
16” stalen wielen met plastic wieldoppen etc.Kost 16.775 euries, 535 euries meer dan een gewone Dynamique.
Door toepassing van de 16” wielen is de emissie 95 gr CO2/km ipv de normale 93 gr.Zie ook
http://www.citroen.nl/home/#/auto/personenauto/c3/c3-ehdi-selection/
En in combinatie met de voorraad-voordeeldagen (tot eind oktober) krijg je nog eens 1250 euro (was 1000 euro) voorraadkorting. Levering van de auto kan in de regel binnen 10 werkdagen plaatsvinden.
De keuze uit accessoires en kleuren is evenals het aanbod beperkt (op=op), maar daarentegen heb je niks te maken met lange levertijden.
Het klinkt erg aantrekkelijk….. morgen toch maar ff bij de dealer langs voor een kopje koffie
ehm..was die selection aanbieding niet allang afgelopen? :S
Citroen C3 E-HDi Selection
Besteld : 8 juli 2011 Levering: medio oktober 2011
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
martijn1977 schreef:ehm..was die selection aanbieding niet allang afgelopen? :S
Op de Citromobile vernam ik van Citroën Nederland dat er een actiemodel genaamd “Selection” zou komen, en dit model tot het einde van het jaar in het programma zou blijven.
Het model is nog steeds opgenomen in de prijslijsten en in de carconfigurator op internet.
De Selection is nog steeds te bestellen.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Het was blijkbaar goed koffie drinken bij de dealer, vandaag (6 okt 2011) ben ik overgegaan tot de aanschaf van een C3 e-HDi Selection gris aluminium, connecting box + thuiskomer.
Geplande leverdatum 14 oktober 2011 (6 werkdagen levertijd !!)
gefeliciteerd dan maar
ik mag de mijne na drie maanden levertijd dan eindelijk a.s. maandag ophalen (besteld 8 juli)
Citroen C3 E-HDi Selection
Besteld : 8 juli 2011 Levering: medio oktober 2011
Nu 11000 km gereden.
Na 11000 km moet ik zeggen dat het nog steeds een makkelijke auto is.
Het verbruik is nog steeds laag.
100 km met 4,0 liter diesel of op 1 liter 25,2 km.
Het gemiddeld verbruik dat het display aangeeft is nu 4,0.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Heeft iemand ervaring met de connecting box, is dit alleen om audio via bluetooth (gsm / i-pod) te streamen (via A2DP) naar je audio installatie, of is het een ook een volwaardige bluetooth carkit voor je telefoon?
Wij hebben gisteren de C3 1.6 e hdi gekocht, Gris manitoba en enkele extra`s
De peugeot 207 met 1.6 uit 2009 ingeruild. we zijn erg benieuwd naar de prestaties met onze (eerste) Citroen.
Lange proefrit gemaakt, welke ons erg goed bevallen is.
Auto gekocht bij Emerpark in Hilversum.
Gisteren een C3 E-hdi gekocht uit voorraad, dus weinig keuze vwb de accesoires maar wel 1250 euro korting. Eigenlijk zit alles wat je nodig hebt muv ESP. Is een selection, noir obsedien, met thuiskomer en parkeersensoren. Heeft iemand al (verchroomde) stootstrips op een C3 gezet? Ik vind het zo wel erg deuk-gevoelig.
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Gepland in week 42: C3 E-HDI Selection in Mativoire met als opties Pack City, Connecting Box en een trekhaak. Eind augustus besteld. We hebben met opzet niet de Zenith voorruit genomen, man wat kost je dat een hoofdruimte ....
Update na 3500 km (zie foto )
Sinds 31 augustus 2011 rijden we onze C3 EHDI, zie eerdere post.
De km teller stond afgelopen week al weer op de 3500 km, inmiddels al weer een paar honder km verder.
Én echt iedere km heb ik met plezier gereden in de C3! Een heerlijke auto, nog geen moment spijt gehad van de overstap van de Seat Altea XL 1.9 TDI. Natuurlijk missen we vooral achterin bagageruimte, zal vooral volgende week op herftvakantie naar Zuid-Duitseland wel tegen vallen. Maar daar heb ik dan maar dakdragers voor gekocht bij de dealer (150 euro, speciaal voor de C3 met Zenith voorruit) en op marktplaats voor 50 euro een nette 2e hands dakkoffer van 320 liter. Moet goed komen.
Onze kinderen (5, 8 en 10 jaar) zeggen voldoende ruimte te hebben op de achterbank. En voorin is geen verschil te merken tov de Seat! Zit prima, ruimte, stuurt heelijk! De stoelen zijn iets korter dan ik gewend was, maar tot nu toe geen enkele keer last van gehad.
Door de Zenith voorruit en de naar achtergeschoven zonneklep, moet ik met mijn lengte (187) de stoel op de laagste stand plaatsen om niet met mn haar tegen de zonneklep te komen. Voor langere mensen zou dat net wat lastiger kunnen zijn.
De motor is perfect! Ik had en heb een rustige rijstijl, iedere werkdag rijd ik 40 km heen en 40 km terug op de snelweg waar ik 100 km per uur mag, ik rijd dan ca 105 op de cruisecontrol. De cruisecontrol laat zich perfect bedienen. Inmiddels heb ik een aantal keren de motor flink belast, snel optrekken bij verkeerslichten gaat bijvoorbeeld prima en ik heb al een keer 170 km per uur op de teller gehad, tot de 150/160 gaat dat prima vlot. Opmerkelijk vind ik dat de C3 gewoon onder alle omstandigheden tot nu toe comfortabel rijdt. In vergelijking met de Seat Altea XL, ook een heerlijke reisauto, merk ik qua rijgedrag weinig verschil. De C3 ligt stabiel op de weg, volwassen rijgedrag. Alleen bij scherpe, flauwe bochten (afrit snelweg) merk ik dat ik minder hard kan doorgassen, maar prima.
De Zenith voorruit is echt een blikvanger, alle medepassagiers spreken er tot nu toe lovend over, en belangrijker, ik geniet er zelf iedere dag van. Gemakkelijk bij verkeerslichten (niet meer omhoog turen, maar ook mooie ‘wolken-plaatjes’.
Dan het verbruik; ik zal proberen een foto te plaatsen als ‘bewijs’ - 3500 km met een gemiddeld verbruik van 3,9 liter op 100 km, bij de pomp kom ik op 4,0/4,1. 1 op 25 dus, bij een zuinige rijstijl. Vrijdagavond laat bijvoorbeeld met 130 km per uur op de cruisecontrol - ca 1 op 20.
Kortom; we rijden met heel veel plezier in onze C3, een fijne reisauto!