Na 6500 kilometer nog steeds zeer tevreden over de C3 E-HDI
Gemiddelde verbruik 1:22
1 keer terug gemoeten naar garage voor krakende stoel zat in de gordel volgens dealer.
Verder meteen Philips x-treme vision laten plaatsen
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
De winter helpt bij mij niet echt mee qua verbruik. Nu sinds een paar weken op winterbanden van Goodyear. Mijn verbruik zat rond de 4,5 l/100 km, maar nu zit het eerder rond de 4,7-4,9 l/100 km. Ik rij vooral snelweg met de cc op de toegestane snelheid +5 ivm voorkomen boetes.
Van de andere kant is die diesel dan wel weer zo efficient dat het verrekte lang duurt voordat er een beetje warmte binnen komt. Ik vrees nog voor de echte winter, t zal toch niet dat ik nog op zoek moet naar een standkachel???
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Ik kan met met Klébèr winterbanden nog geen verschil in verbruik merken. Bij mij blijft het op 4,7 gemiddeld staan. Ik heb ze wel harder opgepompd dan de zomer-Michelins (2.3 voor en 2.0 achter).
De kachel moet je inderdaad de tijd geven en een beetje leren kennen. Met de knop op ruit/voet komt er echt niks uit de roosters die naar je toe wijzen. Wanneer daar wel warme lucht uit komt gaat het een stuk beter. Misschien doet de automatische kachel dit beter. Of je gaat voor deze extra:
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Ik heb geen klagen over de kachel de afgelopen paar dagen, met uitgeschakelde airco-pomp blaast de kachel al binnen 2 km warme(re) lucht. De eerste 2 km heb ik dorps-/stadsverkeer. De warme lucht komt nu iets eerder dan in de “oude” C3.
Op mijn C3 zit net als op de vorige C3 automatische airco.
Gewoon de airco-pomp uitschakelen als je alleen warme lucht wilt hebben en als je de airco niet nodig hebt. Wel minstens 1x per maand de airco-pomp even laten draaien, anders wordt de kans op lekkages groter.
zorgt de airco dan niet voor een ‘behandelde’ lucht, lees droge lucht?
Recycle knop opzetten doet de rest m.i. voor snelle warme lucht.
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Gemeten aan de pomp:
100km met 4,5 liter.
21,8 km met 1 liter.
display 4.0
50% snelweg 50% landweg
Nu zo’n 5000 kilometer gereden met mijn C3 Blue belle ile en hij bevalt zeer goed. Alleen die verbruikscijfers van anderen haalik niet. Alleen in Duitsland, deels in de bergen, een volle tank verbruikt en 1 op 22,9 gebruikt. Maar alle andere 5 keren dat ik getankt heb 1 op 20,5 tot 20,7. Rustig gereden,half stad,half snelweg.
Geen problemen overigens met de verwarming, heb redelijk snel warmere lucht in de auto.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Brandstofverbruik
1415 km met 65 liter (2x tanken…. 1x 25 liter en 1x 40 liter)...
Wat volgens de boordcomputer 4.2 liter / 100 km is (1 op 23,8 ).
Rekenen blijft moeilijk
1 op 21,8 aan de pomp, dus niet echt iets om vrolijk van te worden.
De 1.6 e-HDi (A-label) is volgens de fabriek (in theorie 1 op 27,8 ) ruim 10% zuiniger dan mijn oude 1.4 HDi (B-label met 1 op 25).
De e-HDi zuipt domweg 10% meer (1 op 22 in de praktijk) dan de oude 1.4 HDi (1 op 24 in de praktijk).
Mijn rijstijl is niet veranderd, op provinciale wegen rij ik gewoon 80 km/h en op de autosnelweg de gaat de cruise control op 103 km/h. Geen race-snelheden dus.
Inmiddels staat er na 5 weken zo’n 3600 km op de teller.
Totaal aantal Berichten: 284
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
@jeroen-2cv: no offense maar je rijdt nu ook ietwat comfortabeler dan met je oude 1.4 hdi. (heb ze ook beide gereden) Je weet van te voren dat je de fabrieksopgave niet gaat halen, dat is iets dat bij geen enkele auto lukt. Een auto kost nu eenmaal geld, ik zou zeggen geniet van je fijne auto ....
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Herben schreef:@jeroen-2cv: no offense maar je rijdt nu ook ietwat comfortabeler dan met je oude 1.4 hdi.
Een toename van het comfort is wel iets meer dan een dikkere motor en wat minder geluidsniveau. De “Selection” haalt niet het luxe niveau van een oude “Ambiance”. En qua veercomfort zijn 14” wielen te verkiezen boven 16” wielen.
Rijden doet de e-HDi zeker niet slecht, maar met alle voorgaande auto’s kwam ik met het gemiddeld brandstofverbruik altijd wel aardig in de buurt van de fabrieksopgave (soms zelfs nog wel eens iets gunstiger).
Bij deze auto valt het alleen op dat het verschil tussen het theoretisch verbruik en het werkelijk verbruik wel heel erg groot is.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
In het begin heb ik het opgegeven verbruik een paar keer bijna gehaald, dit kwam omdat op mijn woon-werk route op het grootste stuk snelweg werkzaamheden plaatsvonden, daardoor max 70 ipv 120 km/u. Ik heb toen een paar keer een hele tank met 3,7 a 3,8 l/100 km rondgereden.
De laatste tijd is het bergafwaarts (eigenlijk bergopwaarts) gegaan met mijn verbruik en nu zit ik rond de 4,7 l/100 km. Ik rij sinds kort op winterbanden, scheelt volgens mij iets. Daarnaast geen werkzaamheden meer, waardoor ik nu veel harder rij op mijn woon-werk route. Ik heb in verhouding veel de airco aan, omdat anders dat ding meteen beslaat bij mij.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Vorige week met de e-HDi een stuk van 70 km gereden. Op de heenweg niet harder dan 95 km/uur en daar waar mogelijk geslipstreamd achter een snelle vrachtwagen.Volgens de boordcomputer 2,8l/100 km. Op de terugweg zo hard als toegestaan, een flik stuk 130 km/ uur en het gemiddelde gebruik op de gehele rit kwam volgens de boordcomputer uit op 4 l/100 km.Het moet toch niet gekker worden.
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Gemeten aan de pomp:
100km met 6.0 liter.
16,4 km met 1 liter.
display 4.0
50% snelweg 50% landweg
Het koude weer heeft wel invloed op het verbruik.
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Gemeten aan de pomp:
875 km met 41 liter.
21,3 km met 1 liter.
display 4.2
De eerste 750-800 was voor 50% autosnelweg (100 km/h) en voor 50% woon-werkverkeer (80 km/h wegen).
De laatste 50-100 km was voornamelijk stadsverkeer wat het verbruik uiteindelijk niet ten goede is gekomen.
Het mistige weer van de voorgaande week kost ook veel brandstof, de luchtweerstand neemt immers toe omdat er naast lucht ook waterdamp weg geduwd moet worden
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
boeman schreef:In het begin heb ik het opgegeven verbruik een paar keer bijna gehaald, dit kwam omdat op mijn woon-werk route op het grootste stuk snelweg werkzaamheden plaatsvonden, daardoor max 70 ipv 120 km/u. Ik heb toen een paar keer een hele tank met 3,7 a 3,8 l/100 km rondgereden.
De laatste tijd is het bergafwaarts (eigenlijk bergopwaarts) gegaan met mijn verbruik en nu zit ik rond de 4,7 l/100 km. Ik rij sinds kort op winterbanden, scheelt volgens mij iets. Daarnaast geen werkzaamheden meer, waardoor ik nu veel harder rij op mijn woon-werk route. Ik heb in verhouding veel de airco aan, omdat anders dat ding meteen beslaat bij mij.
Nou, ik ben maar eens *echt* gaan muesli rijden. Rustig optrekken en vooral niet harder dan 100 km/u op de snelweg. Het helpt nogal: ik heb nu na 900 km een verbruik van 3,9 L/100 km. Je moet er wat voor over hebben…. Grootste probleem is eigenlijk op de snelweg het inhalen, je hebt een groter snelheidsverschil met de overige weggebruikers. Snelheid vermeerderen bij inhalen kan natuurlijk, maar daarmee is volgens mij heel snel je voordeel in verbruik weg.
Het verbruik loopt hard op bij dit ding van 100 naar 120 km/u. Ik snap eigenlijk ook niet zo goed dat we vanaf volgend jaar op de meeste plekken 130 mogen. Is wel leuk, maar volstrekt tegenstrijdig met de fiscale beloning van zuinig rijden (mrb-vrij, 14% bijtelling, bpm-vrij). Bij 120 en zeker bij 130 km/u rij ik net zo (on)zuinig als pak hem beet een grote Passat diesel. Dan kan ik wel 100 blijven rijden zoals ik nu doe, maar ik vind het daar niet veiliger van worden, zeker niet prettiger rijden.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!