Geloven is voor zondag zeg ik wel eens
Zoals aangegeven uit eigen observatie een set banden 2 jaar stabiel op druk gebleven met stikstof, met de reguliere vulling is me dat nooit gelukt. Sterker nog: 2e auto (Saab 9-5) verleden najaar bij bandenspecialist de zomderbandenset om laten wisselen tegen de winterbandenset (beide op aparte velgenset) en vervolgens gleed de auto weg over de wangen van de banden bij eerste rotonde.
Bandenspanning van de set winterbanden bleek in ongeveer half jaar tijd teruggelopen te zijn van 2,4 naar 1,8 bar. Los van alle borrelpraat: dat overkomt je echt niet met vulling van enkel stikstof.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
NeufegliseThierry schreef:Geloven is voor zondag zeg ik wel eens
Zoals aangegeven uit eigen observatie een set banden 2 jaar stabiel op druk gebleven met stikstof, met de reguliere vulling is me dat nooit gelukt. Sterker nog: 2e auto (Saab 9-5) verleden najaar bij bandenspecialist de zomderbandenset om laten wisselen tegen de winterbandenset (beide op aparte velgenset) en vervolgens gleed de auto weg over de wangen van de banden bij eerste rotonde.
Bandenspanning van de set winterbanden bleek in ongeveer half jaar tijd teruggelopen te zijn van 2,4 naar 1,8 bar. Los van alle borrelpraat: dat overkomt je echt niet met vulling van enkel stikstof.
Dat je winterbandenset na een half jaar zacht staat is best extreem. Ik rijd sinds 2006 op aparte setjes van zomer- en winterbanden en heb dat echt nog nooit meegemaakt. Dat wijst toch echt op en slechte, danwel slecht gemonteerde band en/of ventiel.
Wat betreft de stikstof vs zuurstof. Het verschil in grootte tussen stikstof en zuurstof moleculen is niet groot. Het is slechts theorie dat het verschil precies zo groot is dat de zuurstof moleculen wel, en de stikstofmoleculen niet zouden ontsnappen uit de band. Maar zelfs als dat wel zo was, dan zou het verschil zo opgeheven zijn.
Iedere keer dat je je banden op pompt, vul je de band aan met 80% stikstof. Stel dat alle zuurstof al ontsnapt zou zijn (dus een terugval met 20%) en je vult de band weer aan met lucht, dan zou je al direct op 96% stikstof zitten!
Bij vaker tussentijds bijpompen duurt het een paar keer meer, maar hoe dan ook zit je binnen afzienbare tijd aan een band met nagenoeg alleen maar stikstof.
Voorheen: FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo SW, Grande Punto, Grande Punto Turbo, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto Evo, Citroën C3, Renault Clio Estate, Peugeot 208. Nu: Peugeot 308. Binnenkort: Citroën C4 2021 Puretech 130 Shine.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 29-04-2007
- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
Op laatste tank 1370,6 km ver gekomen met nog 35km actieradius. Verbruik volgens de meter 1ltr op 25,6km.
Maar aantal liters nu getankt om hem weer vol te krijgen geeft een verbruik van 1:26,7.
Kilometers waren woon/werk verkeer afgewisseld met wat lange ritten op doorgaande wegen.
Weinig airco gebruik en bandenspanning op gebruik bij volle belading dus niet eens extreem hard.
En ik tank zo’n 50 liter, dus geheel afgetankt.
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Als je 50 liter kunt tanken, vanaf wanneer begint je boardcomputer dan te piepen dat hij leeg is? Die van mij begint te piepen bij 100-120 km voor het einde, als ik dan doorrij tot hij 30 km aangeeft krijg ik er max 42 liter in. Rara hoe kan dat?
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 29-04-2007
- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
Die van mij piept ook bij 120-100 km enzovoort, daar zit het niet in.
En ook bij mij sloeg de pomp af bij 45 liter maar ik ben er achter gekomen dat na de eerste keer afslaan met het vulpistool er minder ver in te doen doen, je gedoseerd de nodige liters extra er in kan krijgen.
Is ook de ervaring bij meerdere forumleden in deze tread.
Bij mijn tankbeurt na 1370 km had ik nog een actieradius van ongeveer 30 km.
Ik denk dat het maximale wat je kan tanken ongeveer 52 liter is maar dan is de tank zo goed als leeg en komt de brandstof tot boven aan de vulpijp.
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Ik zal de volgende keer eens mijn best gaan doen met tanken….
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Nu na 31.000 km.
Gemeten aan de pomp:
100km met 4,1 liter.
24,2 km met 1 liter.
display 4.1
60% snelweg 40% landweg
Na 12.000 km nu 1 op 25,0 op BC, na telling bonnetjes 1 op 24,88. Zitten aardig wat doorplank kilometers in, ga proberen komende 10.000 km het verbruik nog wat beter te krijgen.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Nu na 32.000 km.
Gemeten aan de pomp:
100km met 4,5 liter.
22,1 km met 1 liter.
display 4.2
60% snelweg 40% landweg
Bij welke kilometerstand laten jullie de eerste onderhoudsbeurt uitvoeren??
Bij 15.000 of 20.000 bestaat nogal wat verwarring over.
Moet me winterbanden er over een poosje opdoen en dan zou ik meteen een
afspraak voor de 1e onderhoudsbeurt kunnen maken
‘t Is maar wat je verwarring noemt: instructieboekje & importeur zijn hier glashelder over: 20.000 km.
Maar: je hebt een categorie aanhangers van de theorie dat een 1.6 hdi om de 15.000 km aan een oliewissel toe is. Dit is mijn derde 1.6 hdi en heb ook 2.0 hdi geweest, wanneer je je gewoon houdt aan de interval die er voor staat (dus 20.000 km) en je behandelt de techniek met respect (dus niet als de auto koud is meteen planken) en er is niks aan de hand, je hebt gewoon garantie, ook wanneer een turbo na 60.000 km en 2,5 jaar klapt is de (bulk van) nota niet voor jou.
Ben benieuwd of met deze woorden de discussie net zo levendig wordt als destijds binnen het DS3 gedeelte van het forum
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Ja het forum van de DS3 is wel wat levendiger.
Zou het ook leuk vinden als de C3 rijders wat meer ervaringen zouden delen vooral t.o.v. andere auto’s
Kom zelf na een goed jaar uit een Peugeot 207 weer terug bij Citroen.
Dit heb ik trouwens vanuit huis waar ik alleen maar citroen,s op de dam heb zien staan.
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
De Peugeot 207 rolde van dezelfde band als de C3 II, dus dat zijn technisch halfzusjes. Daarom vond ik het zo opvallend dat een 207 ruim 100 kg meer weegt dan een C3 II.
Ik had een garage die eerst een paar keer mondeling vertelde dat ik pas na 30.000 km hoefde langs te komen. Krijg je met zo’n Fiat/Opel/AlfaRomeo/Mazda/Hyundai/ojaooknogCitroen tig-filialen-garage. Ik kreeg zelfs mijn factuur op Opel papier, tssss. Ik heb ze zelf maar mijn eigen onderhoudsboekje gegeven om te lezen, toen waren ze het toch wel met mij eens. Ik hou me gewoon netjes aan wat daarin staat, is in ieder geval garantie geregeld.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Verbruik Citroen C3 e-HDI
Nu na 33.000 km.
Gemeten aan de pomp:
100km met 4,2 liter.
23,3 km met 1 liter.
display 4.2
60% snelweg 40% landweg
Gister voor het eerst maar eens winterbanden laten monteren
Michelin Alpin A4 iemand hier al ervaringen mee?
Kwamen wel goed uit verschillende testen.