















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
jef scholliers schreef:Hallo Walter,
iedereen heeft een werkplaatshandboek, en een elektrisch schema, maar ik heb daarin tot op de dag van vandaag nog geen schema gevonden waar het ware verloop van de draden staat afgebeeld.
Iedere keer verdwijnen die in bundels om er dan weer onherkenbaar uit te komen !
Je moet eigenlijk beide schema’s naast elkaar gebruiken, om kleuren en nummering te vinden; het schema als een plattegrond waarbij de draadbomen min of meer door de auto lopen (bovenste) en het schema met de verticale circuits dus met de min aan de onderkant(onderste)
Het knipper relais is eigenlijk 1 relais aan de plus in serie met de knipperschakelaar als een wisselschakelaar naar de L-of R-lampen.(zie onderste schema, kolom 8-13)
Ik had eerst ook beide verklikkerlampjes tegelijk branden, maar dit kan je fixen door het bruggetje door te knippen en elk verklikkerlampje te verbinden met de juiste draden (evt bij de schakelaar) naar de buitenlampen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Prachtig schema, bedankt.
Alles is nu met contactspray weer bijna als nieuw. Wel heb ik een zekering verknoeid tijdens het checken dus het echte resultaat is me straks pas bekend.
Weet iemand tevens welke zekeringen er horen te zitten van links naar rechts in een Dsuper5 uit 1974 ?
De bekabeling naar de zekeringen heeft ook kleurcodering. Zekeringwaarden zijn als volgt:
Groen: 16 A
Rood: 16 A
Blauw: 10 A
Geel: 10 A
Bron: WPH.





























Totaal aantal Berichten: 10459
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Over de lampjes in het dashboard: de laatste paar bouwjaren knipperen deze tegelijkertijd.
Ik geloof dat ze tot ‘73 per kant knipperden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Correct.
Citroen!
Maar dat is weer interessant. Ze “moeten” dus samen knipperen ?
Dat verklaart veel !





























Totaal aantal Berichten: 10459
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet niet van welk bouwjaar jouw dame is!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Die is van 1974, dus dat laatste bouwjaren klopt alvast.
Ik heb nu alles al 100 maal nagelopen, en het beste resultaat tot nu toe is dat beide richtingen nu licht geven aan de buitenkant. Dus ik kan weer in het verkeer. Alleen op het dashboard krijg ik maar één keer een groen licht te zien, daarna niets meer.
Ik zet nu alles terug in elkaar en bestel voor de zekerheid een nieuw relais.
In de hoop dat ...








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
jantje1948 schreef:Over de lampjes in het dashboard: de laatste paar bouwjaren knipperen deze tegelijkertijd.
Ik geloof dat ze tot ‘73 per kant knipperden.
Inderdaad, ook in mijn ‘74 break knipperen de lampjes op het dashboard samen, en dat is beslist origineel.
Wat ík niet kan bevatten is het waaróm. Welke besparing of verbetering dacht men in hemelsnaam te bereiken door van twee apart draadjes één enkele te maken ? Nu heb je een extra draadje van het ene naar het andere lampje, en weer een extra type kabelboom. Er moet een reden geweest zijn, maar ik zie hem absoluut niet.
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij de laatste types, waarbij beide controlelampjes tegelijk knipperen, is een ander knipperlichtrelais gemonteerd. Waarschijnlijk was dat relais goedkoper dan het type relais daarvoor.
Citroen!
Het relais met de drie pinnetjes moet dat zijn. Het voelt een beetje goedkoop aan inderdaad !
Het is toch niet zo simpel. Alles doet het weer, behalve de ruitenwissers. Die werkten altijd maar na de reparatie van de knipperlichten zijn zij aan de beurt.
Nu ligt mijn hele dashboard eruit, dat werkt toch makkelijker.
Er zijn daar vier draden op een rij, blauw wit geel en rood, en een zwarte die volgens mij stroom geeft. Klopt dit ? Die zitten er allemaal, maar het geeft niks.
Ben ik ergens een massa vergeten dan ?