Citroën AX 1.1 naar 1.4 ombouw [ slaat niet aan ]
freek corsa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 31 juli 2010 05:33 PM

Hallo allemaal,

Ik ben Freek Teeuwen en woon in Marum. Ik rij dagelijks in een Opel Corsa A met 2 liter 16 klepper.

Een vriendin van me had een Citroën AX 1.1, maar die is helaas overleden door olie gebrek.

Ik kon de auto overnemen voor een vrienden prijs, dit heb ik gedaan omdat er een nieuwe APK op zit.

Nu heb ik er een motor van een peugeot 309 in gebouwd, maar die wil niet aan slaan.

Deze stekker houd ik over, heeft iemand een idee ?

Opel Corsa A1 C20XE
Opel Corsa A1 C20NE Turbo
Citroën AX 1.4 met 5 versnellingen

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 31 juli 2010 08:39 PM
  [ # 1 ]

Die groene stekker is om de ECU uit te lezen op storingen.
Heb je de kabelboom en de ECU van het 1.4 blok meeverhuisd naar de AX?
Wat is het probleem: geen benzine of geen vonk?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
freek corsa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 31 juli 2010 08:46 PM
  [ # 2 ]

Ik heb de kabelboom van de 1.1 gebruikt in combinatie met de ECU van de 1.4

De stekker komen wel overeen.

De motor start wel op remmen reineger, dus er is wel vonk.
Hij krijgt ook benzine bij de slangen, maar hij spuit het er niet in.

De motor is werkend gedemonteerd, de 309 is rijdend naar mijn huis gekomen.

Ik heb het vermoeden dat er toch iets verschil zit in de draadboom, of zit ik er nu naast ?

Opel Corsa A1 C20XE
Opel Corsa A1 C20NE Turbo
Citroën AX 1.4 met 5 versnellingen

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 01 augustus 2010 11:33 AM
  [ # 3 ]

Welk injectiehuis heb je nu gemonteerd: die van de 1.1 of van de 1.4?
Dan denk ik niet dat je verschil in de kabelboom hebt, maar je hebt iets niet goed aangesloten ofzo.
Even alles nalopen lijkt me, want in principe zijn kabelboom en ECU gelijk…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
freek corsa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 01 augustus 2010 11:36 AM
  [ # 4 ]

Ik heb het injectie huis niet van het inlaat spruitstuk af gehad, dus de 1400 versie zit nog op de motor.

Ik heb alle stekkers en aarde draden gechecked, maar kan niets vinden wat los zit.

Kun je me vertellen welke informatie de ECU nodig heeft om de injectie aan te sturen ?

Want een vonk is er wel, dan heeft de ECU toch ook een krukas toerental signaal ?

Opel Corsa A1 C20XE
Opel Corsa A1 C20NE Turbo
Citroën AX 1.4 met 5 versnellingen

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 01 augustus 2010 02:24 PM
  [ # 5 ]

De ECU regelt ontsteking, ontstekingsvervroeging en de brandstofinjectie.
Daarvoor zijn een aantal signalen nodig zoals koelwatertemperatuursensor, inlaatluchttemperatuursensor, BDP-sensor en gaskleppositiometer.
Omdat je wèl benzinedruk hebt maar geen injectie denk ik dat je het zult moeten zoeken in de gkpmeter, die zit aan de zijkant van het injectiehuis.
Als deze geen signaal geeft ‘weet’ de ECU niet hoeveel brandstof moet worden ingespoten.
Stel voor de zekerheid je vraag ook eens hiero, daar zitten de mensen die specifiek zich hebben verdiept in het fenomeen AX..
Succes!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
freek corsa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 01 augustus 2010 05:00 PM
  [ # 6 ]

Bedankt voor je hulp zover, ik zal die stekkers eens bekijken, misschien is er wel slecht contact ofzo.

Ik zal de vraag ook stellen op het axclub.net gedeelte.

Opel Corsa A1 C20XE
Opel Corsa A1 C20NE Turbo
Citroën AX 1.4 met 5 versnellingen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 augustus 2010 06:58 PM
  [ # 7 ]

Het is zeker niet gezegd dat het ECU bij deze motor ook de complete ontsteking regelt hoor. Ik meen zelfs dat deze types nog gewoon een verdeler met verdeelkap en eigen module hebben. Pas ergens vanaf 95/96 kan het zijn dat er een DIS ontsteking op zit die door het ECU geregelt wordt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6147
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 01 augustus 2010 10:21 PM
  [ # 8 ]

Maar die 309 had toch al wel de verdelerloze ontsteking?

Profiel  
 
freek corsa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 01 augustus 2010 11:25 PM
  [ # 9 ]

Ik zal jullie helpen.

Er zit een verdeler op beide motoren Wink

Opel Corsa A1 C20XE
Opel Corsa A1 C20NE Turbo
Citroën AX 1.4 met 5 versnellingen

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 04 augustus 2010 09:12 PM
  [ # 10 ]

Probeer voor de gein eens de ECU van de 1.1: baat het niet, schaadt het niet…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
freek corsa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 04 augustus 2010 09:17 PM
  [ # 11 ]

Dat is inmiddels al een paar keer geprobeerd, het werkt helaas ook niet.

Opel Corsa A1 C20XE
Opel Corsa A1 C20NE Turbo
Citroën AX 1.4 met 5 versnellingen

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 09 augustus 2010 08:42 PM
  [ # 12 ]

Ben je er al uit?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
freek corsa
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 09 augustus 2010 09:09 PM
  [ # 13 ]

Nee, hij staat nog stil.

Ik heb het nogal druk.

Er is me gevraagd om het dubbel relai te meten op welke pinnen stroom staat.

Dat moet ik nog doen, straks maar even doen dan Razz

Opel Corsa A1 C20XE
Opel Corsa A1 C20NE Turbo
Citroën AX 1.4 met 5 versnellingen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook