1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
probleempje voor Par Example in Frankrijk
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 04 augustus 2010 12:26 AM

Ik had vandaag Par Example aan de telefoon. Hij probeerde Wendela te bereiken maar helaas voor hem, die zit in Nederland.

Hij heeft een probleem met zijn XM. Het is alsof het gaspedaal een aan/uit switch is geworden. In eerste instantie dacht hij aan de stappen motor maar de xm blijft stationair keurig lopen.

Bij het rijden is het dus lastig te doseren. Zodra het gas los gaat houd de motor direct heeel erg in. Geeft hij gas dan reageert de boel ook erg heftig. Misschien zou je het kunnen vergelijken met rijden in de eerste versnelling met wat hogere toeren. Dan is het ook lastig doseren.

Peter heeft de Belgische serie 1 xm v6-12 gekocht, automaat ( als ik me niet vergis)

Iemand een idee wat hij zou kunnen doen of waar hij moet (laten) zoeken?

Namens Peter alvast bedankt.

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 04 augustus 2010 09:21 AM
  [ # 1 ]

Ik heb op het moment exact hetzelfde probleem met m’n XM V6 en het echt alles al nagemeten en vervangen maar kom er niet uit. Ook de motorcomputer uitgelezen en daar wordt ik ook niet echt wijzer van helaas. Na het vervangen van de Lambda werd het wel beter maar over is het niet.
Het wil wel helpen om tijdens het lopen de gaspedaalpositiesensor even los te maken (witte driepolige stekker) en weer vast te maken, maar zodra je dan weer opnieuw start is het probleem weer in alle hevigheid terug.

Het probleem hing me inmiddels zo m’n keel uit dat ik een Xantia V6 Activa gekocht heb Smile

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 04 augustus 2010 09:35 AM
  [ # 2 ]

Het lijkt me dat de gaskleppotmeter is overleden. Kun je makkelijk (wat is makkelijk op vakantie? Rolling Eyes ) controleren. Steker los en met een multimeter, stand op weerstand, meten tussen het middelste en een van de buitenste pootjes. Langzaam draaien. Als ‘ie goed is, loopt de weerstandwaarde mee met het draaien. Is ‘ie stuk dan zitten er sprongen of hikken in.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 04 augustus 2010 10:06 AM
  [ # 3 ]

Misschien is het een idee om naar de plaatselijke Citroën garage te rijden en met de auto te laten rijden. Genoeg van dit soort gerages in la Douce France.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 04 augustus 2010 11:13 AM
  [ # 4 ]

Waar zit hij zo ongeveer?

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 04 augustus 2010 11:39 AM
  [ # 5 ]

Op dit moment geen idee. Heb ‘m iig net een sms gestuurd met de suggestie van dat ding wat Wim noemde.

het lijkt me idd dat het best in la france opgelost kan worden, maar het blijft wel prettig als je zelf een idee hebt wat het is ipv dat een garage gaat zoeken. Hij weet wel het eea van electro af dus dat moet hem ook wel lukken. Sloperijen genoeg verder, dus als dit het zou zijn zou hij het zelf moeten kunnen oplossen…

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 04 augustus 2010 12:40 PM
  [ # 6 ]

Vorige week zat hij niet echt in de buurt.
Ik denk dus niet, dat wij heel veel kunnen betekenen.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 04 augustus 2010 01:49 PM
  [ # 7 ]

Heb hem net gesproken. Hij zit in de Dordogne…

Hij was iig wel blij met de mogelijke diagnose. Hij gaat even een multimetertje halen bij zo’n superdesuper en dan doormeten.

Als dat het is zoekt hij via leboncoin de dichts bijzijnde sloop op en plukt daar de boel vanaf.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 04 augustus 2010 03:11 PM
  [ # 8 ]

Heel slim. Cool

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10379
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 augustus 2010 03:59 PM
  [ # 9 ]
gompy58 schreef:

Hij gaat even een multimetertje halen bij zo’n superdesuper en dan doormeten.

Heeft hij dat niet bij zich??

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 04 augustus 2010 04:04 PM
  [ # 10 ]

schijnbaar niet…

en gelijk een update. het was idd die gaskleppotmeter en het probleem is opgelost.

bij deze de dank van Peter aan CiFo

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3247
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 04 augustus 2010 07:54 PM
  [ # 11 ]

Ergo, aan de checklist van dingen die je moet doen als je een XM aanschaft toevoegen:
- vervangen gaskleppotentiometer. Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 04 augustus 2010 11:59 PM
  [ # 12 ]

Mooi om te lezen, die diagnose op afstand met werkzame suggesties er achteraan.

Zelf loop ik al even rond met het idee om het XM forum te verrijken met top drie tot vijf praktische storing-verhelp-tips voor de meest optredende ergernissen. Dat is in elk geval werkzamer dan de huidige sticky’s, die, hoe goed bedoeld ook, ernstig incompleet zijn en hier en daar wat folkloristisch aandoen.

Belangstelling om mee te doen?
Suggesties?

Zelf denk ik aan hoofdstukjes over Airco, raambediening, ABS, Hydractief, motorstoringen benzine 4 cylinder, 6 cylinder en diesel, automaat, centrale vergrendeling.

Voordeel is dat het het zoeken dramatisch indamt, nadeel wellicht dat er veel minder vragen zullen overblijven.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 05 augustus 2010 01:07 AM
  [ # 13 ]

JanSr, waarom ben je niet al begonnen!? Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 07 augustus 2010 06:07 PM
  [ # 14 ]

Vanochtend kwart over 4 thuis gekomen…

Fantastisch toch zo’n forum! Zelfs als je geen internet bij de hand hebt, dan werkt het voor je… Smile

Het probleem werd inderdaad veroorzaakt door de gasklep potmeter. Maar ik heb de potmeter uiteindelijk niet vervangen.
Voordat ik naar de Leclerc in de buurt ging voor een cheapo multimeter, heb ik eerst de stekker even losgehaald en bekeken. Daarna weer vastgedrukt, en wat bleek? Toen ik ging rijden was het gehik verdwenen…  surprised
Blijkbaar was het een beetje slecht contact in de stekker waardoor er net iets meer weerstand was. Het is niet meer terug gekomen.

Ik ga nu ik thuis ben die stekker nog even goed schoonmaken. En wellicht nog wat andere stekkers. Het lijkt potverdrie wel een CX… Mr. Green
En ik ben weer wat wijzer over de “potentiomètre papillon”. Ja, dat had ik al ingestudeerd want als dat ding inderdaad de geest had gegeven wilde ik langs een leuke oude Citroen garage rijden die ik Tourtoirac gespot had.

Dussss, Michiel en de anderen merci voor de support en het meedenken. Ook John van GSM bedankt, die heeft ook nog over de telefoon meegedacht. halelujah

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 07 augustus 2010 06:23 PM
  [ # 15 ]

Heerlijk he onze XM’n. Cool Zelfs op vakantie kun je nog aan de hobby. Mr. Green

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook