Hallo allemaal,
Na lange tijd weer eens een bericht hier…
Mijn vriendin heeft een Xsara coupé 1.6i 8v uit 1998. Prima auto, staat net een ton op. Een tijdje geleden begon hij stationair slecht te lopen wanneer de motor warm is. Ondertussen is het volgende gedaan:
- map sensor vervangen
- alle slangetjes e.d. rondom map sensor schoongemaakt
Alles helpt tijdelijk maar het probleem komt steeds weer terug. Heeft iemand hier een idee wat het nog meer kan zijn?
Met slecht lopen bedoel ik trouwens dat de motor onder de 600 toeren zakt, onregelmatig loopt en soms zelfs uitvalt. Het komt ook niet altijd voor, dat is helemaal lastig..
Ik hoop hier wat verder te komen! Bedankt alvast.
Groeten,
Serge.
gaskleppen huis even schoonmaken met remmenreiniger, wil wel eens helpen met wisselende toerentallen
Ik ga eens kijken of ik dat kan vinden…
Helaas, net het gasklephuis schoongemaakt maar de klacht blijft hetzelfde… Na goed warm rijden schommelt het stationair toerental. Het ergst is het wanneer je bij ongeveer 2500 rpm de koppeling intrapt, de motor zakt dan soms terug naar zo’n 500 rpm.
Bedankt voor deze suggestie in ieder geval, ik hoop dat er nog andere ideeën zijn!
Als mogelijke oorzaak kom ik bij verder zoeken trouwens ook de stappenmotor tegen, weet iemand waar die zit bij dit type motor?
Mocht ik het gasklephuis moeten gaan slopen wel, maar tot die tijd hoop ik dat dit een vaker voorkomend probleem is en dat er iemand met de oplossing komt!
Alvast bedankt voor de tekeningen!