15 van de 30
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
SM-onderdelen
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 28 september 2013 08:35 PM
  [ # 211 ]
Robin Visser schreef:

Wat ik hoor/lees, is dat er niet altijd wordt na-geboord, terwijl dat wel steeds zou moeten.

Ik vind het heel knap als iemand een zuiger in een onbehandelde bus weet te proppen. Mijns inziens past dat namelijk helemaal niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
adiante
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 18-08-2006

Gepost: 29 september 2013 01:04 AM
  [ # 212 ]

Goed dat er weer wat kennis over dit onderwerp wordt gedeeld. Gezien mijn eigen speurtocht naar ‘de’ oplossing voor de revisie van de C114, hierbij een paar van mijn bevindingen.

In eerste instantie denk ik dat hier sprake is van een misverstand. Maserati heeft origineel zowel bussen op maat, als bussen geleverd die nageboord moesten worden. Tijdens de productie van de motoren, werden de bussen allemaal nageboord. Daarbij diende een klemplaat (zie draadje van Yuri) als fixatie voor de bussen. Dit was overigens in die jaren een heel gebruikelijke productiemethode.

De bussen die al op maat waren, zijn slechts sporadisch geleverd door Maserati. Ik heb me laten vertellen dat dit mede te maken had met de beroerde financiële situatie van Maserati in die jaren. Het is natuurlijk ook niet helemaal toeval dat in het onderdelenboek geen nummers van bussen te vinden zijn.

Over het honen het volgende. Met honen neem je in principe nauwelijks materiaal weg. Opspannen met een klemplaat is voor alléén het honen dan ook niet nodig. Maar als je toch aan het boren bent met zo’n klemplaat, dan ga je die natuurlijk niet eerst verwijderen.

Eventuele onrondheden komen voort uit het feit dat het blok van de C114 na het gieten nooit is nageglooid. Nagloeien is een tijdrovende klus en die moeite heeft men toen niet genomen. Hierdoor zijn er door kripspanningen vaak afwijkingen te vinden tussen de grondboring en het pasvlak van de cilinderkop. Het blok is dus per definitie schots en scheef (een beetje overdreven gesteld natuurlijk). Ga je in zo’n blok een kaars rechte bus persen, dan mag je niet verwachten dat alles binnen de marges blijft.

Stel dus dat je een keurige bus op maat hebt met een perfect hoonpatroon, dan is het maar de vraag hoe e.e.a. zich verhoudt als je die bus in een blok hebt gedreven. Daarnaast zijn er strikte toleranties voor de hoogte van de bussen onderling en het pasvlak met de kop. Het moet dus wel heel erg meezitten als je alle zes bussen binnen de gestelde eisen geplaatst krijgt. Het kan dus wel, maar dan moet je blok echt helemaal recht zijn.

De bussen op maat zijn momenteel gewoon te koop, maar wel tegen een behoorlijke prijs. Ik heb het sommetje inmiddels al gemaakt en kom tot de conclusie dat ‘het lood om oud ijzer’ is. Als je bussen op maat koopt, zit je nog altijd met het feit dat de hoogte van de bussen niet zeker gesteld is. Ga er maar vanuit dat je moet nabewerken, anders heb je gewoon erg veel mazzel. Nabewerken betekent in feite dat je met dezelfde moeite en geld, ook onbewerkte bussen kunt opboren en honen.

Overigens doen Sars en ook Nard helemaal niets zelf. Alles gaat naar de shop van van Giersbergen. Dat kan ook gewoon niet anders. Het is een klus voor specialisten. De revisie van dit onderblok kun je als je het mij vraagt niet als DHZ-er! Maar met een beetje zoeken zijn er meer bedrijven waar je ook prima terecht kunt.

Citroën SM
French show, Italian go…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 september 2013 08:54 AM
  [ # 213 ]

Het kopen en monteren van bussen op maat is zinloos, alleen met de juiste nabewerking krijg je de boel perfect en dan kan je beter bussen kopen die toch nog geboord en gehoond moeten worden. Die bussen zijn ook niet duur, voor een 2.7 kosten ze 80 euro. Wat bussen “op maat” kosten weet ik niet.

Het verhaal dat je wel “erg veel mazzel moet hebben om ze alle 6 binnen de toleranties op de juiste hoogte te krijgen” daar kan ik mij maar voor een deel in vinden. Als het werkelijk zo erg zou zijn als je hier voorstelt dan zouden zo’n beetje alle motoren hier serieuze issues mee moeten hebben en dat is mijns inziens niet het geval. Dat het nog niet zo makkelijk is om de boel op de juiste hoogtes te krijgen klopt, maar dat geldt voor veel meer motoren van aluminium met verwisselbare zuigers en bussen zoals bv bij de Alfa Romeo “nord” motoren. In het geval van mijn motor was het geen enkel probleem om de bussen na demontage weer op de juiste hoogte terug in de motor te plaatsen bijvoorbeeld.

Overigens is het zeer zeker niet zo dat Sars “niets” zelf doet en de boel bij van Giersbergen neerzet. Het machinaal werk wordt uitbesteed, de rest gebeurd gewoon in eigen huis. Dat lijkt me een nuance die aangebracht dient te worden. Hoe andere bedrijven dat doen weet ik niet, daar kom ik niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 29 september 2013 09:27 AM
  [ # 214 ]
adiante schreef:

Ik heb me laten vertellen dat dit mede te maken had met de beroerde financiële situatie van Maserati in die jaren. Het is natuurlijk ook niet helemaal toeval dat in het onderdelenboek geen nummers van bussen te vinden zijn.

Ik ben een beetje sceptisch geworden over alle verhalen rondom de SM. Waar, niet waar, verbasterd, het is er allemaal bij de SM. Wat ik steeds hoor van de pro’s die aan de SM sleutelen, is dat men bij Maserati goed wist hoe een goeie motor te bouwen. Ik heb nog niet gehoord dat er delen van de motor een beetje billig zijn gebouwd.

Ik kan een andere plausibele reden verzinnen waarom de bus niet in het onderdelenboek staat. Maserati had een revisieprogramma en ging er niet vanuit dat revisies in de Citroën-garages of daaraan verbonden revisiebedrijven gebeurde. Dat is een kwestie van kwaliteitsstreven, er geen vertrouwen in hebben dat alle reviseurs goed werk leveren. Dat is ook de reden waarom horloges van fabrieksmerken geen onderdelen ter beschikking stellen aan horlogemakers. De fabrieken willen enkel in eigen beheer onderhoud en revisie doen om zo alleen maar het beste terug te kunnen leveren. Een horloge dat een beurtje krijgt bij de merken, wordt uit elkaar gehaald, de onderdelen vervangen die sleets zijn en weer in elkaar gezet met bijvoorbeeld ook nieuwe wijzertjes als die verkleurd zijn. Wat mij betreft is het kwaliteitsstreven een meer voor de hand liggende reden voor het ontbreken van de bussen in de boeken, Citroën-dealers hadden geen kennis en vaardigheid op het gebied van de Maserati-motor, zeker niet gezien de aantallen.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 september 2013 09:56 AM
  [ # 215 ]
Robin Visser schreef:

Ik kan een andere plausibele reden verzinnen waarom de bus niet in het onderdelenboek staat. Maserati had een revisieprogramma en ging er niet vanuit dat revisies in de Citroën-garages of daaraan verbonden revisiebedrijven gebeurde.

Die bus was wel gewoon te bestellen onder nummer 5405602. Hoe zit dat dan?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3706
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 september 2013 09:50 PM
  [ # 216 ]

Even een paar punten:
Die bus heeft pas later een bestelnummer gekregen, in het onderdelenboek van eind 1974 staat ie nog niet, en ook in de S- pagina’s over de motorrevisie komt die niet voor. En ja, de afspraak met Maserati was dat er ruilmotoren geleverd werden, want toen al was niet ieder revisie bedrijf in staat om het precisie werk wat nodig was goed uit te voeren.
Het lijkt logisch dat met het uiteengaan van Citroen en Maserati Citroen wel zelf verder moest en dus ook bussen is gaan leveren. ( Maserati had de verplichting onderdelen te leveren, maar daar werd natuurlijk ook geld mee verdient ).
Voorheen was het vaak ook niet lonend iets te doen aan Maserati motoren: Er zijn in het eerste jaar dat de SM verkocht werd al meer C114 motoren gemaakt als Maserati in z’n hele geschiedenis voorheen motoren gebouwd had: Dat was inderdaad zo exclusief dat die auto’s bij problemen terug gingen naar de fabriek.

Over dat gloeien:
- De handboeken zeggen over het inzetten van bussen: Blok verwarmen tot 250 graden ( en zeker niet meer), en dan de bussen plaatsen. Je moet ze er dan met de hand kunnen inzetten, vandaar dat verwarmen.
- Daarna moet je controleren of de bussen op de juiste diepte staan, logisch andrs krijg je de koppakking niet dicht.
- Naar mijn weten is het gloeien van aluminium een praktijk die gebeurt voor koud-vervorming van aluminium om een betere sterke te krijgen door een homogener materiaal.
- Een compleet blok uitgloeien om het recht te zetten lijkt me ongeloofwaardig, want dan zou je daarna ook de hoofdlager opnieuw moeten boren en dat lijtk me heel vreemd.
- Een metallurg kan je waarschijnlijk goed uitleggen dat je Aluminium juist niet boven 240-250 graden moet verhitten ( afhankelijk van de legering) omdat je daarboven de materiaal eigenschappen verandert, en dat willen we zeker niet met een Sm blok. 

En ja, bij Maserati wisten ze wel degelijk wat ze deden: Een volledig alu blok met veel vermogen was in de jaren 60 hoogtechnologisch, daar waagde geen enkele groot-serie producent zich toen al aan. Alfieri wist heel goed wat aluminium doet onder belasting bij en bij hogere temperaturen. Dat was gebaseerd op formule 1 ervaring en kennis van de ingenieur en vakman die hij was en z’n team. Dat blijkt ook wel uit het feit dat Maserati motoren bekend stonden als zeer robuust, dat konden 2 andere italiaanse merken iet altijd zeggen.

Als je vandaag de dag naar de SM kijkt, dat blijkt dat de motoren wel ouder worden, en onderhoud en revisie nodig hebben, maar dat BUITEN het probleem van de afgebroken kleppen ( dat pas veel later is opgetreden!!, dat wil zeggen na vele jaren stilstand)  er eigenlijk niets bijzonder bekend is van een SM blok? ! Al ooit gehoord van uitgelopen lagers? Gebroken zuigerstangen ( nog niets eens als je een klep zoor de zuiger krijgt) ?
Vergeet dan niet dat men in de 60’er en 70’er jaren vond dat het normaal was dat een motor als van een SM,  ( Alfa, Lancia, Ferrari, etc)  na 100.000 km een revisie nodig had.

Gaan we weer terug naar het eigenlijke onderwerp: Onderdelen ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
adiante
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 18-08-2006

Gepost: 30 september 2013 12:37 AM
  [ # 217 ]

Wat mij vaker opvalt aan reacties op dit forum, is dat een enkeling graag zijn gelijk wil halen. Dat is jammer, want je kan zo ongelofelijk veel van elkaar leren. Maar dan moet je daar wel voor openstaan….

Citroensmgz heeft het over ‘het gloeien van aluminium een praktijk die gebeurt voor koud-vervorming van aluminium om een betere sterke te krijgen door een homogener materiaal.’ Dat heet precipitatiegloeien en dat doe je alleen bij kneedlegeringen (bv een 2024 legering). Een aluminiummotorblok is echter gegoten en dat doe je niet met een kneedlegering. edit mod:  stemmingmakende tekst verwijderd. /mod

Het is heel normaal dat een gietdeel krimpspanningen in zich heeft. Als die geen vervorming of scheuren tot gevolg heeft, is er niets aan de hand. Met nagloeien van zo’n blok, kun je die krimpspanningen voor een deel elimineren. Maar dat vond men toen niet nodig omdat het blijkbaar ‘altijd’ goed ging. Alleen wil het toeval dat mijn blok wel ‘krom’ is, dat wil zeggen dat het pasvlak van de cilinderkop scheef staat op de grondboringen. Aan de ene kant wat erger dan aan de andere kant. De afwijkingen zijn zodanig dat nabewerken noodzakelijk is. Ik heb e.e.a. laten nameten bij een revisiebedrijf (kosten waren €85).

Voor degene die het wel interesseert, die kant en klare bussen kosten €220 per stuk. Als je een recht blok hebt, kun je dus voor €1320 en wat noeste arbeid nieuwe bussen plaatsen. Maar dan moeten de hoogte toleranties wel kloppen na het inpersen. Anders kun je toch nog weer naar je revisiebedrijf om e.e.a. te laten corrigeren.

Helaas voor mij zijn de kant en klare bussen geen optie. Ik zal de onbewerkte bussen moeten nemen en die laten opboren. Het inpersen, opboren, vlakken, op hoogte brengen en honen kost ca €1200. Met de kosten voor bussen erbij, ben je iets duurder uit, maar wat maakt het uit op het geheel? Alles is dan wel helemaal op en top. Maar dit slechts ter aanvulling op mijn eerdere relaas.

Citroën SM
French show, Italian go…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3706
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 september 2013 01:09 AM
  [ # 218 ]

Je hebt me dus helaas verkeerd begrepen: Van mij mag iedereen doen wat hij wil. Ik had ook geen zin om een handboek materiaaltechniek te gaan beschrijven, mijn verontschuldigingen voor de incorrectheid, en ik stel voor dat we geen discussie over aluminium legeringen en hun gedrag gaan houden.

Als jij dus wilt gloeien moet je dat zeker doen, en ik kan je aanraden daarna ook je krukas boringen te laten nameten, of misschien voordat je dat gaat doen om te kijken naar de status van je blok, en te zien of je niet beter een ander onderblok kunt nemen?  Je zou je ook kunnen afvragen waarom je blok “krom is” als ik dat mag vragen, misschien omdat het krom getrokken is door oververhitting ? Maar misschien is dat ook niet te achterhalen.
Mogen we je meetuitkomsten ook eens lezen, dan kunnen we daarvan allemaal leren. Ik zou graag willen weten wat de “warp” is van je blok.

Over het hoogteverschil: De voorgeboorde bussen die ik ken zijn “voorgeboord” voor class A zuigers. Na plaatsing moet je alsnog de hoogte tussen pasvlak en bus laten nameten , moet tussen 0.02 en 0.05 mm liggen. Honen is niet echt nodig, maar ik ken mensen die dat wel deden. Bij de bussen die ik ken krijg je geen garantie dat je geen hoogteverschil zou kunnen hebben. Dat zou te veel aan het blok liggen en niet aan de bussen.
Dank je voor de prijsinformatie; Ik stel voor dat eenieder de voor hem beste methode kiest, zowel qua prijs en qua techniek. Ik zie de laatste jaren dat niet-voorgeboorde bussen vaker het meest economisch zijn, en technisch vaak te prefereren.

Ik lees graag over het vervolg van je werk aan je Sm, veel succes.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 17 oktober 2013 11:18 AM
  [ # 219 ]

Het gaat gebeuren, de productie van de mallen start volgende week

Zie ook het topic over de antennes.

En er is meer goed nieuws. De reproductie handgreepjes zonder slotgat zijn gisteren binnen gekomen. Ze zijn nóg beter geslaagd dan de eerste serie handgreepjes met slotgat.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 07 november 2013 12:03 PM
  [ # 220 ]

De rubberen ringen zijn klaar en we hebben een artist impression met tekendata van de andere onderdelen. Op de laatste foto zie je het origineel en de reproductie op elkaar liggen.  Ze zijn identiek qua omtrek en inkeping. De reproductie exemplaren zijn een fractie dikker. Het origineel was door gebruik namelijk geplet geraakt. Op de foto’s met twee ringen naast elkaar zie je rechts het origineel en links het reproductie-exemplaar. Over een week of twee zijn de metalen delen klaar. Het wordt een leuk cadeautje voor onder de kerstboom cheese .





Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 16 november 2013 01:20 PM
  [ # 221 ]

Iemand suggestie wat dit “onderdeel” doet ???...... De draaihendel ??

Bron: http://home.mobile.de/MICHAEL-FROEHLICH#des_186664442

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Maart
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 434
Geregistreerd: 26-06-2007

Gepost: 17 november 2013 05:50 PM
  [ # 222 ]

Zou je met die handel een extra slot-pin bedienen?
Er zit ook een gat in de deur..

Zoals in moderne autos waar de deuren op slot gaan als je rijdt.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 25 november 2013 06:33 PM
  [ # 223 ]

De duitse (citroen) Sm site is ge-update. Nu kun je ook de onderdelen zien die de club levert.
De site is nog niet helemaal af cq “under construction”.


http://citroen-sm-club.de/club/index.php/de/online-shop/ersatzteile/citroen-sm

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 november 2013 10:10 PM
  [ # 225 ]

cool!!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
15 van de 30
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook