Hoi,
Ik heb een Xsara Picasso 1.8i en er is een tikkend geluid bij de motor, zowel stationair als met gas geven (alleen als je heel veel gas geeft en je laat het gas weer los hoor je niet altijd het tikkend geluid, komt hij bij 1500 toeren erin en blijft er daarna in).
Nu krijg ik verschillende adviezen:
De ene garage zegt dat en de andere dat, hieronder wat ze zeggen:
Het de klepstoters zijn en wil alles vervangen (inclusief gelijk de riem) kosten ongeveer 1.000 tot 1.500 euro.
Eerst motor schoon spoelen en daarna weer nieuwe juiste olie erin, zit vuil in.
Doordat het tik geluid bij hoge toeren even weg is en er weer in komt bij dalen toeren, lees 1500 toeren, is het de bobine en deze moet vervangen worden, is zelf te doen, dus kosten ongeveer 120 euro.
Kortom wat zal het zijn, ik hoorde ook onder de kap bij het gas geven (met de hand) dat het tikkende geluid bij bepaalde toerental even weg is en later er weer in komt.
Hoor graag jullie reactie hierover, voordat ik weer een hoop geld kwijt ben met wat het niet is.
Groet,
Richard
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5260.jpg)
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 07-11-2006
- Xsara Picasso 1.8I 16V
Is er ook naar gekeken, of is het op basis van jij verteld en daar oordelen ze naar.
Heb zelf ook een 1.8 en deze tikt wel eens als het oliepeil wat aan de lage kant is (aangezien ze zoals ik heb gelezen) soms wel wat verbruiken. Misschien ligt het daar aan.
let’s go picasso!
Ik ben naar de diversen garages geweest en heb het geluid laten horen, ze hebben zelf hun conclusie getrokken en aan mij verteld.
Bij het verhaal van de bobine geeft de man in de garage aan dat dit het 100% moet zijn, maar ik twijfel er toch nog aan, ben nu aan het zoeken naar een beschrijving hoe ik de bobine eruit kan halen en kan kijken of hier pitten c.q plekjes op de rubbers zitten?
Toen ik een C5 had kon ik op het forum kijken naar foto’s hoe iemand de reparatie heeft gedaan en hoop dit ook hier te vinden.
Ben nog aan het zoeken naar de beschrijving.
De bobine is een rij-bobine. Ofwel 4 stuks aan elkaar en dit zit bovenop je blok, en dat zijn meteen je bougiedoppen.
Uit mijn hoofd gezegd, sierkap eraf. stekker los aan de ene kant. Dan de boutjes loshalen, en het ding eraf trekken, voorzichtig want het is duur spul.
Bij montage goed erop letten dat je hem goed aandrukt zodat je zeker weet dat hij goed over de bougies heen zit.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind het toch erg knap dat men zo maar kan beweren dat een bobine foutief is. Een bobine die getik zou veroorzaken? Ik ben wel benieuwd of er dan ook sprake is van een slecht lopende motor namelijk….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoeveel kilometers heeft hij gelopen?
Zit het geluid bovenin het blok?
Tikkende dingen kan vanalles zijn.
Mijn ervaring met een andere auto was een keer versleten krukaslagers(onderin het blok) (auto tokte, tjoktjoktjoktjok als een helicopter en bij meer gas was het weg). Kleppen doen dat met zijn 16-en tegelijk(bovenin het blok) en klinkt dus meer als een ratel; als een orkestdrummer op de snaredrum repeteert, maar dan op ijzer.
Dat geluid hoor je goed bij matig onderhouden boodschappenkarretjes die de onderhoudsbeurten allang vergeten zijn. Vooral peugeotjes 205 hoor je zo lekker klepspeling hebben rikketikketikke klinkt het dan bij iets gas geven rikketikketikke.
Overigens heb ik een keer een monopoint injectie auto gehad en die had een tikkende injector. tiktiktiktiktiktik
Een gescheurd spruitstuk zou ook nog kunnen.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
waterman schreef:Ik vind het toch erg knap dat men zo maar kan beweren dat een bobine foutief is. Een bobine die getik zou veroorzaken? Ik ben wel benieuwd of er dan ook sprake is van een slecht lopende motor namelijk….
Kan zijn dat hij doorslaat naar de massa.(tenminste dat kon vroeger bij kabels, weet niet of het bij de rij ook kan maar dat zal dan wel))
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Oke,
Bobine heb ik vervangen en je raad het al geluid is nog niet weg!!!!, dus waarschijnlijk toch de klepstoters, nu op zoek naar een garage die dit tegen een normale prjis kan doen, bij de garage waar ik ben geweest willen ze ook gelijk de distibutieriem vervangen, omdat deze los moet?
Weet iemand een garage die dit tegen een redelijke prijs kan doen, geld raakt nu echt op en doorrijden brengt risico’s met zich mee?
Ook kreeg ik advies om de motor te spoelen, uiteraard ook bij een garage, moet de brug op?
De motor loopt verdere prima, geen inhouden en/of trekkracht wat wegvalt, en alle onderhoudsboekjes zitten erbij (dealer in noorden van het land) tot 167.000 kilometer, teller staat nu op 177.050 kilometer.
Iemand advies!!!!!!!
Die bobine veroorzaken idd wel eens vaker tikkende geluiden in de motor.
Zijn dan geen geluiden die hoogspannings-vonken kunnen veroorzaken.
Ook mij heeft het verbaasd dat in een dergelijk geval de motor goed lijkt te lopen.
Het lijkt me in voorgaand verband toch zinnig een logje uit motormanagement op te vragen.
De bron van een geluid kun je goed vinden met een stetoscoop of met een metalen schroevendraaier tussen je oor en een draaiend deel. Een klep die ruimer staat dan de andere, kun je ook optisch vinden. Dat hoeft niet veel tijd/geld te kosten.
Het verhelpen van klepspeling is arbeidsintensief werk, in een garage dus kostbaar.
Daarbij is het vervangen van een distributieriem logisch maar mogelijk overbodig.
Het tijdelijk loskoppelen van mee draaiende delen, kan helpen bij het vinden van de oorzaak van het getik. Met name accesoires snaren (dynamo, bekrachtigingen, pomp, airco etc.).
Wel opletten hiermee.
Een garage die vertrouwen op roept, werkt bij mij op basis van het principe “no cure no pay”.
En niet op basis van het voorstellen tot het vervangen van vloeistoffen als er tikkende geluiden uit je motor komen.
m.v.g. Paul
Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D
Oke,
Nu nog een garage (of iemand die goed kan sleutelen) die een juiste diagnose kan stellen en normale prijsopgave vooraf kan geven?
Of eerst proberen met motor spoelen (bij garage) en doorrijden tot december en dan reparatie doen?
Groet,
Richard
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het terugplaatsen van een gebruikte distibutieriem die meer dan 10.000 km achter z’n kiezen heeft is zeer riskant. Door het opnieuw opspannen van een gebruikte en enigzins uitgerekte riem neemt de kans dat deze breekt met 90% toe. Er is geen garage die dat risico gaat nemen. Het terugzetten van een oudere riem wordt terecht als een doodzonde gezien.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zeker gezien de prijs van 3 a 5 tientjes voor een D-riem, daarvoor neem je geen risico wat je al snel 1000 euro kan gaan kosten.
Oke, de garage rekent al 500 euro voor vervangen van de riem, in plaats van 50 euro? deze zet er een set op waarschijnlijk met meerdere onderdelen, kom dan volgens hun al op minimaal zo’n 1000 euro aan reparatiekosten.
Als er een beschrijving zou zijn voor de vervanging van de riem (of riemset?) en de klepstoters zou ik het zelf wel aandurven, maar men zegt dat je een momentsleutel nodig hebt voor het aandraaien van bepaalde bouten?
De opmerking eerder in deze topic maakt mij zorgen, namelijk “Mijn ervaring met een andere auto was een keer versleten krukaslagers(onderin het blok)” als dit het geval is heb ik dus een zeer slechte auto gekocht en ben ik wederom de ...
Oke, nu maar hopen dat dit het niet is, want je hoort het bovenin het blok.
Zoveel werk is het ook weer niet bij een 1.8i motor om de riem te vervangen en meteen de kleppen te stellen, ik schat c.a. 500 euro incl. onderdelen en arbeidsloon. Wat het aanhaalmoment van de bouten betreft, dat moet je zien als indicatie hoe vast iets moet. Een geschikte momentsleutel om bijvoorbeeld de spanrol vast te zetten, kost je al snel een paar honderd euro, dan is gewoon vast=vast ook goed en goedkoper. Momentsleutel heb je eigenlijk alleen voor het aantrekken van kopbouten (cylinderkop) nodig.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wacht effe mannen, het gaat om een 1.8i 16V motor hé, dus met hydraulische stoters. In een Picasso is nooit een 1800 met 8 kleppen geleverd
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste