En die vriendjes kunnen juist gaan tikken….(niet alle 16 tegelijk)
Ik heb jaren geleden ook zo een geintje gehad met een blok met hydraulische stoters…
Er was er één gewoon stuk, die wilde niet meer helemaal uitkomen.
Soms helpt spoelen…. redelijk goedkoop om te proberen. Ik denk dat de klepstoters er gewoon uit moeten.
Misschien ooit een “amazing mike” wondermiddel in gegooid?
Aha, dat wist ik niet eens, de 1.8i nooit in de Xsara geleverd
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
wel in de gewone xsara, niet in het paasei model.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
O geweldig, ik rij in een paasei..
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Jammer eigenlijk dat niet even los van het geheel je nokkenassen eruit kan pakken heh.
Ik las hier over aanhaalmomenten van de bouten van de poelies. Ik heb vaak genoeg monteurs in een garage de boel zien vastzetten met luchtsleutels.. doen ze effe pfffrttaktak prttaktak met de luchtsleutel.. hoezo aanhaalmomenten?
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Hoi,
Ik ben er eindelijk uit, ik twijfelde zelf nog steeds door het geluid aan de adviezen van 10 mensen die hebben geluisterd naar de motor (waaronder 4 Citroen dealers!)en aangaven dat het de klepstoters zouden moeten zijn.
Klepstoters vervangen en dan ook gelijk maar een D-riem set kom je toch al gauw aan een reparatie van zo’n 1000 euro, maar door mijn twijfel ben ik verder gaan spitten op Internet.
Omdat een garage mij vertelde dat hij het op een geluid vond lijken op een soort overslag van de bougies, kreeg ik het advies de bobine te vervangen, bij delaer op voorraad daar deze (volgens hun) vaker stuk gaan, bobine gekocht en het spul ben ik gaan loshalen.
Bij het loshalen merkte ik dat de bobine er niet horizontaal recht op zat (nog niet aangedraaid met de M8 boutjes) en deed ik hem er los nog een keer op, met een verhaal in mijn hooft van overslag vonk (zoals je vroeger bij de brommer keek of je bougie een vonk had) heb ik gecontroleerd of de bougies wel goed vast zaten en ja hoor de tweede bougie van rechts (bijna het midden) zat zeker 4 tot 5 slagen los en toen ik hem eruit haalde was hij zeer vet aangeslagen, alle bougies gecontroleerd en schoongemaakt en weer vastgezet, oude bobine erop en DRAAIEN ALS EEN ZONNETJE!
Dealer gebeld en deze kon gelukkig de nieuwe bobine (na inspectie) terugnemen en ik had mj 142 euro weer, nieuwe olie en oliefilter erin en klaar voor milometers.
Iedereen bedankt voor hun input en meedenken, helemaal top en wellicht kan iemand met dit verhaal weer zijn profijt doen en 1000 euro besparen?
Groet,
Richard
Helemaal super!
Nu heb je zoveel bespaard, je mag gerust een donatie doen
ff een vraagje aan richard5000 bij dat tikkende geluid had je toen ook t gevoel dat ie op 3 cilinders liep ? groeten rob
Hoi,
Bij mij liep de motor verder goed, tijdens het rijden geen last van iets gehad, oliedruk goed, trekkracht goed etc.
Wat ik wel heb begrepen is dat als er in de bobine (wat een blok is) er bij een cilinder geen vonk komt hij op drie pitten loopt, maar dit merk je snel genoeg.
Zou mooi zijn als je een bobine zou kunnen uitproberen van iemand, weet je snel genoeg of hij dan wel goed loopt (bij de dealers hebben ze van dit onderdeel vaak 2 stuks op voorraad, dus gaat het nog wel eens kapot).
Maar als je een soort stappenplan maakt (in plaats van zomaar aannemen dat het bijvoorbeeld de klepstoters zijn) scheelt je dit al gauw een hoop geld.
Ik zou beginnen met het controleren of de bougies goed vast zitten, dan bobine check (bijvoorbeeld eerst een van de sloop), als de bobine het niet is dan voor vervanging van de klepstoters de motor spoelen met Forte Motor Flusch en daarna niewe juiste olie en oliefilter vervangen.
Pas als dit allemaal niet heeft geholpen kun je de klepstoters vervangen.
Groet,
Richard
hallo, ik heb in mijn xsara picasso nu ruim 100000 km weg met tikkende klepstoter, is dus alleen een probleem voor je oren en niet voor de werking van de auto.
toen ik mijn auto met die tik kocht is ook eerst geprobeerd die tik eruit te krijgen met schoonspoelmiddel in de motor en dan nieuwe olie maar dit hielp niet, ben toen naar onafhankelijke dealer/garage geweest en die gaf te kennen dat de tik geen probleem gaf voor de auto en nu, een ton kilometers verder kan ik de conclusie geven dat de garage gelijk had.