Huilend geluid
Churchchair
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 09-08-2010

Gepost: 09 augustus 2010 10:26 AM

Hoi allemaal,

Type: Belingo 1.9D uit 1999.
Vorige week is de alternator stilgevallen en de riem uit elkaar gespat op de autosnelweg.
Gisteren hebben we de alternator en alternatorriem vervangen.
Het testritje leek in orde.

Deze ochtend heb ik eventjes de auto genomen.
Bij het optrekken maakt hij een enorm huilend (stofzuigerig) geluid.
Hij trekt nochthans gewoon op zoals het moet.
Vanavond na het werk zal ik nog eens proberen.

Zou dit komen omdat:
- de wagen een week heeft en ik met een koude motor te hard heb opgetrokken?
- heeft het blokkeren van de alternator toch invloed gehad op de motor?

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 09 augustus 2010 01:02 PM
  [ # 1 ]

Het zou kunnen dat ze de riem van de dynamo te strak hebben aangespannen. Dan hoor je het lager van de dynamo jammeren.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
WYD
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2559
Geregistreerd: 14-11-2004

Gepost: 09 augustus 2010 11:43 PM
  [ # 2 ]

Heb je geen stuurbekrachtiging en of airco?
Het kan heel goed zijn dat een looprol of spanrol versleten is, waardoor deze de riem opvreet.

Profiel  
 
trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-01-2010

Gepost: 10 augustus 2010 11:41 PM
  [ # 3 ]

Welkom natuurlijk,

Churchchair schreef:

Zou dit komen omdat:
- de wagen een week heeft en ik met een koude motor te hard heb opgetrokken?
- heeft het blokkeren van de alternator toch invloed gehad op de motor?


ad 1 Zolang je je aan de maximum toerentallen houdt bij een warme motor: nee zou niet mogen.
ad 2 nee lijkt me onmogelijk.

Een huilend geluid lijkt me ook iets met de snaar te maken te hebben, echter lijkt me eerder dat die te slap staat omdat het volgens je info alleen bij het optrekken optreed. De snaar loopt dan over de poulie, zonder dat die de poulie meeneemt.

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  
 
Churchchair
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 09-08-2010

Gepost: 11 augustus 2010 09:55 PM
  [ # 4 ]

Okey.. probleem opgelost.
Ik schaam me rot…

Het heeft totaal niets te maken met de alternator.
Ik reed met veel te weinig olie rond… knipperlichtje had ik al eventjes zien oplichten vorige week.
Om de alternator te vervangen moesten we ook de oliefilter vervangen (zat in de weg) dus ik was nog eens zo’n halve liter olie armer.
Door het vervangen van de alternator had ik daar geen aandacht meer aan besteed.

Profiel  
 
trouwe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-01-2010

Gepost: 12 augustus 2010 12:48 AM
  [ # 5 ]
Churchchair schreef:

Okey.. probleem opgelost.
Ik schaam me rot…

Het heeft totaal niets te maken met de alternator.
Ik reed met veel te weinig olie rond…


Wel eerlijk om zoiets te bekennen!
Het bewijst maar weer eens dat we al snel, veel te ver en naar veel te ingewikkelde oorzaken zoeken.

Hoeveel mensen hebben er eens gejammerd: “ohhhh hij dee ‘t altijd goed en nou ineens niet meer… wat kan het zijn….”

Uhhhhh… zit er benzine in?

m.v.g. Paul

Nieuw kan altijd nog.
vroeguh: 2cv’s, C15D, ZX1.4i. Sinds 1999 Berlingo 1.9D

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook