Ben je gek Ik doe dit al jaren zo, met elke auto die ik ooit gehad heb, van een 205je uit 1992 tot een DS3 van nu… Nooit problemen gehad…
Het uitzetten van brandstof zal nooit zoveel zijn. Het volume zal echt niet 10% meer worden bijvoorbeeld. Correct me if i’m wrong!
Als je gelijk verder rijdt daalt de stand ook weer snel…of in het geval van een e-HDI wat minder snel.
Freak schreef:Het is me gelukt om 48.5 liter te tanken.
Zo krijg je die Joop Braakhekke messenset van de BP nooit op tijd compleet
Whahaha, het was inderdaad de BP. En ik spaar Freebees. Maar die halve liter kon er echt niet meer bij, hij was al aan het overlopen
@ Freak: nu gaat het wel, dat helemaal aftoppen. Maar je hebt tot nu toe echt geluk gehad of het overlopen van de brandstof niet in de gaten gehad.
Zo heb ik een keer een Visa helemaal afgetankt op een zomerdag. Zag na een half uurtje op de oprit de benzine langs de zijkant van de auto stromen. Of het zomer of winter is, de temperatuur van de bezine/diesel in een tank onder de grond ligt volgens mij vrij consctant rond de 8 a 10 graden. Wanneer je je auto aftankt en direct daarna in de zon zet dan is het niet de vraag of je brandstof gaat verliezen maar hoeveel.
Maar goed: het is nu winter en zolang je maar meteen weer een stuk rijdt is er niks aan de hand.
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Totaal aantal Berichten: 562
Geregistreerd: 13-03-2011
- DS 3 e-HDi 90 So Chic
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 82 ETG Feel
NeufegliseThierry schreef:de eerste teller gaat idd volgens mij niet voorbij de 2.000, de 2de teller gaat niet voorbij de 10.000. Niks aand e hand dus met jouw teller(s)
LOL, m’n teller heeft zich nu al drie keer bij 2.000km gereset (ik heb nu in totaal zo’n 6.930km met de DS3 gereden).
Leon75 schreef:Het uitzetten van brandstof zal nooit zoveel zijn. Het volume zal echt niet 10% meer worden bijvoorbeeld.
De uitzettingscoëfficiënt (volume per °C) van benzine is 1,06 x 1E-3. Die van diesel 0,79 x 1E-3.
Beide brandstoffen worden normaliter opgeslagen bij een temperatuur van rond de 8°C (ondergronds). Als de temperatuur van de vloeistof 20°C toeneemt (zomer) en je hebt een 50 liter tank die je helemaal vol gooit, dan zet die benzine bij opwarmen tot de buitentemperatuur 1,06 liter uit en diesel 0,79 liter.
Dat verschil wordt normaliter opgevangen in de vulpijp. Tank je de boel nu helemaal tot aan de rand toe vol, dan kan de brandstof er makkelijk overheen gaan bij opwarming… zeker als je ‘m ook nog eens een stukje scheef weg zet. Ik heb dat wel meegemaakt in de zomer ja.
Thanks voor de toelichting. Dat is meer dan ik dacht. Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 04-11-2010
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
- DS 3 1.6 THP 156 pk sport chic
- DS 3 racing 207 pk
Vorige week in de DS3 E-HDI van mijn vader gereden en in de boord computer zag ik dat die gemiddeld verbruik heeft van 1:22,7 met 9500 km op de teller,moet er wel bij zeggen dat die 70 is,dat verklaard misschien ook zijn verbruik,in ieder geval niet slecht
Ik met mijn THP 1:12,8 moet wel zeggen dat ik zware rechter voet heb.
DS3 Racing 230 PK
Friends 208GTI
AAAAAhhhhh ik heb met mijn 38 lentes hetzelfde verbruik van een 70-jarige
Nou ja, het gaat gewoon om hoe je er mee rijdt. Laatst op een stukje van 40 km snelweg moeiteloos 1 op 14 op de teller gekregen, ging toen wel wat harder dan gebruikelijk…
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
Ik rijd regelmatig naar Emmen, mede daarom deze auto aangeschaft. Ik rijd dan tussen de 120 en 130 en scoor hiermee zo rond de 1 op 20. In de stad en grote weg gecombineerd zo’n beetje hetzelfde. Ik rijd best pittig maar zal nooit hoog in de toeren komen met een diesel. Daar denk ik helemaal niet bij na. En het nieuwe rijden, dat gaat met een diesel automatisch voor een groot deel. Slechts het uitrijden als je een rood stoplicht nadert moet je je aanleren, maar daar hoef je geen diesel voor te rijden. Dat laatste doe ik dus als het zo uitkomt, maar nooit te traag, dat doen sommige weggebruikers met als gevolg dat je dan soms weer voor rood komt. Ergerlijk! Mooi om te zien dat je de Prius rijders slimmer af bent. Ik heb die hybride auto’s nooit zien zitten, verbrandingsmotor of helemaal electrisch. Iets er tussenin pure waanzin.
Ik ga nu bijna voor de 2e keer tanken en de boordcomputer geeft voor de 2e maal 4,3l/100km aan. Vind ik best netjes maar rij ook best rustig (en heb nog 44 jaar te gaan voor mijn 70e).
Alleen nu ging net het lampje al branden dat ik moet tanken, iemand een idee hoelang ik nog ongeveer kan rijden? Heb pas 800km op deze tank gereden.
EDIT: zie in het boekje dat er nog ongeveer 5liter in moet zitten, klopt wel want volgens de boordcomputer is dat nog 120km. Alleen loopt die voorspelling van het aantal te rijden kilometers met minder dan 200-300 km te gaan wel erg hard achteruit. Vanmorgen ritje van 30km rustig gereden begon met 175km te gaan stap uit met 120km te gaan.
Het laatste kwart van je tank lijkt idd sneller te gaan…..
Ik heb ondertussen mijn tank al een aantal keren leeg gereden, d.w.z. geen “blokje” meer in de meter en de BC op 0km. Dat zou ie dus moeten halen….maar ik geef geen garantie! Er gaat op dat moment ook rond de 50 liter in wat betekent dat er hooguit nog maar een paar liter in de tank zitten.
Beter maar iets eerder tanken!
Totaal aantal Berichten: 357
Geregistreerd: 20-11-2011
- DS 3 E-HDI Airdream
Zowiezo de laatste liters uit je tank rijden kan al schadelijk zijn. Water of anders schadelijke deeltjes die achterblijven in de tank zullen worden meegezogen het blok in. Rijd dus nooit je tank leeg want dat kan je gewoon meer opleveren dan je lief is
We hebben allemaal een filter hoor! Die sprookjes uit de tijd dat tanks van ijzer waren zijn nu niet meer van toepassing hoor!
Ik rij al jaren lang en met meerdere auto’s mijn tanks helemaal leeg, nooit een probleem gehad.