Ik heb sinds een paar weken een raar probleem met de ZX, dus ik dacht, laat ik het hier eens voorleggen. Eerst even de gegevens:
Het is een ZX 1.8i Furio, kenteken JL-XD-82, van 1994. Veel meer kan ik niet vertellen, maar degenen die mij kunnen helpen kunnen de rest hier waarschijnlijk uit herleiden.
Nu het probleem:
Twee weken terug, onderweg naar huis na de laatste werkdag, viel tijdens het rijden de auto gewoon stil. Het was een kort ritje, ik was net een kilometer of 2 onderweg. Tijdens het rijden viel het toerental weg, ik probeer nog gas te geven, maar dat hielp niet.
Een paar passanten hebben me de parkeerplaats op geduwd. Na 5 minuten start hij weer, en zolang ik met wat hogere toeren rijd (2000+) blijft hij gewoon rijden.
Het probleem lijkt zich alleen voor te doen met koude motor en op niet al te hoge snelheid.
-Bougies en luchtfilter heb ik vervangen, bleek niet te helpen
-ik ben niet heel technisch, dus durf niet al te veel eraan te sleutelen verder.
Wie kan me helpen?
-Garage heb ik gebeld, die zeiden dat de BDP sensor kapot zou kunnen zijn, maar die zitten de hele week volgeboekt en hebben dus geen tijd.
Alvast dank,
Edgewalker.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dit kan van alles zijn.
Ik heb dit b.v. een keer gehad met mijn BX. Dat bleek al snel de benzinepomp te zijn.
Bobine en/of de ontstekings-electronica (o.a. BDP sensor) lijkt me ook een reële mogelijkheid.
Maarreuh, als een garage niet eens even vijf minuutjes voor je uit wil trekken om de auto even aan de diagnosecomputer te hangen dan zou ik even verder kijken…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Bedankt voor de snelle reactie, jammer dat het zoveel dingen kunnen zijn. Weet iemand een goed adres in de buurt?
Garages hier in de buurt gebeld, niemand zegt tijd te hebben. Vakantie enzo :S Iemand een idee wat ik dan kan doen?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Je kunt de computer ook zelf uitlezen door een bepaald contact met de massa te verbinden en vervolgens het aantal keren dat het motormanagementlampje op je dashboard knippert te tellen. Het aantal keer knipperen staat voor een bepaalde code die op zijn beurt weer hoort bij een specifieke storing.
Hier staat het stap voor stap uitgelegd: http://www.zx16v.net/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=34
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Dit is me allemaal een beetje boven de pet Simpele dingetjes als de bougies, of een of ander slangetjes vervangen kan ik nog wel, maar electronica heb ik geen kaas van gegeten. Daar kom ik liever niet aan. Ik weet niet eens wat de massa is (ik weet het, ik moet me schamen)...
Kan om de een of andere reden mijn post niet wijzigen, dus dan maar een nieuwe post:
Vanmiddag kan ik even bij een dealer langs om uit te laten lezen, hopelijk weten we dan meer. Ik heb zo’n 10 garages in de omgeving gebeld, maar bijna allemaal zitten ze propvol, omdat ze allemaal blijkbaar na deze week 2 weken dicht zijn (vakantie).
Hopelijk is het dus een probleem wat ik eventueel zelf zou kunnen verhelpen, want volgende week moet ik ermee naar m’n werk.
Even een update:
Zojuist naar de dealer geweest, ze hebben hem uitgelezen, maar het apparaat kon niets vinden. Ze moeten dus wat dieper gaan graven, maar omdat het nog vakantieperiode is hebben ze daar geen tijd voor.
Ik kreeg de tip mee om een flesje injectorreiniger in de tank te gieten en een goede rit te maken (100+ kilometer), omdat ik over het algemeen alleen op en neer naar de winkel, mijn werk, ouders en vrienden rij, wat allemaal binnen een straal van 15 kilometer is.
Dat gaan we morgen dus doen, en dan kunnen we morgenavond of vrijdag zien of ik zonder tussenstop naar de winkel kan.
Nog maar een update, en een nieuw probleempje:
Gisteren injectorreiniger in de tank gedaan, daarna een goeie rit gemaakt (100 km). Rit liep zonder problemen. Eerst warmgereden op het industrieterrein, daarna de snelweg op.
Vandaag korte rit gemaakt, om te testen. Veel drempels, bochten een wegversmallingen op zo’n klein stukje, rit ging zonder problemen.
Maar…
Terug op de parkeerplaats heb ik de motor stationair laten draaien, en dat leek goed te gaan, maar na 3 minuten viel het toerental weg, en sloeg de auto af. Pas na een minuut of 5 wilde hij weer starten. Iemand een idee wat dan kan zijn?
Totaal aantal Berichten: 6166
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Stappenmotor, map-sensor, of willekeurige brakke contacten. BDP sensor lijkt me niet, dan zou de auto niet aanslaan. Als dat het allemaal niet is wordt het echt zoeken.
Waar vind ik die MAP-sensor en hoe weet ik of die niet goed is? voor de stappenmotor zal ie sowieso naar de garage moeten denk ik. EN die contacten? hoe kijk ik die na? Sorry als het misschien domme vragen zijn, maar ik heb echt twee linkerhanden…
Totaal aantal Berichten: 6166
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Tja, wordt wat lastig uitleggen… Maar een storing aan beide zou ook uit het uitlezen moeten zijn gekomen.
Contacten schoonmaken is geen raket-wetenschap. Gewoon stekkers loshalen, inspuiten met contactspray en eventueel napoetsen met bijvoorbeeld een oude tandenborstel ofzo, en dan weer vast zetten. Is nuttig en leerzaam tegelijk
Bedoel je dan die stekkers in het zwarte kastje onder de accu? En waar haal ik contactspray? Bij de automaterialenzaak of heeft bijv. een Gamma zoiets ook?
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Edgewalker schreef:Bedankt voor de snelle reactie, jammer dat het zoveel dingen kunnen zijn. Weet iemand een goed adres in de buurt?
welke buurt?????
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Edgewalker schreef:Terug op de parkeerplaats heb ik de motor stationair laten draaien, en dat leek goed te gaan, maar na 3 minuten viel het toerental weg, en sloeg de auto af. Pas na een minuut of 5 wilde hij weer starten. Iemand een idee wat dan kan zijn?
stationair en nix kunnen vinden in de computer = 99% zeker een brakke stappenmotor…...
die regeld immers het stationaire torental….
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Hilko16TZI schreef:Stappenmotor, map-sensor, of willekeurige brakke contacten. BDP sensor lijkt me niet, dan zou de auto niet aanslaan. Als dat het allemaal niet is wordt het echt zoeken.
brakke map sensor geeft continu storing!
die is namelijk GOED of niet GOED
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia