is er een manier waarop ik uit kan sluiten dat het de ontstekingsmodule ofwel de stappenmotor is? (en dan bedoel ik niet “monteren en kijken of het helpt” )
En zo’n ontstekingsmodule, is die zelf te vervangen, en is daar enig speciaal gereedschap voor nodig?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Tsja, je kunt ze beide doormeten om te zien of ze de juiste waardes nog geven maar dat is veel meer werk en veel moeilijker dan het vervangen van die dingetjes. De ontstekingsmodule is zeer makkelijk te vervangen, zit één stekker aan en hij zit met een schroefje op zijn plek. Ik zou dat ding gewoon even loshalen en ermee naar een sloop gaan, dikke kans dat je zo uit een handjevol citroens of peugeots kunt kiezen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Oh trouwens, de stappenmotor is niet echt door te meten, maar die zou je schoon kunnen maken met wat remmenreiniger en wd40 maar goed, die regelt alleen het stationair en laat de auto niet ineens tijdens het rijden ofzo stilvallen. Meest voorkomende probleem met een slechte stappenmotor is dat het stationaire toerental wat gaat dansen.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Oh trouwens, de stappenmotor is niet echt door te meten, maar die zou je schoon kunnen maken met wat remmenreiniger en wd40 maar goed, die regelt alleen het stationair en laat de auto niet ineens tijdens het rijden ofzo stilvallen. Meest voorkomende probleem met een slechte stappenmotor is dat het stationaire toerental wat gaat dansen.
“Dansen” zou ik het niet noemen, het toerental is staionair rond de 1000 en loopt na enkele minuten langzaam iets terug naar 800 of zelfs iets lager. Dan denk ik toch dat het ontstekingsmodule is.
Ik begrijp dat die vrij makkelijk te vervangen is, maar nog 1 vraagje… Hoe ziet die ontstekingsmodule eruit en waar zit die precies? je ziet, ik heb nog niet veel gesleuteld, maar leer graag bij om zoveel mogelijk kosten te kunnen drukken
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Je zoekt een zwart kastje met een stekker eraan. Waarschijnlijk is het aan het schutbord bevestigd (in de motorruimte dus), aan de kant van de bestuurder. Dat is in ieder geval bij een BX wel zo, lijkt me dat het bij de ZX niet heel erg anders is.
dan moeten mn neef en ik van t weekend maar eens naar de sloop. Ik hou jullie op de hoogte.