Hoi,
Ik heb een citroen c35 grote camper (zie mijn profielfoto), nu wil ik hem vanachter iets omhoog hebben, want dan kan ik nog meer meenemen.
Nu heb ik al zitten lezen om de torsievering te verzetten, maar dat wordt wel afgeraden.
Is er misschien iets te krijgen in ouderwetse load a justers of misschien heeft iemand die nog liggen of weet iemand of er van een ander merk auto deze er onder passen ?
Ik hoop dat iemand een idee heeft om dit probleem op te lossen.
Mvg Ener
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een schokdemper met hulpveer - dat is natuurlijk een optie. Veert je auto in elk geval minder ver in. Een goede schokbreker-specialist een keer onder de auto laten kijken?
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Hoi Ener,
wat is het huidige gewicht van je camper? Hoeveel meer wil je mee gaan nemen?
ik wil niet belerend doen maar je moet echt niet over het maximum beladen gewicht (35ookg) van de c35 heen gaan, dat is waarvoor het voertuig is goed gekeurd (type goedkeuring), dan krijg je gedoe met verzekering als er ooit iets misgaat…, je hebt waarschijnlijk een B-rijbewijs wat dan eigenlijk niet meer volstaat etc….
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
als je alleen de rijhoogte wil aanpassen en niet de zaak wil overbeladen kan je best wel de torsievering verzetten. het is echter geen eenvoudige klus (in theorie wel maar praktijk is weerbarstiger).
In alle gevallen geldt dat je de remdrukbegrenzer opnieuw moet afstellen! De veerspanning van de lange veer bepaalt hoeveel druk je achterremmen krijgen bij het remmen, je zult deze spanning onder de huidige belasting op moeten meten (b.v. met een unster de huidige spanning van de veer opmeten terwijl de wagen op een vlakke vloer staat) en na het verhogen van de wagen (op welke manier dan ook) zul je de spanning weer op die waarde moeten brengen (bij hetzelfde gewicht) door de klem op de torsiestaaf iets te verdraaien.
Alternatief is proefondervindelijk afstellen waarbij bij een noodstop je voorremmen net eerder moeten blokkeren dan je achterremmen! maar dat is zeer onnauwkeurig…
succes met het overdenken van de mogelijkheden
waar rook is, is…
LHM only!
Hoi,
het is eigenlijk te bedoeling dat de wagen vanachter niet te ver inveerd, het valt opzich wel mee maar het toch een lekkerder gevoel als je 2 fietsen achterop heb staan dat ie niet teveel doorveerd.
Vandaar dat ik een optie zoek om dit tegen te gaan.
Mvg
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Load adjusters of andere schokbrekers met een hulpveer in combinatie met de tip van Ener om de remdrukbegrenzer te stellen. Dat klinkt als de meest een voudige weg. Een goede schokbrekerboer (desnoods een die gericht is op bedrijfsauto’s) moet hier iets mee kunnen. Succes!
Hoi, Even dit topic weer naar boven.
Ik denk dat mijn c35 toe is aan nieuwe vering. Hoeveel speling hoort er ongeveer te zijn bij je schokdempers bij een lege bus?
Gr. Wouter
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Speling op de schokdempers? Daar hoort toch helemaal geen speling op te zitten? Ik denk dat ik de vraag niet goed begrijp. Kortom wat bedoel je precies?
Misschien niet zo duidelijk idd. Ik bedoel de ruimte die je nog maximaal kan inveren. Dus eigenlijk voor de schokbreker zijn werk doet.
Gr. Wouter
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De schokbreker doet zijn werk gedurende de volledige veerbeweging, maar dat is een beetje muggezifterij. Wat ik denk dat jij bedoeld is wat de veerweg zou moeten zijn bij een goede torsieveer. Ofwel hoe hoog de auto op zijn wielen moet staan in onbelaste toestand?
Ha, dat is precies wat ik bedoel.
Ik dacht dat te meten tussen de rubber stootkussens (schokbreker toch?).
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nee, een schokbreker is de ‘demper’ die tussen de as en de carrosserie zit. Wat jij noemt is een aanslagblok, voor als de as te ver in veert.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik denk niet dat je die maat ergens zult vinden, maar wat vaak wel in de werkplaatsboeken te vinden is, is de rijhoogte. Ofwel de hoogte tussen het wegdek en de bodem van de auto op een aangeduide plaats in onbelaste toestand (dus zonder lading in de bus).
Ok bedankt voor de uitleg! ik moet dan opzoek naar deze gegevens, mocht iemand deze informatie hebben dan hoor ik het graag.
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Uit het werkplaatshandboek, onder ‘AFSTELLING VAN EEI\I REMDRUKBEGRENZER’:
Afstelcondities van de wagen:
Meet de wagenhoogte aan de achterzijde tussen de langsligger en de vloer, ter hoogte van het scharnierpunt van de draagarm
(aan beide kanten):
BANDENMAAT 195-16 XCA 205-16 XC 175-16XCA
HOOGTE 309 ± 1 mm 318±1mm 294 ± 1 mm
Wanneer deze hoogten niet ingesteld kunnen worden belast de wagen of krik hem wat op om deze hoogte in te stellen.
Dit geeft dus niet de standaard hoogte aan - er staat niet voor niets dat de auto desnoods wat beladen of opgekrikt moet worden. Maar het is wel een aardige indicatie.
Bedankt ga van de week meten.