1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
verhogen van de C35
Ener
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-08-2009

- C35 camper
Gepost: 15 augustus 2010 10:13 AM

Hoi,

Ik heb een citroen c35 grote camper (zie mijn profielfoto), nu wil ik hem vanachter iets omhoog hebben, want dan kan ik nog meer meenemen.

Nu heb ik al zitten lezen om de torsievering te verzetten, maar dat wordt wel afgeraden.

Is er misschien iets te krijgen in ouderwetse load a justers of misschien heeft iemand die nog liggen of weet iemand of er van een ander merk auto deze er onder passen ?

Ik hoop dat iemand een idee heeft om dit probleem op te lossen.

Mvg Ener

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 20 augustus 2010 01:06 PM
  [ # 1 ]

Een schokdemper met hulpveer - dat is natuurlijk een optie. Veert je auto in elk geval minder ver in. Een goede schokbreker-specialist een keer onder de auto laten kijken?

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 20 augustus 2010 03:18 PM
  [ # 2 ]

Hoi Ener,

wat is het huidige gewicht van je camper? Hoeveel meer wil je mee gaan nemen?

ik wil niet belerend doen maar je moet echt niet over het maximum beladen gewicht (35ookg) van de c35 heen gaan, dat is waarvoor het voertuig is goed gekeurd (type goedkeuring), dan krijg je gedoe met verzekering als er ooit iets misgaat…, je hebt waarschijnlijk een B-rijbewijs wat dan eigenlijk niet meer volstaat etc….

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 20 augustus 2010 03:37 PM
  [ # 3 ]

als je alleen de rijhoogte wil aanpassen en niet de zaak wil overbeladen kan je best wel de torsievering verzetten. het is echter geen eenvoudige klus (in theorie wel maar praktijk is weerbarstiger).

In alle gevallen geldt dat je de remdrukbegrenzer opnieuw moet afstellen! De veerspanning van de lange veer bepaalt hoeveel druk je achterremmen krijgen bij het remmen, je zult deze spanning onder de huidige belasting op moeten meten (b.v. met een unster de huidige spanning van de veer opmeten terwijl de wagen op een vlakke vloer staat) en na het verhogen van de wagen (op welke manier dan ook) zul je de spanning weer op die waarde moeten brengen (bij hetzelfde gewicht) door de klem op de torsiestaaf iets te verdraaien.
Alternatief is proefondervindelijk afstellen waarbij bij een noodstop je voorremmen net eerder moeten blokkeren dan je achterremmen! maar dat is zeer onnauwkeurig…

succes met het overdenken van de mogelijkheden

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Ener
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 47
Geregistreerd: 21-08-2009

- C35 camper
Gepost: 21 augustus 2010 10:46 AM
  [ # 4 ]

Hoi,

het is eigenlijk te bedoeling dat de wagen vanachter niet te ver inveerd, het valt opzich wel mee maar het toch een lekkerder gevoel als je 2 fietsen achterop heb staan dat ie niet teveel doorveerd.

Vandaar dat ik een optie zoek om dit tegen te gaan.


Mvg

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 augustus 2010 10:14 PM
  [ # 5 ]

Load adjusters of andere schokbrekers met een hulpveer in combinatie met de tip van Ener om de remdrukbegrenzer te stellen. Dat klinkt als de meest een voudige weg. Een goede schokbrekerboer (desnoods een die gericht is op bedrijfsauto’s) moet hier iets mee kunnen. Succes!

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 16 oktober 2011 09:16 PM
  [ # 6 ]

Hoi, Even dit topic weer naar boven.

Ik denk dat mijn c35 toe is aan nieuwe vering. Hoeveel speling hoort er ongeveer te zijn bij je schokdempers bij een lege bus?

Gr. Wouter

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2011 09:28 PM
  [ # 7 ]

Speling op de schokdempers? Daar hoort toch helemaal geen speling op te zitten? Ik denk dat ik de vraag niet goed begrijp. Kortom wat bedoel je precies?

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 16 oktober 2011 09:31 PM
  [ # 8 ]

Misschien niet zo duidelijk idd. Ik bedoel de ruimte die je nog maximaal kan inveren. Dus eigenlijk voor de schokbreker zijn werk doet.

Gr. Wouter

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2011 09:34 PM
  [ # 9 ]

De schokbreker doet zijn werk gedurende de volledige veerbeweging, maar dat is een beetje muggezifterij. Wat ik denk dat jij bedoeld is wat de veerweg zou moeten zijn bij een goede torsieveer. Ofwel hoe hoog de auto op zijn wielen moet staan in onbelaste toestand?

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 16 oktober 2011 09:39 PM
  [ # 10 ]

Ha, dat is precies wat ik bedoel.

Ik dacht dat te meten tussen de rubber stootkussens (schokbreker toch?).

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2011 09:48 PM
  [ # 11 ]

Nee, een schokbreker is de ‘demper’ die tussen de as en de carrosserie zit. Wat jij noemt is een aanslagblok, voor als de as te ver in veert.

Profiel  
 
Gepost: 16 oktober 2011 09:49 PM
  [ # 12 ]

Ik denk niet dat je die maat ergens zult vinden, maar wat vaak wel in de werkplaatsboeken te vinden is, is de rijhoogte. Ofwel de hoogte tussen het wegdek en de bodem van de auto op een aangeduide plaats in onbelaste toestand (dus zonder lading in de bus).

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 16 oktober 2011 10:22 PM
  [ # 13 ]

Ok bedankt voor de uitleg! ik moet dan opzoek naar deze gegevens, mocht iemand deze informatie hebben dan hoor ik het graag.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 oktober 2011 11:40 PM
  [ # 14 ]

Uit het werkplaatshandboek, onder ‘AFSTELLING VAN EEI\I REMDRUKBEGRENZER’:

Afstelcondities van de wagen:
Meet de wagenhoogte aan de achterzijde tussen de langsligger en de vloer, ter hoogte van het scharnierpunt van de draagarm
(aan beide kanten):
BANDENMAAT 195-16 XCA 205-16 XC 175-16XCA
HOOGTE   309 ± 1 mm 318±1mm 294 ± 1 mm
Wanneer deze hoogten niet ingesteld kunnen worden belast de wagen of krik hem wat op om deze hoogte in te stellen.

Dit geeft dus niet de standaard hoogte aan - er staat niet voor niets dat de auto desnoods wat beladen of opgekrikt moet worden. Maar het is wel een aardige indicatie.

Profiel  
 
scotch
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 01-09-2007

Gepost: 17 oktober 2011 12:20 AM
  [ # 15 ]

Bedankt ga van de week meten.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook