Berlingo - resetten van de ECU: hoe?
Smokey Joe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

- Berlingo 1.4i CinqSpace
Gepost: 16 augustus 2010 02:53 PM

Hallo allen,

Ik heb daarnet zo’n uur zitten zoeken op dit forum naar ‘n methode om de ECU te resetten. Kwam vanalles tegen, maar niet over de ‘moderne’ ECU in de Berlingo.
Wel een draadje (van 40 pags!) waarin Malle Pietje zijn apparaatje de hoofdrol speelt; daar ben ik afgehaakt nadat ik zag staan dat dit niet werkt in de moderne ECU’s.

Situatie is deze:
In Engeland (daar is echt waardering voor Citroen’s overigens!) na zo’n uur filerijden op de M25 (stapvoets, stilstaan, stapvoets, etc…) met onze vouwwagen achter de Berlingo sloeg de motor af toen ik wilde schakelen van 1 naar 2. Wilde niet starten.
Toen helemaal contact af gezet, weer gestart en ze liep weer - maar niet geweldig.
Verder de vakantie geen storingen meer gehad; wel had ik ‘t idee dat ze niet zo mooi liep - maar dat kan suggestie zijn.

Een paar dagen na thuiskomst toch weer storing; net alsof ze maar op 3 cylinders liep. Wegenwacht erbij die de computer uitlas: ‘meervoudige vonkoverslag’ o.i.d. Zijn diagnose (na verder onderzoek): bobine vervangen. Hij heeft niet (!) de storingscode gewist. Dit vermeldde hij met klem!

Dus de bobine vervangen.
Wel lachen trouwens; de laatste keer dat ik iets deed m.b.t. een storing in de ontsteking was nog in de tijd van de verdelerkap waar 4 bougiekabels uitkomen en 1 bobinekabel ingaat - ik heb best zitten zoeken!

Ze loopt nu weer (dus dat vervangen van de bobinegalerij is gelukt) - en een stuk beter dan vóór mijn gepruts.

Nu zijn mijn vragen:
1. Moet de ECU nog gereset worden?
2. Hoe dan?
3. Zijn er apparaatjes (zoals die van Malle Pietje) voor deze generatie boordcompu’s?

Ik verneem ‘t graag!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook