Helleu,
ik ben Glenn, 20 jaar, student, en CX rijder.
Ik heb mijn “89 25 GTi eind april dit jaar gekocht met twee en een halve ton op de klok.
Ze is Gris Meteore, heeft een schuifdak, elektrische ramen en roest.
De roest wordt bij gewerkt, tis ook neit zo veel, dus dat komt wel goed.
Maar de bollen, mijn dame zakt achter vrijwel meteen na het af zetten van de motor een flink stuk in. En binnnen drie kwartier ligt ze helemaal laag. Nu wil ik de bollen vervangen, maar er zijn twee kinkjes in de kabel.
1 Ik weet neit precies hoeveel bollen ik heb, ik wil namelijk alles vervangen inc. voorraadbollen. Nieuwe LHM heb ik al. Nu de rest nog.
2 Ik weet neit precies wat voor bollen ik heb, er zijn menschen die zeggen dat ik Turbo bollen heb. Er zijn echter ook menschen die zeggen dat ik “gewone” bollen heb. Iemand enig idee?
Kort: Hoeveel en wat voor bollen heb ik?
BVD,
Glenn
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Hoi Glenn,
Waar ga je de bollen bestellen? Daar weten ze ongetwijfeld wat je nodig hebt.
Vaak is (laten) bijvullen goedkoper dan nieuwe plaatsen. Rondje bollen laten doen kost meestal rond de €200, en dat ben je ruimschoots kwijt voor een setje nieuwe bollen. In welke regio woon je?
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
En helpt het tegen het snel zakken van een CX? (lijkt mij niet, en een CX ligt vanzelf al snel op haar buik… toch?)





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ik zou zeggen laat je huidige bollen eerste een testen, want mischien zit de oorzaak van het snel zakken hier niet.
andere mogelijke oorzaken: is er ergens een lek, interne lekkage in de hoogteregelaar.
kortom zoek eerste naar de oorzaak voor je lukraak dingen gaat vervangen die alleen maar geld kosten en niets opleveren.
je hebt overigens 6 bollen, 1 bij ieder wiel, de voorraad bol en de rem accu.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
inderdaad, eerst gewoon even laten nakijken. Als je in noord-Holland/Utrecht/Flevoland zit, is een afspraak maken met Chyparse in Almere zeker de moeite, die zetyten haar op de brug, kijken wat er aan de hand is, en kunnen dat vervolgens prima verhelpen, met keuze uit nieuwe bollen, of goede tweedehands bollen. Ze rekenen vriendelijke prijzen en zijn simpelweg goed in wat ze doen.
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela

Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 08-05-2006
- XM 2.0i 8v comfort break
- XM V6 12V Ambiance.
- CX CX 25 prestige aut
Idd Chyparse is een goed adres.
Ik heb zelf onderlaats de bollen voor mijn xm gehaald bij Doro in Utrecht.
Groetjes Jeroen
Als je student bent en op de kleintjes moet letten zou ik op basis van de info geen bollen gaan vervangen. De voorraad bollen moeten vervangen worden als je om de paar seconden een tikkend geluid hoort bij lopende motor (teken dat de pomp aanslaat). En de veerbollen zijn slecht als je de auto bij draaiende motor niet vrij makkelijk naar beneden kunt drukken bij druk uitoefenen op achter- of voorzijde. Het snel zakken bij stilstaande motor komt door inwendige lekkage. Zolang de druk tijdens gewoon gebruik op peil blijft zou ik me daar niet druk om maken: het systeem heeft altijd inwendige lekkages en daarvoor zijn ook de retourleidingen bedoeld. Natuurlijk wordt door slijtage deze inwendige lekkage groter, maar dat hoeft dus de veiligheid en het comfort niet te belemmeren.









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Hey Glenn,
Hehe, eindelijk zie ik je op het forum. Ik kon vrijdag niet langs komen, maar dat doe ik zeker nog wel. Leg het later wel uit.
Voor wat betreft die bollen vervangen. We hadden het er laatst ook al over. Kan idd meerdere oorzaken hebben. Ik heb eens een kleine lek gehad in een ‘lek’zak en toen zakte ze ook vrij snel. Voorraadbol heb ik nog wel voor je liggen die je kunt proberen. Is een half jaar geleden afgevuld. Hoe is de auto verder qua veercomfort?
Kom anders in de loop van de week langs. Ik sms wel even wanneer ik tijd heb.
Grt Bjorn
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
@ Iedereen:
Het veerbollen-vervangen-idee komt voor uit de gedachte “ze moeten toch een keer vervangen worden” en ze wordt er in ieder geval neit slechter van. En je hoort het van menschen, dus dan heb ik als neit zo ontzettend ervaren sleutelaar zo iets van, waarom niet? Baat het neit, schaad het niet.
Wat kost een rondje bollen? Alle zes. En waar kan ik die evt het beste bestellen? Ik kom uit Ede.
Achter zijn ze al eens bijgevuld, voor nog niet. Wanneer dit allemaal gebeurd is weet ik niet, ook niet wanneer de LHM voor het laatst verfrischt is.
“Hoe is het veercomfort?” Ik nodig een ieder uit te komen, en er een stuk te rijden om dat te beoordelen.
Mijn dame is de enige CX waarin ik zelf heb rondgestuurd, voor de rest heb ik een keer een blokje om gedaan in een 22TRS op de technische dag. En een keer meegereden naar de Karwei om hout te halen in een Break. Ik heb dus praktisch geen vergelijkings materiaal. Wel heb ik het idee dat het comfortabeler kan dan het is. Achter komt de auto ook niet op “rijhoogte” volgens mij, ze leunt een beetje achterover. Maar als ik dan naar standje “kleinbeetjeoffroad” of “heelergoffroad” ga is ze gewoon horizontaal.
Ik kan trouwens ook neit zien hoeveel LHM erin zit, de twee zwarte streepjes, op dat doorzichtige torentje met dat orange drijvertje erin, op het LHM reservior zijn vergaan.
@ Bjorn:
Je had me briefje dus gevonden! Ik zag in een flits een zijkant en een spiegel die ik herkende voorbnij komen in een zijstraat, en een CX ga ik dan altijd van dichterbij bekijken. De voorbumpber was voldoende om de voiture als zijnde de jouwe te herkennen. Ik zag dat je er een vip achterbank in hebt gezet!, uit het magazijn opgeduikeld?
Toevallig nog langs me ouderlijkhuis gereden?
Je moet trouwens even bedenken wat je voor die radiator van wil, die wil ik namelijk wel graag van je overnemen.
Wederom, BVD,
Glenn
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.
Bollen vervangen als het niet nodig is, is zonde van je geld. Maar het is ook best wat werk, zeker achter. Het belangerijkste, iets wat goed is vervangen, daar loop je risico mee! Het kan stuk gaan, leidingen die afbreken, bollen die niet los willen, je schiet uit uit met je gereedschap. De cx valt van de krik, dat klinkt als onzin, maar het gebeurd.
De achterbollen kan best lastig zijn, net als de voorraad bol, kan zijn dat je die helemaal uit moet bouwen.
Of je bollen goed zijn of niet merk je aan de vering. Staat hier op het forum wel beschreven.
En je tijd heb je misschien nog nodig voor andere zaken! Ik rij al jaren cx’n, van bijna nieuwe tot echte pekel vreters. Maar een ding hebben ze allemaal gemeen, er is altijd wel iets niet goed!!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Zondag ga ik een lange rit maken en dan wil ik me veering iig zo comfortabel mogelijk hebben.
Dus ik ga de bollen laten testen, ik denk dat ze achter vervangen moeten worden en voor bijgevuld. Maar daar kom ik dan wel achter.
Het is wat makkelijker als de bollen al gedemonteerd zijn heb ik begrepen. Het demonteren, en vervolgens weer monteren, van de bollen, is dat zelf te doen? Ik heb geen brug moet ik er even bij vermelden.
Nieuwe LHM heb ik al, maar nu heb ik de tip gekregen het systeem eerst met “spoelolie” door te spoelen. Wat is spoelolie? en wederom is het zelf te doen?
Glenn
Update: er staat 16-10-06 op de voorbollen, ik neem aan dat dit de datum van fabrikage is? Tevens heb ik vernomen dat ik voorin CX-75-FG bollen zou moeten hebben, maar ik heb CX-75-FA. Weet iemand wat het verschil is?
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.
Is het zelf te doen? tja, met de juiste gereedschappen, spansleutel of hoe zo’n ding ook heet e.d. is dat best te doen, maar een brug is dan toch wel heel fijn, de accu bol zit heel onhandig links onder in de motorruimte. De bollen achter daarvoor moet de achterwielen er af en is het best fijn als de dame dus met d’r derriere omhoog staat, daar gebruik je steunen voor, maar om die er onder te krijgen is het toch best prettig om een brug te hebben, dan kan ze omhoog, en over de steunen heen zakken.
Voor wat betreft die spoel olie, da’s een goedje dat tijdelijk ter vervanging van de LHM in het systeem kan, vrij agressief spul dat alle vuil in het systeem loslaat, na een flinke afstand word dit goedje er weer uitgehaald en de LHM er weer in…
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Gezien je reactie en vragen zou ik aan het zelf vervangen van de bollen niet beginnen. Zie mijn eerste post en de post van Verkuilm. Onderschat het vervangen niet + wat los je ermee op. Ik vermoed dat je je geld nog hard nodig zult hebben voor andere reparaties
freek schreef:Gezien je reactie en vragen zou ik aan het zelf vervangen van de bollen niet beginnen. Zie mijn eerste post en de post van Verkuilm. Onderschat het vervangen niet + wat los je ermee op. Ik vermoed dat je je geld nog hard nodig zult hebben voor andere reparaties
idd, gewoon de dame mee nemen, laat ze ter plekke de bollen checken, als ze lekken, dan kunnen ze altijd vervangen worden, anders laten bijvullen…
Bij mijn meisje was het voor mis, daar lekte ze, achter zwaar te weinig druk (nog maar 40% geloof ik) de jongens en meisjes van de specialisten weten precies wat ze doen, daarnaast is het voor hun appeltje eitje om die bollen even los te halen en te checken (nu ja, even.. het duurt wel effe, maar dan heb je ook wat)
klein puntje nog (zonder nu weer die hele discussie op gang te willen brengen) sommige garages willen bij vervangen nog wel comfortbollen plaatsen, die zijnn ook best comfy, maar voor CX’en, en dan vooral de sportievere varianten, totaal ongeschikt, was bij mij in eerste instantie aan de voorzijde gedaan en ze sloeg om de haverklap met d’r kin op de klinkers… gewoon te veel gewicht voorin en te weinig demping
als je rond neust op het forum kun je wat dat betreft plenty info vinden, zo ook de namen van goede specialisten in je omgeving.
M. Grat ne supprime pas la surface, il creuse profondément en bas au-dessous de cela
Ok, tijd voor een update:
Madame staat met haar achterste omhoog, op steunen.
De achterwielen zijn eraf, en inmiddels ook de veerbollen en cilinders aan beide zeiden.
Appeltje eitje.
De bollen zijn ook al los van de cilinders, maar k heb ze er weer opgedraait om vuil buiten te houden. Helaas heeft er voor mij ook al iemand aan de achtersteven geklooit en die heeft zijn sporen nagelaten op de veercilinders. En ook heeft hij/zij het boutje waarmee de HD-leiding aan de veercilinder vast zit, dol gedraait. Die heb ik aan beide kanten meoten knippen, morgen even nieuwe leidingen halen.
De bollen die er achter opzitten komen uit “99 dus ik denk dat die vervangen worden. Anders kost vullen me 5 euro.
De LHM die er in het systeem zit is in topstaat. Maar das bij mijn auto bij alle vloeistoffen heb ik gemerkt, olie, koelmeuk, en nu dus ook de LHM zijn optijd vervangen. Alleen loopt de “hardware” wat achter in het onderhoud.
Maar dat krijg je als je alles aan een garagier toevertrouwd.
Nu de achter zooi eraf is, zal die voorradbol wel helemaal een cakewalk zijn.
Groet,
Glenn
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Waarom heb je de hd leiding los gehaald is toch niet nodig.
Je gaat als volgt te werk druk eraf bij de ontlastschroef bij de hd regelaar.dan de bol los draaien.
meestal eerst een tik met een kou beitel dan de slangklem los veer cilinder iets naar voren en je draait de bol eraf.maarja is nu al te laat.
groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.