Mijn gti turbo 1 verzuipt soms bij het starten. Nu is het zo dat de koudstartverstuiver kennelijk teveel benzine inspuit.
Bij mijn weten wordt deze verstuiver aangestuurd door het thermotijdcontact.
Nu mijn vragen;
1 waar zit deze precies op/ in de motor?
2 Komen deze verschijnselen vaker voor/ kan het ook aan iets anders liggen?
Tevens vraag ik me af hoe de gaskleppositiemeter dient te schakelen. Er zit een 3 polige aansluiting aan. Volgens mijn meetmethode meet je geen contact tussen de 3 aansluitingen in stationaire positie, dus met dichte klep.
Als de klep bijna half open is meet ik 0 ohm tussen klemmen 3 en 18. Volgens de vraagbaak dient dat pas bij geheel geopende gasklep te zijn.
Het is me niet duidelijk waarom klem 2 aanwezig is, omdat deze in geen enkele stand contact maakt met één van de andere aansluitpolen.
Wie het weet is een bovenste beste en helpt me er bijzonder mee.
O ja, het is een turbo 1 serie 2 uit 1986.
Is ècht iedereen op vakantie?





























Totaal aantal Berichten: 10409
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik weet niet welke motor je precies hebt (2400?), maar bij een DS IE zit dat thermo-tijdcontact in de cylinderkop aan de inlaatzijde tussen de derde en vierde inlaatpoort (gezien vanaf de versnellingsbak).
Ik had laatst hetzelfde probleem met mijn sm, maar dat was eenmalig. Wel kan het zijn dat de stekkerverbinding van de min-aansluiting massa maakt. Dan wordt je injecteur bekrachtigd zolang je start en heb je grote kans dat je hem verzuipt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Bij de 2400 ie motor zit-ie aan de achterkant van de motor onder de injector van de vierde cylinder, ongeveer dezelfde plek dus. Weet je overigens zeker dat je een koude-start injector hebt? Op een gegeven moment is deze verdwenen en namen de andere injectoren deze functie over. Weet alleen niet precies wanneer nu.
Turbo 1 heeft altijd eeen koude start injector,deze zit in het inlaatspruitstuk(op de kop)een TURBO 2 heeft deze niet.
Het is een benzine turbo 1. Het is een blauwe verstuiver aan het eind van de inlaatbuis. Deze wordt aangestuurd door iets van een temperatuurvoeler ofzo. Maar er zitten meerdere dingen op, vandaar dat ik niet goed weet welke het is. Als ik een paar keer gestart heb zonder hem ècht warm te laten lopen is hij helemaal verzopen. Dus deze verstuiver is òf lek, òf hij wordt te lang aangestuurd.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zoals gezegd, het thermotijdcontact vind je hoogst waarschijnljk achterop de motor, tussen de derde en vierde injector maar een stukje eronder, ongeveer.
Heb je al geprobeerd het draadje naar de koudestartinjector los te koppelen?
Vooralsnog lijkt het er op dat hij dan niet verzuipt.
Er zitten 3 Thermische- of druksensoren in de kop. Eén met een bruine steker, één met een witte steker, en één met een blauwe steker. Die met de bruine steker zit tussen de derde en vierde cilinder. Die zou het moeten zijn?
En heeft iemand een idee over het gasklepcontact?





























Totaal aantal Berichten: 10409
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de injector lekt zou de motor niet kunnen lopen. Lekken doet hij dan nl altijd en dan krijgt hij altijd veel te veel benzine.
Test: koudstartinjecteur eraf halen. Contact omdraaien; het systeem wordt dan 1 s lang op druk gebracht. Als de injecteur lek is moet er dan benzine uitkomen. Zoniet, dan is het thermocontact stuk of is de draad die naar massa geschakeld wordt door het contact ergens continu in contact met massa.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Na veel uitgeprobeerd te hebben is de situatie nu als volgt.
Waarschijnlijk spuit de koudestartverstuiver teveel brandstof in. Hij zit wel dicht als hij niet bekrachtigd wordt. Nu ik de blauwe steker van de verstuiver gehaald heb, is hij niet meer verzopen. Hij start weliswaar iets minder snel, maar slaat wel aan. Hier ga ik later wel mee verder.
Nadat de auto gestart is loopt hij stationair mooi rond op 4 cilinders. Echter, soms gaat hij blobberen als je gas geeft. Vaak niet direct na de koude start, maar nadat de motor wat warmer is geworden. Dit is niet altijd hetzelfde. Het lijkt er sterk op dat de motor ook dan verzuipt. Als je er mee rijdt dan houdt hij ook de ene keer in om vervolgens als een raket vooruit te schieten.
Nu zit ik te denken dat er met de temperatuursensoren iets mis is. Volgens de vraagbaak is de witte steker voor de injectie, de blauwe voor het koelwater(display?) en de bruine voor de koudestartinjector. Ik richt me nu op de witte van de injectie.
De witte steker zit naast cilinder 4 aan de buitenzijde. Wat me bevreemd is dat de sensor die aan de witte steker vastzit een blauw kunststof huis heeft. En de sensor die aan de blauwe steker zit een wit kunststof huis heeft.
M.a.w. kan het zijn dat iemand deze sensoren verwisseld heeft?
De blauwe sensor van de injectie, dus de witte steker, heeft een weerstand van ongeveer 2 kilo ohm bij 20 graden.
De witte sensor met de blauwe steker, dus van het display, heeft een weerstand van 5 kilo ohm bij 20 graden.
Vraag; zijn deze waarden correct? Zijn ze inderdaad omgewisseld?














































Totaal aantal Berichten: 43339
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou eerst de brandstofdruk maar eens meten. Als die namelijk (veel) te hoog is, krijg je vergelijkbare klachten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De regelaar die op de injectiegalerij zit heb ik reeds vervangen. Ik neem aan dat je hier op duidt?





























Totaal aantal Berichten: 10409
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
cxj schreef:Na veel uitgeprobeerd te hebben is de situatie nu als volgt.
Waarschijnlijk spuit de koudestartverstuiver teveel brandstof in. Hij zit wel dicht als hij niet bekrachtigd wordt. Nu ik de blauwe steker van de verstuiver gehaald heb, is hij niet meer verzopen. Hij start weliswaar iets minder snel, maar slaat wel aan. Hier ga ik later wel mee verder.Nadat de auto gestart is loopt hij stationair mooi rond op 4 cilinders. Echter, soms gaat hij blobberen als je gas geeft. Vaak niet direct na de koude start, maar nadat de motor wat warmer is geworden. Dit is niet altijd hetzelfde. Het lijkt er sterk op dat de motor ook dan verzuipt. Als je er mee rijdt dan houdt hij ook de ene keer in om vervolgens als een raket vooruit te schieten.
Nu zit ik te denken dat er met de temperatuursensoren iets mis is. Volgens de vraagbaak is de witte steker voor de injectie, de blauwe voor het koelwater(display?) en de bruine voor de koudestartinjector. Ik richt me nu op de witte van de injectie.
De witte steker zit naast cilinder 4 aan de buitenzijde. Wat me bevreemd is dat de sensor die aan de witte steker vastzit een blauw kunststof huis heeft. En de sensor die aan de blauwe steker zit een wit kunststof huis heeft.
M.a.w. kan het zijn dat iemand deze sensoren verwisseld heeft?
De blauwe sensor van de injectie, dus de witte steker, heeft een weerstand van ongeveer 2 kilo ohm bij 20 graden.
De witte sensor met de blauwe steker, dus van het display, heeft een weerstand van 5 kilo ohm bij 20 graden.Vraag; zijn deze waarden correct? Zijn ze inderdaad omgewisseld?
De sensor voor de injectie heeft bij een DS of een SM ook een waarde van ongeveer 2,2k.
Als je die blauwe stekker er eens afhaalt? Dan zou de display een heeeeele lage temperatuur moeten aangeven!
Wat betreft de koudstartinjecteur: ik denk dat het thermo-tijdcontact niet goed meer is. Nu start hij nog wel zonder, maar bij -10???
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43339
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
cxj schreef:De regelaar die op de injectiegalerij zit heb ik reeds vervangen. Ik neem aan dat je hier op duidt?
Maar heb je de druk ook gemeten?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman,de druk heb ik niet gemeten, maar ik ga er van uit dat het wel heel toevallig is als ze beide defect zijn. Hij loopt ook op momenten wel goed. Ik neem aan dat om de druk te meten je naar de dealer moet?
Jantje,volgens mij is de bruine sensor in de cilinderkop het thermtijdcontact. Deze ga ik later vervangen, maar pas nadat ik het verzuipprobleem getackeld heb.
Overigens, als ik de koudstartverstuiver niet goed aan de gang krijg ga ik hem dmv een drukknopje bedienen. Het blauwe stekertje is definitief van het display, als je hem er af haalt verdwijnt de waarde op het display.
Mannen, zou iemand de moeite willen nemen om te kijken of bij uw eigen turbo 1 onder de witte steker een witte sensor zit, en onder de blauwe steker een blauwe sensor. Het zou me enorm verder helpen als ik de weerstand die daar bij hoort zou weten.
Het lijkt er namelijk op dat doordat hij een verkeerde waarde doorkrijgt, hij een te rijk mengsel krijgt.