

























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
CO is een APK eis 3.5% voor de meeste CX’en en 4.5& van voor ergens in ‘86 uit mijn hoofd. CO is echter niet waar je op moet stellen om hem lekker lopend te krijgen, het gaat om het mengsel. CO gaat omhoog als je hem rijker zet, maar het gaat om het rijker zetten.
Ruwweg gesteld is een lambda van 0.86 optimaal voor het meeste vermogen voor de meeste motoren. Je moet alleen bij turbomotoren soms nog rijker omdat de extra brandstof in het mengsel dan een koelend effekt heeft, lambda 0.86 kan te heet zijn voor de motor. Nu kan je aan een CX LMM alleen stationair stellen, en voor lekker lopen wil je natuurlijk het liefst over het hele toerenbereik kunnen stellen, maar dat kan dus niet. Het CO stellen bij stationair heeft enig effekt over het hele toerenbereik, maar de stelmogelijkheden bij een CX zijn dus eigenlijk nogal beperkt.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
sans-pareil schreef:maar de stelmogelijkheden bij een CX zijn dus eigenlijk nogal beperkt.
....Tenzij je zo’n fijne Douvrin hebt , met z’n old-skool doch perfect regelbare Weber 34 DMTR carburateur!
Geintje E-J!!
Edit: Even terug gezocht: Robin heeft uiteraard een 2400 IE, maar hiervoor geldt hetzelfde, CO stellen via de LMM. Dit als antwoord op zijn vraag m.b.t. de APK-norm. Die norm is echt wel haalbaar hoor, soms even pielen, maar het lukt altijd wel.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Arjan Verkade schreef:Robin heeft een 2500 IE automaat volgens mij.
Ik heb een 2348 blok en een auto uit 82, hoewel op de klep van dit type 25 staat. Ik dat dit is vanwege IE automatic en dat is wat veel met ook nog 2400 erop.
Nou, Evert-Jan stelt me gerust. Als het geen 2,5 is, dan komt het wel goed. Nou weet ik even niet of David vertelde, wat een mooie waarde was, of dat het de APK-norm was.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43339
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
sans-pareil schreef:Het CO stellen bij stationair heeft enig effekt over het hele toerenbereik, maar de stelmogelijkheden bij een CX zijn dus eigenlijk nogal beperkt.
Tenzij je de LMM zelf gaat afstellen. Door het verzetten van de “contact"schijf kun je boel over het hele toerenbereik verarmen/verrijken. Je moet dan echter wel weten wat je doet, en zonder 4-gastester moet je er niet aan beginen natuurlijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is dus precies wat er gebeurt is.
Even een korte samenvatting;
Mijn cx verzoop enorm. Na al het mogelijke gedaan te hebben zonder resultaat heb ik uiteindelijk de computer vervangen. Daarmee was het verzuipen opgelost maar niet het slechte lopen.
Voor het uitwisselen van de computer kon het co niet lager dan 4% afgesteld worden. Dat was bij de voorkeuring.
Na het vervangen van de computer leek het mengsel te arm. Bij de herkeuring bleek dit te kloppen, het co was 1.7%. Op mijn verzoek heeft de monteur geprobeerd met de imbusbout op de lmm het co naar de 4% te verhogen. Dit lukte niet, hij reageerde niet op het verdraaien. Toen heeft hij de schijf van de lmm verdraait. Hoe dat precies in zijn werk gaat weet ik niet omdat ik er niet bij stond helaas.
Het is overigens bij een Citroën dealer gedaan, wel een door de wol geverfde monteur trouwens.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of het probleem dan ook werkelijk in de computer heeft gezeten en niet in de LMM.
Heb je de oude computer al eens getest op een andere goedlopende CX?
Gewoon…voor de geruststelling en bevestiging.
Ik geloof jullie computer-GTI boys dan ook meteen dat zoiets geweldig rijdt, laat mij dan maar morrelen met zo’n Webertje…
Scheelt een hoop gezeur.
‘Spirit of avant-garde’
Zekerheid heb je pas als je de oude weer terugplaatst. Maar alles zit nu weer op zijn plaats en ik heb er even geen zin meer in. Ik richt me liever vanaf nu op de andere dingetjes die nog moeten gebeuren.
Overigens, toen ik de auto naar huis reed viel me op dat hij veel hoger stationair liep dan voorheen. Zou dat ook met het verdraaien van de schijf te maken kunnen hebben?
Pascal, geloof me, rij er een keer mee en dan neem je de ongemakken die ze soms kunnen hebben voor lief. Dit is mijn zesde turbo en het is de eerste keer dat ik serieus problemen heb.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Robin Visser schreef:Arjan Verkade schreef:Robin heeft een 2500 IE automaat volgens mij.
Ik heb een 2348 blok en een auto uit 82, hoewel op de klep van dit type 25 staat. Ik dat dit is vanwege IE automatic en dat is wat veel met ook nog 2400 erop.
Nou, Evert-Jan stelt me gerust. Als het geen 2,5 is, dan komt het wel goed. Nou weet ik even niet of David vertelde, wat een mooie waarde was, of dat het de APK-norm was.
Sorry dat plaatje achterop heeft mij dan ook echt in verwarring gebracht
Pascal schreef:Ik geloof jullie computer-GTI boys dan ook meteen dat zoiets geweldig rijdt, laat mij dan maar morrelen met zo’n Webertje…
Scheelt een hoop gezeur.
Zo zie je maar weer iedereen zijn ding
Ik ben liever met elektronica en computer aan de gang, maar ja, daar moet ik wel bij zeggen dat ik ITer ben.
Zo zijn carbs in de winter toch wat gevoeliger, zo kan ik de CX in de winter 6 weken in weer en wind laten staan. Vervolgens zat er letterlijk een paar mm dik ijs op en start gewoon alsof het 20 graden is buiten, dat vind ik toch weer niet verkeerd van een auto van 21 jaar oud
Alles heeft zijn voor en nadelen.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Arjan Verkade schreef:Zo zijn carbs in de winter toch wat gevoeliger, zo kan ik de CX in de winter 6 weken in weer en wind laten staan. Vervolgens zat er letterlijk een paar mm dik ijs op en start gewoon alsof het 20 graden is buiten, dat vind ik toch weer niet verkeerd van een auto van 21 jaar oud
Alles heeft zijn voor en nadelen.
Dat zeg je nu hè, maar ik trok dus laatst een 22 TRS uit een schuur na 11 jaar stilstaan (!!). Er zat geen carb meer op. Ikke dus een andere gepakt, schoongemaakt, gemonteerd, peut erin (even via de luchtinlaat natuurlijk), starten en… vroemmm!!
Dat lukt dus echt never bij een 25 IE en ook niet bij een 2400 IE.
@Robin: ik denk dus echt dat er ooit een andere klep op jouw CX gezet is, want op een 2400 Pallas stond volgens mij altijd gewoon “Pallas IE”. Pas later kwam de 2500 motor uit, en hebben ze er die “25” aan toegevoegd.
Om terug on-topic te gaan: bij de auto van cxj zijn nu dusdanige zaken verdraaid en veranderd, dat het nog lastig zal worden de werkelijke oorzaak van de storing te achterhalen. Het zou ook nog een combinatie van dingen kunnen zijn. En mogelijk zijn er nieuwe symptomen bijgekomen nadat er aan die LMM is gedraaid, waar de computer nu de schuld van krijgt…of andersom.
Je weet pas werkelijk wat het is, als hij zowel LMM als de computer één voor één weer zou vervangen door een onversneden exemplaar van een andere goedlopende wagen, maar ja… daar heeft hij nu -begrijpelijk- eventjes geen zin in.
Normaal gesproken kun je het CO echt regelen met die inbusbout of volgens de methode zoals waterman deze beschreef. Maar als dit gebeurt i.c.m. een nukkige computer, zal het na vervangen van die computer weer niet oké zijn met de afstelling. Alles hangt immers met elkaar samen.
Je moet systematisch te werk gaan bij zoiets, maar dat vergt veel geduld en volharding.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Arjan Verkade schreef:
Pascal schreef:Ik geloof jullie computer-GTI boys dan ook meteen dat zoiets geweldig rijdt, laat mij dan maar morrelen met zo’n Webertje…
Scheelt een hoop gezeur.Zo zie je maar weer iedereen zijn ding
Zeker, smaken verschillen nu eenmaal
Zo zijn carbs in de winter toch wat gevoeliger, zo kan ik de CX in de winter 6 weken in weer en wind laten staan. Vervolgens zat er letterlijk een paar mm dik ijs op en start gewoon alsof het 20 graden is buiten, dat vind ik toch weer niet verkeerd van een auto van 21 jaar oud
Ik heb nog nooit de door jou genoemde problemen mogen ervaren met een carburateur.
In de winter blijft ‘Maya’ op de oprit staan om pas ná de pekelperiode weer de benen te kunnen strekken.
Naast een wat lamme accu soms start ze altijd vrijwel direct: choke uit, paar keer pompen en starten.
Het enige vervelende wat ik met carburateur-motoren ervaar is het zogenaamde ‘vapourlock’-verschijnsel: als de motor warm is en je stopt kortstondig de motor (tanken bijv), dan hebben ze soms moeite om weer te starten en moet je volgas geven anders verzuipen ze.
Dat is geen Citroën- of CX-kwaal, dat heeft ‘Pino’ en had mijn toenmalige Corolla 1.3 12V uit ‘88 (laatste carb-model) ook…
Alleen m’n DSuper heeft er geen last van, maar die draait op LPG.
Sorry voor de zijsprong, terug OT
‘Spirit of avant-garde’
Ik, GtiT2 eigenaar, voel helemaal met jullie mee Pascal en Leontien: ik denk ook nog met veel plezier terug aan mijn CX 2000, golfje, polo’tje en kevertje. Hoogstens een keer de carb reinigen of het vlotterniveau afstellen. Heerlijk ongecompliceerde mechanica. Ik heb nu geen reden tot klagen maar je moet niet teveel stilstaan bij alle schakels in de keten die problemen kunnen veroorzaken. Je zou bijna gaan sleutelen om te kijken waarom het functioneert















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Een CX met carburateur hoort, bij het onderhoud dat een auto verdient, bij -20 graden probleemloos te starten en aan te slaan. Daarvoor hoef je geen IE te kopen.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik geloof ook best wel dat een carb bij vorst gewoon zijn werk doet. Maar ze vragen toch extra onderhoud.
Ik zie hier op het forum elke winter weer aan aantal topic over CX 20, 22’s die niet willen starten met de vorst, vanwege de carb. Of ze vergeten dat slangetje naar de winterstand te zetten…
Uiteindelijk zal het wel op goed onderhoud neerkomen
@ La Léo
Je zegt het zelf al, de auto starte na het plaatsen van een goede schone carb, daar doelde ik ook precies op als je daar niets aan doet zal die niet lopen.
De meeste mooi weer motorrijders zijn in het voorjaar ook eerst de carb van de motor aan het schoonmaken na het stilstaan in de winter periode. Inmiddels zijn er meer injectiemodellen op de markt, deze hebben daar geen last van
La Léo schreef:
Om terug on-topic te gaan: bij de auto van cxj zijn nu dusdanige zaken verdraaid en veranderd, dat het nog lastig zal worden de werkelijke oorzaak van de storing te achterhalen. Het zou ook nog een combinatie van dingen kunnen zijn. En mogelijk zijn er nieuwe symptomen bijgekomen nadat er aan die LMM is gedraaid, waar de computer nu de schuld van krijgt…of andersom.
dat zou best kunnen.
Feit is dat met de oude computer ik de auto bijna niet meer normaal aan de praat kon krijgen. Hij moest eerst heet worden voor hij enigszins acceptabel wilde lopen. Als hij eenmaal reed, en ik zette hem uit, verzoop hij weer met starten.
Deze verschijnselen werden door het plaatsen van de andere computer opgelost. Hij startte snel en ook na een stuk rijden direct. Maar ècht fijn lopen deed hij pas nadat de motor goed heet was. vandaar dat ik het vermoeden kreeg dat hij te arm stond.
vandaag heb ik er een stuk mee gereden, en ook met koude motor loopt hij zonder inhouden of schokken.
Arjan, zoek het bij jou ook eens in deze richting. Het stationair gedrag is ook veranderd.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks, wordt aan gewerkt
Vandaag even overgeslagen, het regende nogal…