Citröen Berlingo 2.0HDi spacelight
traktorgek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 20-08-2010

Gepost: 20 augustus 2010 12:48 PM

Hallo Citröen liefhebbers,

Ik ben nieuw hier op het forum,heb al enige ervaring met Citröen (BX 1.4 1987 met 320000 km, XM Break 2,5 TD 485000 km 1994).

En nu heb ik voor mijn vriendin dus een Berlingo 2.0 HDi van 2001 met 148000 km gekocht (spacelight personen uitvoering).

Na uitvoerig dit forum gelezen te hebben was mijn keus gevallen op of een Berlingo (personen) 1,9D uit 1999 met 165000 km en voorzien van het elektrisch bediende stoffen dak of de 2.0HDi spacelight uit 2001 met 148000m.
De 1e omdat ze al 5 jaar rondrijd met een Peugeot 106 1,5D uit 1997, dus over te weinig trekkracht van een 1,9 t.o.v een 2.0 HDI zou ze niet klagen, alles trekt beter dan de Peugeot!!.
Ik kocht deze wagen met 140000 km en inmiddel heeft ze er 260000km mee gereden zonder noemens waardige problemen, een nw koppeling, andere achter-as en de distributie-riem waren de grootste kosten.

lekker weinig elektronica, dus er kan weinig kapot.

Anderzijds had ik mijn oude XM break 2.5TD uit 1994 gekocht met 120000 km en heb hem afgereden tot 485000 km in 6 jaar tijd ( en hij heeft het zwaar gehad, denk aan auto oprijaanhangwagen er achter met gemiddeld 1500 kg gewicht erop (oldtimertraktors), echter wel altijd lange afstanden en goed warm rijden, nooit geen problemen gehad ook niet met de electronica, enige grote kosten waren, de veerbolen, de uitlaat(compleet) en de distributie riem met alles wat erbij hoort (3X).

Toen ik die weg deed liep hij nog perfect, geen drup olieverbruik en trekken als een lier, maar het onderstel was aan het einde (draagarmen, stuurkogels enz) en de blanke lak was inmiddels al bijna geheel van de auto verdwenen (Donkerblauwe kleur) zodat het net een gevlekte eend was, gelukkig zag ik het niet als ik in de auto reed!!.

Ik heb zelf nu een VW Passat 1.9 TDi (115 Pk uit 2000) rijdt perfect alleen met de aanhanger mis ik de XM wel hoor, bij stoplicht gewoon koppeling laten opkomen en dan pas gas geven, als ik dit met de Passat doe, slaat hij zeker af, dan moet ik met slippende koppeling weg rijden, dus die koppeling houd het geen 485000km vol, al heb ik hem nu wel gechipt,heeft nu 145 Pk en 425 Nm.
Citröen had gewoon geen juiste vervanger voor de XM, de C5 vond ik niets, slechte stoelen) en een nw XM was niet haalbaar ivm de hoge wegen belasting (ik woon in Duitsland dus een vuile auto is duur !,
850 Euro t.o.v 230 voor de VW (per jaar!!) en dan nog maar te zwijgen over het verbruik!..

Ook de oude BX (mijn eerste Citröen) nooit geen problemen gehad, 1 keer een nieuwe koppeling en een voorpoot, deze waren beide defect toen ik hem kocht, mijn collega heft later deze auto overgenomen en heeft hem tot 490000 km afgereden en dat voor een 1.4 benzine!!.

Geen wonder dat mijn keuze weer op een Citröen is gevallen.

Mijn keuze is dus op een Berlingo 2.0 HDi uit 2001 gevallen, mede omdat deze veel mooier loopt als een 1.9. Mijn vriendin rijdt zeer veel snelweg (100 km per dag) dus we wilden iets meer comfoor.

De auto is altijd dealer onderhouden en heeft bij 142000 km een nw distributie riem gekregen.
Op een deukje in het linker voorspatbord en een lichte beschadiging op de achterklep na is hij helemaal schade vrij. wel apart trouwens die 5 ramen in het dak, deze keus werd mede bepaald omdat het stoffen dak in de 1.9 volgens het forum toch nog wel wat problemen opleverd!.

Heeft iemand ervaringen met de spacelight uitvoering!!.

Wat zijn de punten die ik in de gaten moet houden van de auto?.

Foto’s volgen nog!

Groeten Bart

Profiel  
 
Wolgast
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Gepost: 21 augustus 2010 03:27 PM
  [ # 1 ]

Hallo ‘landgenoot’!

Welkom hier!!
Ikzelf woon ook in Duitsland (Oostzeekust bij Rügen) en rij sinds kort ook in mijn 1e Berlingo 2.0 HDI uit 2002 MET vouwdak.
Heb idd. ook rondgestruind her en der naar de ervaringen en zwakke punten van de Berlingo en dan met name motorisch.

Heb er best wat gevonden maar bij mij zijn ze -nog- niet van toepssing.

Mijn ervaring;

-schuifdeuren haken af en toe
-fluitend dak bij schuin wind tegen vanaf 120 km/h
-achterklep bekleding laat los wanneer het warm is
-Ruitenwissermechaniek (voor als achter) met kuren
-en motorisch gezien was de ‘‘riemenscheibe’’ na 1 dag in bezit kapot. Dat is de poulie op de krukas die de multiriem   aandrijft. Schijnt een erg zwak punt van de HDI te wezen.

Dat was zo ongeveer mijn ervaring in 7500 km. Lijkt heel veel maar heb de auto ook voor weinig kunnen kopen. Distributie moet elke 160.000 dus die van jou komt rond de 280.000 km weer!
Motorisch trekt ie erg goed voor 90 pk en ruim 1,3 ton eigen gewicht. Loopt heerlijk rustig, en wanneer je niet boven de 140 komt is een verbruik van 1 op 16,5 haalbaar. Kom je daarboven dan gaat het al gauw richting de 1 op 12…..
Ben zelf net terug uit NL en met 4 volwassenen en een kofferbak tot aan het dak toe vol een gemiddeld verbruik van rond de 1 op 14 gescoord. Voor een rijdende schuur erg netjes.

Heb zelf ook XM gereden (2.1 TD Break ambiance) en het is eigenlijk alleen qua ruimte een vergelijk verder niet…..Hoewel ik de Berlingo fijner vindt zitten dan de XM maar dat is persoonlijk natuurlijk…

Veel veilige kilometers gewenst!!

Dennis

Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook