










Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Graag jullie ervaring.
Als ik de automaat van mijn 25ie schakel van P of N naar A of R dan zakt het stationair toerental zeer behoorlijk.
Zo danig zelfs dat de auto bijna afslaat. Dus ik heb het stationar toerental verhoogd.
Maar nu draait ‘is in P of N duidelijk te hard.
Hoeveel toeren mag de motor met het inschakelen dalen? Is nu wel ‘zo’n 250 rpm.
Ik kan mij niet herinneren dat mijn auto dat vroeger ook zo nadrukkelijk deed. Nu valt het echt op.
Even voor de zekerheid: er zit toch geen voorziening in het luchttraject van de injectie die een extra klep bedient bij het inschakelen van de automaat? Er is wel zo’n voorziening voor het inschakelen van de airco.
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI








Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik heb even snel gekeken bij mijn 25TRi. Nu is die oude lensrol niet heel duidelijk afgebakend maar als ik het zo bekijk is de terugval minstens 250 toeren pm. Ik schat de stationaire toeren op 800 toeren pm. Geldt dat bijna of helemaal afslaan bij koude en warme motor? Ik ken het wel bij een koude motor en de eerste keer schakelen, daarna probleemloos.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Bij mij is het ongeveer 800 rpm in de versnelling en ongveer 1100 in neutraal.
Als ik het toerental lager afstel begint de motor stationair niet lekker te draaien. De 1100 rpm in neutraal is duidelijk te veel.
Ik praat over een warme motor.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
maartens schreef:Even voor de zekerheid: er zit toch geen voorziening in het luchttraject van de injectie die een extra klep bedient bij het inschakelen van de automaat? Er is wel zo’n voorziening voor het inschakelen van de airco.
Hm, mijn C-matic heeft dat juist wél. Dus wellicht een volautomaat ook?
Een klein luchtlek verhindert zo’n systeem echter al te werken. Voor mijn laatste keer opnieuw bevestigen van enkele slangen deed ‘t systeem het niet bij mij: dus ook 1100rpm onbelast en dan net rond 800rpm blijven lopen belast. Nu keurig 900rpm (althans volgens de toerenteller ) onbelast en belast
. Echter niet eens doorgehad wélke aansluiting de dader was, moest ze toevallig toch loshebben om het luchtfilter eens te reiniger. Na weer monteren van alles deed dit luchtcircuit het in ene…
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ik ga eens even in de handboeken snuffelen of er inderdaad een voorziening is die inschakelt bij het in de versnelling plaatsen. Nu is onbelast 800 en belast 1050. En dat laaste is teveel.
Ik heb al wel gemerkt dat met airco schakeling, die extra lucht doorlaat bij inschakelen van de airo pomp, permanent is bekrachtigd. Sterker nog, krijg de airco niet eens uit…..
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een sm wordt de airco ingeschakeld zodra je de aanjager aanzet. Dat is zo bedoeld om ‘s winters bij verwarmen de lucht te drogen. Wellicht is dat bij de xm ook zo? Hij zou dan wel uit moeten gaan als je de aanjager uitzet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Hm, mijn C-matic heeft dat juist wél. Dus wellicht een volautomaat ook
Hoe ziet jouw extra luchtklep op de C-matic eruit? Ik kan deze idd terugvinden in het werkplaatshandboek. Probleem: mijn werkplaatsboek behandelt de automaat niet.
Ik heb in mijn luchtsysteem een klep tbv de temperatuur. en een extra luchtklep die m.i. tbv de airco is. Wellicht is deze ook in gebruik voor de belasting bij inschakeling vd automaat.
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Wellicht is iemand in het bezit van een 25ie automaat zonder airco bereid om te zien of zij (ook) een extra luchtklep hebben. Het zou een klep moeten zijn die de vorm heef van een zeskant waaraan aan twee zijdes een slang zit. Bovenop de klep zit een stelmoer.
Ik hoor graag.
Maarten
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Maarten, fototje:
Zit bij mijn C-matic net naast de (op de foto ook zichtbare) rechterveerbol.
Groeten,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Is het zelfde ding op dezelfde plaats als ik heb.
Nu nog weten of automatic zonder airco ook zo’n ding hebben.
M
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Volgens mij hebben alle Prestiges ooit gemaakt (zelfs de allereersten in ‘76) een airco. Allemaal. Maar misschien heb ik het fout hoor!
Way out in the water, see it swimming.











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Het hoeft ook een Prestige te zijn.
Mijn vraag is of een CX 25ie automaat (kan bijv een Pallas zijn), die geen airco heeft, ook een dergelijke electroklep heeft.
Prestiges hebben voor zover ik weet altijd airco.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI








Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Ik hen de 25 Tri al weer even onder dak. Maar als ik de kans heb zal ik een fotootje schieten.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Misschien wil een andere automaatrijder ff zijn motorkap open doen? Dat zou aardig zijn!
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Mijn automaat is helaas voor jou met airco…..
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl




Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Net toevallig vanmorgen de CX gepakt om mee naar mijn werk te gaan.
Een 25 GTI automaat zonder airco uit 86.
Net even gaan kijken in de parkeergarage, maar de zeskantmoer van bovenstaande foto zit bij mij niet onder de motorkap.
Ik kan mij ook niet herinneren deze ooit tegen te zijn gekomen bij het sleutelen.
Met warme motor is een verandering in toerental bij het “schakelen” mij nog niet opgevallen (bij koude motor wel). Zal er straks ‘s op letten.
Groet, Rogier