1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
toerenval inschakelen automaat
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 20 augustus 2010 01:21 PM

Graag jullie ervaring.

Als ik de automaat van mijn 25ie schakel van P of N naar A of R dan zakt het stationair toerental zeer behoorlijk.
Zo danig zelfs dat de auto bijna afslaat. Dus ik heb het stationar toerental verhoogd.
Maar nu draait ‘is in P of N duidelijk te hard.

Hoeveel toeren mag de motor met het inschakelen dalen? Is nu wel ‘zo’n 250 rpm.
Ik kan mij niet herinneren dat mijn auto dat vroeger ook zo nadrukkelijk deed. Nu valt het echt op.

Even voor de zekerheid: er zit toch geen voorziening in het luchttraject van de injectie die een extra klep bedient bij het inschakelen van de automaat? Er is wel zo’n voorziening voor het inschakelen van de airco.

Maarten

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 20 augustus 2010 05:33 PM
  [ # 1 ]

Ik heb even snel gekeken bij mijn 25TRi. Nu is die oude lensrol niet heel duidelijk afgebakend maar als ik het zo bekijk is de terugval minstens 250 toeren pm. Ik schat de stationaire toeren op 800 toeren pm. Geldt dat bijna of helemaal afslaan bij koude en warme motor? Ik ken het wel bij een koude motor en de eerste keer schakelen, daarna probleemloos.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 20 augustus 2010 05:42 PM
  [ # 2 ]

Bij mij is het ongeveer 800 rpm in de versnelling en ongveer 1100 in neutraal.
Als ik het toerental lager afstel begint de motor stationair niet lekker te draaien. De 1100 rpm in neutraal is duidelijk te veel.
Ik praat over een warme motor.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 29 augustus 2010 04:05 PM
  [ # 3 ]
maartens schreef:

Even voor de zekerheid: er zit toch geen voorziening in het luchttraject van de injectie die een extra klep bedient bij het inschakelen van de automaat? Er is wel zo’n voorziening voor het inschakelen van de airco.

Hm, mijn C-matic heeft dat juist wél. Dus wellicht een volautomaat ook?
Een klein luchtlek verhindert zo’n systeem echter al te werken. Voor mijn laatste keer opnieuw bevestigen van enkele slangen deed ‘t systeem het niet bij mij: dus ook 1100rpm onbelast en dan net rond 800rpm blijven lopen belast. Nu keurig 900rpm (althans volgens de toerenteller Wink) onbelast en belast Cool. Echter niet eens doorgehad wélke aansluiting de dader was, moest ze toevallig toch loshebben om het luchtfilter eens te reiniger. Na weer monteren van alles deed dit luchtcircuit het in ene…

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 29 augustus 2010 05:43 PM
  [ # 4 ]

Ik ga eens even in de handboeken snuffelen of er inderdaad een voorziening is die inschakelt bij het in de versnelling plaatsen. Nu is onbelast 800 en belast 1050. En dat laaste is teveel.
Ik heb al wel gemerkt dat met airco schakeling, die extra lucht doorlaat bij inschakelen van de airo pomp, permanent is bekrachtigd. Sterker nog, krijg de airco niet eens uit…..

Maarten

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 augustus 2010 05:54 PM
  [ # 5 ]

Bij een sm wordt de airco ingeschakeld zodra je de aanjager aanzet. Dat is zo bedoeld om ‘s winters bij verwarmen de lucht te drogen. Wellicht is dat bij de xm ook zo? Hij zou dan wel uit moeten gaan als je de aanjager uitzet.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 29 augustus 2010 07:18 PM
  [ # 6 ]

Hm, mijn C-matic heeft dat juist wél. Dus wellicht een volautomaat ook

Hoe ziet jouw extra luchtklep op de C-matic eruit? Ik kan deze idd terugvinden in het werkplaatshandboek. Probleem: mijn werkplaatsboek behandelt de automaat niet.

Ik heb in mijn luchtsysteem een klep tbv de temperatuur. en een extra luchtklep die m.i. tbv de airco is. Wellicht is deze ook in gebruik voor de belasting bij inschakeling vd automaat.

Maarten

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 29 augustus 2010 07:39 PM
  [ # 7 ]

Wellicht is iemand in het bezit van een 25ie automaat zonder airco bereid om te zien of zij (ook) een extra luchtklep hebben. Het zou een klep moeten zijn die de vorm heef van een zeskant waaraan aan twee zijdes een slang zit. Bovenop de klep zit een stelmoer.

Ik hoor graag.

Maarten

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 29 augustus 2010 09:48 PM
  [ # 8 ]

Maarten, fototje:

Zit bij mijn C-matic net naast de (op de foto ook zichtbare) rechterveerbol.

Groeten,
Rogier

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 29 augustus 2010 11:39 PM
  [ # 9 ]

Is het zelfde ding op dezelfde plaats als ik heb.
Nu nog weten of automatic zonder airco ook zo’n ding hebben.
M

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 30 augustus 2010 07:51 AM
  [ # 10 ]

Volgens mij hebben alle Prestiges ooit gemaakt (zelfs de allereersten in ‘76) een airco. Allemaal. Maar misschien heb ik het fout hoor!

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 30 augustus 2010 09:45 AM
  [ # 11 ]

Het hoeft ook een Prestige te zijn.
Mijn vraag is of een CX 25ie automaat (kan bijv een Pallas zijn), die geen airco heeft, ook een dergelijke electroklep heeft.

Prestiges hebben voor zover ik weet altijd airco.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 31 augustus 2010 09:34 PM
  [ # 12 ]

Ik hen de 25 Tri al weer even onder dak. Maar als ik de kans heb zal ik een fotootje schieten.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 01 september 2010 11:58 AM
  [ # 13 ]

Misschien wil een andere automaatrijder ff zijn motorkap open doen? Dat zou aardig zijn!

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 01 september 2010 12:14 PM
  [ # 14 ]

Mijn automaat is helaas voor jou met airco…..

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 01 september 2010 02:20 PM
  [ # 15 ]

Net toevallig vanmorgen de CX gepakt om mee naar mijn werk te gaan.
Een 25 GTI automaat zonder airco uit 86.

Net even gaan kijken in de parkeergarage, maar de zeskantmoer van bovenstaande foto zit bij mij niet onder de motorkap.
Ik kan mij ook niet herinneren deze ooit tegen te zijn gekomen bij het sleutelen.

Met warme motor is een verandering in toerental bij het “schakelen” mij nog niet opgevallen (bij koude motor wel). Zal er straks ‘s op letten.

Groet, Rogier

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook