2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
toerenval inschakelen automaat
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 01 september 2010 02:27 PM
  [ # 16 ]

Oei, het is maar de vraag of dat een antwoord geeft. Die uit 86 waren volgens mij met een 2500 motor en die van de TS is denk ik een 2400.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 02 september 2010 12:28 AM
  [ # 17 ]

Hij heeft het over een 25ie…..

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 02 september 2010 12:55 AM
  [ # 18 ]

Ik heb ook een 25 IE. Uit 82. De type-aanduiding is volksverlakkerij. Er zit een 2348 ofwel een 2400 motor in. Die van de TS is aan het register van hier te zien, een 85’er en zou dus ook maar zo een 2500 kunnen zijn. Maar de aanduiding 25 IE geeft dus geen uitsluitsel over het motortype.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
Gepost: 02 september 2010 01:38 AM
  [ # 19 ]
Robin Visser schreef:

Ik heb ook een 25 IE. Uit 82. De type-aanduiding is volksverlakkerij. Er zit een 2348 ofwel een 2400 motor in. Die van de TS is aan het register van hier te zien, een 85’er en zou dus ook maar zo een 2500 kunnen zijn. Maar de aanduiding 25 IE geeft dus geen uitsluitsel over het motortype.

Toch wel, het is juist zeer duidelijk: een 2500 IE blok is altijd M25/659, of het nu ‘n GTi is of Prestige of Pallas IE.

Waarom staat er op jouw kofferklep 25IE en heb jij een 2400 motor (M23/622)?
Ik denk dat er ooit een andere klep op is gezet of men heeft er een verkeerd plaatje op gekleefd. In 1982 werd de 2500 namelijk nog niet gemonteerd.

TS heeft een 1985 Prestige met een 2500 IE blok. Ik meende eigenlijk ook dat de toeren geregeld worden door een schakelaar zoals op eerder getoonde foto. Bij een C-Matic is dit in elk geval zo, maar C-Matic is weer nooit geleverd i.c.m. een 25IE blok.

Kan ook wel zijn, dat de Bosch injectiecomputer dit regelt op een 25-systeem…  zou ik moeten opzoeken.  search

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 753
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 02 september 2010 10:00 AM
  [ # 20 ]
La Léo schreef:

Toch wel, het is juist zeer duidelijk: een 2500 IE blok is altijd M25/659, of het nu ‘n GTi is of Prestige of Pallas IE.

Of M25/663 in mijn 25 Tri geval.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 02 september 2010 10:10 AM
  [ # 21 ]

De mijne is in ieder geval een 25 injectie M25/659 automatique zonder airco.
Zoals eerder gezegd ben ik die schakelaar nog niet tegengekomen onder de kap en zeker niet op de plek bij de veerbol en het expansievaatje.

Gisteren met warme motor nog even opgelet.
Als ik “schakel” tussen P/N en R/A is het verschil ook 250 toeren. (Circa 800 in een rijstand en 1100 in een stilsta-stand.)
Nu wordt dat wel binnen een fractie van een seconde bijgeregeld om in alle gevallen rond de 1000 uit te komen.

Lijkt mij dus verreweg het meest waarschijnlijke dat dit aangestuurd wordt door de Bosch computer.

Groet, Rogier

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 02 september 2010 02:04 PM
  [ # 22 ]

Lijkt mij dus verreweg het meest waarschijnlijke dat dit aangestuurd wordt door de Bosch computer.

Maar dan moet die computer dit wel ‘weten’. M.a.w wil de compu dit regelen dan moet ie weten of de auto in N/P staat of in A. Er zou dan ergens een verband moeten bestaan tussen de positie van de keuzehendel en de compu. Per slot van rekening mag de motor best 1100 (of nog meer) toeren draaien als de auto in A staat.

Omdat in de auto’s met Airco dit geregeld wordt via genoemde klep lijkt het niet logisch dat voor wat betreft de regeling van genoemde belasting dit ‘anders’ wordt geregeld dan met een klep met een instelschroef.

M.i. wordt ofwel de correctie van het toerental geregeld via een extra luchtklep (evt een gecombineerde luchtklep met die van de airco) of het wordt niet geregeld. Omdat de 2400 injectie C-matic wel een klep heeft lijkt het logisch dat de 2500 (altijd injectie) i.c.m. automaat het op dezelfde wijze wordt geregeld.

Maarten

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 10 april 2012 04:13 PM
  [ # 23 ]

Ik rakel dit draadje weer eens op ...

Afgelopen vrijdag heb ik een flinke rit gemaakt en de auto loopt als een zonnetje. Nieuwe bandjes, dus ook even doorgereden. Mijn km teller wijkt tot 100km/u niet af dus 120 op de teller is ook vrijwel 120.

Natuurlijk denk ik dat ik na het tanken een enorme benzine lucht ruik (dat gelukkig na een aantal km’s weer verdween) en natuurlijk denk ik koelwater te ruiken als ik de verwarming van koud naar warm zet (maar er verdwijnt geen koelwater, ook is de bekleding niet nat). Na mijn laatste uitbouw van het tellerblok is wel nu de km-teller, -meter of kabel aan het tikken…

Maar verder verder slaat ie geen slag verkeerd. Start werkelijk meteen.  Draait even 1200 rpm koud, maar zakt als snel naar 1000.
Kortom ik ben een blij mens.

Wat mij nog steeds er opvalt en een beetje irriteert is de toerenval bij het inschakelen van de automaat. Het toerental daalt zo’n 200-250 rps. Wil ik dus de motor een beetje netjes laten draaien in A dan draait ie 750-800 rpm. Omdat een automaat in A bij een lange stilstand niet goed is en bovendien vaak van die irritante resonanties klinken, zet ik bij enig oponthoud de automaat in N. Prompt schiet het toerental naar 1000. Zeker naar huidige maatstaven te hoog.

Ik ben er wel uit dat er geen compensatie (zoals wel bij het inschakelen vd airco gebeurt) van het toerental plaatsvindt. Wat vinden jullie? Normaal of niet?

Maarten

Ps. Gelukkig ben ik niet door mede CX-eigenaren gespot…. Het moet voor menig automobilist wel een glimlach opgeleverd hebben… Op de A1 en A30 een Prestige met 140km/u. Meneer voorin en schoonma en vrouw achterin. Die steeds verder onderuit zakten en lagen te ‘lounchen’. Waarom 140? Simpel. Dan hoor je het gekwek op de achterbank niet meer….  cool smirk

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 10 april 2012 06:41 PM
  [ # 24 ]

Laughing

Groetjes Harry

Profiel  
 
Bart-DY3
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006

- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Gepost: 10 april 2012 09:52 PM
  [ # 25 ]

Bij mijn 25GTI Automatic uit 1985 is het verschil in toerental ook al gauw 200-250 toeren pm. Ik dacht dat dit normaal was, of was het af fabriek anders?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 april 2012 09:53 PM
  [ # 26 ]

nee hoor, de beschreven toerenval is normaal te noemen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook