We hadden jarenlang een C35 als camper. Maar…. la rouille a fait son travail. Er was geen lassen meer aan. En dus is er sinds een jaar is een Jumper uit 1998. Een 2.0i benzineuitvoering, voormalige rolstoelbus. Natuurlijk, je bent in een karaktervolle C35 meer machinist dan bestuurder, en een Jumper is een karakterloze zoefbus. Maar toch geweldig, want rondom overal raam. Panoramisch uitzicht van 360 graden. LPG G3 in laten bouwen en hup naar Frankrijk, of naar de Ardennen. Vanuit Maastricht, in het hart van Europa immers, maar een uurtje rijden. Hoezo uithoek van Nederland?
Alleen…. loopt de motor van de Jumper niet lekker. Al sinds we ‘m hebben. Onregelmatig stationair, ‘golvend’ verloop van toerental (langzaam-snel-langzaam-snel-enz), te lage maximumsnelheid, slecht accelereren. Onze garagiste is helemaal hopeloos, komt er ook niet uit… Op gas loopt ie veel beter dan benzine, maar ook niet echt perfect. Brandstofverbruik vind ik ook hoog: 1:6. Weet iemand of dat normaal is? En nog belangrijker: zou iemand ons aan een tip kunnen helpen over de oorzaak van het slecht lopen van de motor…? De computer is gereset, en nu loopt hij wel iets beter. Maar nog steeds niet gewoon goed… Ik houd steeds het gevoel dat het maar een kleinigheid is, iets waardoor de ontsteking verstoord raakt.
Degene met de gouden tip kan een Maastrichtse vlaai van de warme bakker verwachten! Echt waar!
De beste plek voor inspiratie? Onze kampeerbus! Vroeger een C35, nu een Jumper!
Heeft de motor al een onderhouds beurt gehad, of heeft men naar de basis gekeken, dus bougies, luchtfilter, klepspeling, staat de D-riem op tijd, etc. Eventueel laten uitlezen bij een Citroen dealer.
Van de D riem ben ik niet helemaal zeker, de rest is gesteld, uitgelezen en gecontroleerd!!
De beste plek voor inspiratie? Onze kampeerbus! Vroeger een C35, nu een Jumper!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gasklepbehuizing/sensor wel schoon?
Lambdasonde schoon?
Luchtweger?
Je kan pas goed beoordelen of het daaraan ligt als alles goed schoon is.
Check ook even het luchtfilter op verstopping
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
hoi
De lambdasonde is net vernieuwd en zal dus zeker schoon zijn. Het luchtfilter en de luchttoevoer daar naar toe heb ik ook gecontroleerd op verstopping. Helaas was dat niet het geval. Zou je me kunnen beschrijven waar ik die sensor op/aan de gasklepbehuizing kan vinden? Ik moet bekennen dat ik niet weet wat een luchtweger is. Dom natuurlijk, maar we zijn een ouderwetse C35 gewend geweest en daar was elke storing heel eenvoudig te vinden.
Ik zit ook een beetje in mijn maag met het brandstofverbruik (1:6,5). Ik vraag me af of de motor niet een veel te rijk mengsel gevoerd krijgt en zich daarin verslikt.
Leuk dat je een bix hebt. Gelukkig hebben we er ook eentje en die heeft nooit problemen.
Paul
De beste plek voor inspiratie? Onze kampeerbus! Vroeger een C35, nu een Jumper!
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Qua ervaring met injectiesystemen heb ik alleen maar slechte in de vorm van een fiat Uno die ik jaren geleden had.
Sindsdien rij ik gebakjes met carburateur…
Je kan in veel gevallen de luchtweger vlak naast het luchtfilter vinden, is een vrij klein kastje met een multistekker eraan.
De rest van de verdachten zitten in de buurt van het inlaatspruitstuk.
Misschien dat een Xantia/XM kenner het precieze systeem kent?
1 op 6.5 op gas is geen slechte score, op benzine zou je ong. 1 op 10 moeten rijden.
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Zonder meteen te willen zeggen dat de oorzaak van je problemen hem hierin zit: Jumpers op benzine zijn koppakkingenvreters, en dat uit zich vaak in koud op drie cilinders lopen. Dan raakt de computer in de war omdat de lambdasonde teveel onverbrande brandstof ziet, en gaat ie warm ook slechter presteren. Overigens vind ook ik het LPG verbruik niet heel gek hoog voor een bus.
De Welzorg-organisatie heeft veel Jumpers benzine rondrijden, en daarvan hebben de meeste al twee of drie keer een nieuwe koppakking gehad.
Groeten, Martijn
Totaal aantal Berichten: 43298
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maurice van Mourik schreef:
1 op 6.5 op gas is geen slechte score, op benzine zou je ong. 1 op 10 moeten rijden.
Die Jumper heeft de stroomlijn van een tuinschuur. Op benzine loopt ie nooit 1 op 10. Een Xantia met 2 liter 8v motor haalt dat misschien net, maar bij een Jumper mag je blij zijn als je de 1 op 8 haalt. Tel je daar het meerverbuik van LPG bij dan is die 1 op 6,5 helemaal zo slecht nog niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Martijn de Ruijter schreef:De Welzorg-organisatie heeft veel Jumpers benzine rondrijden, en daarvan hebben de meeste al twee of drie keer een nieuwe koppakking gehad.
Dat zijn vaak diesels, heb zelf bij Welzorg gewerkt
Zo’n forum is toch een mooie uitvinding. In een dag tijd een heleboel wijzer geworden. Super, dankjewel!! Als ik de meningen zo zie, denk ik niet dat het brandstofgebruik dus veel te maken zal hebben met het beroerd lopen van de motor. We hebben een hoge uitvoering van de Jumper, en inderdaad heeft die de stroomlijn van een stadsbus. De koppakking is overigens in orde. Daar kan het dus ook al niet aan liggen. Hij presteert het slechtst als ik optrek vanuit stilstand met koude motor. Zodra de motor belast wordt door het laten opkomen van de koppeling keldert het toerental onmiddellijk en slaat hij af. Opnieuw starten (nooit een probleem, slaat meteen aan) veel gas geven en heeeel voorzichtig wegrijden en dan lukt het wel met horten en stoten. Doet een beetje denken aan het wegrijden bij een eerste rijles. Rijden gaat redelijk. Als je de motor op benzine stationair laat lopen gaat vaak het storingslampje branden. Als ik ‘m dan op gas zet gaat de motor meteen beter lopen en het lampje weer uit. Snelweg rijden: harder dan 100km/h lukt niet op benzine. Op gas haal ik gewoon de 130km, niks aan de hand.
Misschien moet ik een paar foto’s maken van verschillende hoeken onder de motorkap, dan kan iemand me misschien aanwijzen waar ik naar kan kijken?
De beste plek voor inspiratie? Onze kampeerbus! Vroeger een C35, nu een Jumper!
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
ZX1.4i schreef:
Dat zijn vaak diesels, heb zelf bij Welzorg gewerkt
De geel-met-paarse bussen voor oa de reparatiedienst zijn over het algemeen diesels, maar de aangepaste bussen die namens Welzorg bij particulieren worden ingezet zijn vaak benzine-uitvoeringen. Dit schijnt voordeliger te zijn voor deze mensen.
Groeten, Martijn
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Paultieman schreef:Hij presteert het slechtst als ik optrek vanuit stilstand met koude motor. Zodra de motor belast wordt door het laten opkomen van de koppeling keldert het toerental onmiddellijk en slaat hij af. Opnieuw starten (nooit een probleem, slaat meteen aan) veel gas geven en heeeel voorzichtig wegrijden en dan lukt het wel met horten en stoten. Doet een beetje denken aan het wegrijden bij een eerste rijles.
Gezien de problemen die je beschrijft en de zaken die al zijn gedaan staat mijn geld toch op een koppakkinglekkage tussen cilinder twee en drie.
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb wel eens vaker gelezen over een Jumper die niet goed wilde lopen. Wat bleek uiteindelijk de oorzaak? Een slechte massaverbinding! Dus: Loop alle massaverbindingen in en om de motorruimte maar eens goed na.
Citroen!
dag Martijn
dag DriverD
Ik heb de massaverbindingen zo goed mogelijk nagekeken en alles lijkt daarmee in orde te zijn. Als oorzaak een lekkende koppakking, daar heb ik meteen ook aan gedacht toen het probleem begon. Maar wat ik niet kan verklaren is het feit dat de motor op gas wel goed loopt. Stationair wel een beetje onregelmatig, maar niet verkeerd. Hij is net gekeurd, en de uitlaatmeting was ook in orde. Ik ben wel blij dat ik het probleem eens op het forum heb aangekaard. Overigens blijft het aanbod van de vlaai natuurlijk staan….
De beste plek voor inspiratie? Onze kampeerbus! Vroeger een C35, nu een Jumper!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Met één van mijn DS23’s heb ik ook wel een tijd lang (aantal maanden) met een lekke koppakking gereden. Aan het lopen merkte je niets, liep als een zonnetje. Alleen steeds meer koelvloeistof bijvullen (1,5 liter op weg naar Parijs op het laatst…).
Citroen!
Ik moet heel af en toe een beetje koelvloeistof bijvullen. Maar vreemd is dat niet: er zit een piepklein lekje ergens onderaan de radiateur.
Zou het probleem in de computer kunnen zitten?
De beste plek voor inspiratie? Onze kampeerbus! Vroeger een C35, nu een Jumper!