Vraagje aan citroen ax 1.1 kenners
Zit met een probleem.
Met vochtig weer wil de auto niet starten.
Wat is er , om te trachten dit euvel op te gaan lossen, inmiddels allemaal al vervangen
De startmotor, de bougies en kabels, dat is nu nog maar slechts een paar maand oud.
Deze wagen heeft een electroniche ontsteking.
Het vreemde is, bij gewoon normaal weer start hij, ongeacht hoelang deze auto ook stilgestaan heeft.
Maar zodra het een paar dagen regend en de auto staat een paar dagen stil, weigerd hij te starten.
Gevolg ANWB erbij halen, deze sleepte de auto weer aan.
Wat kan ik hieraan doen.
Graag serieuse reacties.
Mijn dank
Rob(alias master)
Met elektronische ontsteking bedoel je, een verdelerloze onsteking (DIS Bobine), dus geen verdeelkap.
Heb je de BDP sensor al eens nagekeken of uitgewisseld?
ZX1.4i schreef:Met elektronische ontsteking bedoel je, een verdelerloze onsteking (DIS Bobine), dus geen verdeelkap.
Heb je de BDP sensor al eens nagekeken of uitgewisseld?
Zal je wat zeggen, ik heb weinig verstand van zulke auto,s
Onder de moterkap zit zo,n klein zwarte kast, dat zou dus de electrische ontsteking moeten zijn.
Waar jij het over hebt, man, ik weet niet eens wat dat is.
Zoals ik al schreef heeft deze auto wel eens vaker last van keuren, tijdens vocht/regen niet willen starten.
ANWB sleept hem aan, daarna, kan ik een x aantal uur later gewoon weer de auto starten, maar een paar dagen later weer niet.
Wat zou er nu dan nog vervangen moeten worden om deze wagen normaal te laten starten.
Er is al , op advies van de ANWB, het één en ander al vervangen.
Slecht advies??? bougies en bougiekabels , startmotor en accu, allemaal vernieuwd
Wat nu?
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik kan me voorstellen dat de spanning te ver zakt bij het starten en je dan geen vonk meer hebt. Slechte bekabeling? Heb je wel vonk?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Klinkt als een probleem met de BDP sensor, dit heb ik wel vaker gezien.
Soms niet willen starten, maar met aanslepen start de motor wel.
Wat is het bouwjaar van je AX, aan de hand daarvan kan er met enige zekerheid gezegd worden of je een volledig elektronische ontsteking heb, dus verdelerloos. In dat geval heeft de motor de BDP sensor nodig, deze is ook aanwezig op een motor met verdeelkap, maar is dan niet aangesloten en heeft verder geen functie.
BJ 1990
En waar moet zo,n ding dan zitten
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De BDP-sensor zit vooraan op het blok, net achter de radiateur, op je vliegwielhuis gemonteerd
Maar voordat je van alles begint te vervangen, eerst een paar vragen:
- heb je bij de genoemde omstandigheden wel een vonk?
Je zult er even iemand bij moeten hebben om te helpen om dit te testen.
- startmotor gaat wel gewoon rond, niet te langzaam?
- spuit de diverse stekkerverbindingen eerst eens in met een electrospray/ vochtverdrijver.
Bouwjaar ‘90 betekent dat je hoogstwaarschijnlijk nog gewoon een verdeler hebt, maar wel injectie.
Zoiets dus (zie 9a):
Alle ontstekingen van de AX zijn electronisch, er bestaat geen model met contactpuntjes.
De genoemde DIS-ontsteking is pas vanaf bouwjaar ‘92
Laatste vraag: waar zit je?
Misschien dat iemand in de buurt even onder de kap kan koekeloeren?
‘Spirit of avant-garde’
1990 is inderdaad nog een ouderwetse verdeelkap, de BDP sensor word hier niet gebruikt.
Gezien de vragen die je stelt, lijkt het mij ook verstandiger om iemand met verstand van dit type motor of een Citroen specialst/dealer er naar te laten kijken.
Er zit inderdaad een verdeelkap op.
Startmotor gaat gewoon rond.
Gisteravond de auto door een kennis aan laten slepen, na 100 meter sloeg de auto weer aan.
Nu een dag later, de auto start weer.
Zelfs de ANWB snapt niet wat nu eigenlijk precies de oorzaak is.
Let wel, dit niet willen starten komt alleen voor bij vochtig weer en als de auto een paar dagen stilgestaan heeft.
Word de auto dagelijks gebruikt dan start hij ook de volgende dag ,ook bij vochtig weer,weer.
En eerlijk gezegd ga ik met de auto niet naar de bewuste erkende CV dealer, zoals jullie wel zullen weten betaal je bij de garage schrikbarende prijzen voor iets lulligs.
De auto gaat sowieso binnenkort voor de 100000 km beurd.
Waterpomp en de distributieriem zijn inmiddels ook al vervangen.
De verdeelkap en de bougiekabels zijn nu ook ingespoten met vochtwerende spray.
Misschien ook maar de verdeelkap laten vervangen?
Verdeelkap + rotor is een slijtage deel, en als er haarschuertjes in de verdeelkap zitten, dan dringt er vocht in en start de auto niet of slecht. Monteer wel een originele Duccellier of Bosch verdeelkap + rotor, en geen imitatie zoals van Facet, welke kwalitatief een stuk minder zijn.
PS: Je hoeft niet steeds een compleet bericht te quoten, zo blijft het topic goed leesbaar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Clip de verdelerkap eens los en kijk eens goed naar de contacten binnenin.
Als er enige twijfel bestaat over de conditie gewoon vervangen, spul kost geen drol.
De kosten voor een verdeelkapje + rotor van Ducellier of Bosch ontlopen elkaar niet veel; beide zijn als set ongeveer 25 euri bruto.
Ducellier: D4323 en D1007.
Bosch: D4057 en D5036
Even inspuiten als je het nieuwe spul monteert, kun je weer.
Met de BDP-sensor heb je verder niets van doen, die doet in dit systeem toch niet mee.
‘Spirit of avant-garde’
Beste mensen
Mijn dank voor de informatie die jullie gaven.
Ik zal ook de verdeelkap laten vernieuwen, want eerlijk gezegd zat ik daar dus ook al aan te denken.
De kap is nu ook 20 jaar oud, dus zeker aan vervanging toe.
Ik denk dat ik dan wel zo onderhand alles vervangen heb.
God zegen de greep ))
Pascal, ik had de prijzen al zien staan en doorgegeven aan de monteur dat hij deze, naast een 100000km beurd, maar moet vervangen.
Oja, voor ik het vergeet te vragen.
Wat vervangt men uberhaupt bij een 100000 km beurd.
Even een lijstje wat er, afgelopen 2 maand, al vervangen is.
Distributieriem
Waterpomp/koelvloeistof
Bougiekabels
Bougies
Accu
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een beurtje betekent meestal een rondje filters en een oliewissel.
De bougies zijn onlangs dus gedaan, dus die kunnen blijven zitten nu.
Als de koelvloeistof oud is, en dat geldt ook voor de remolie, zul je zèlf moeten aangeven dat je die ook graag vervangen wilt hebben.
Dat doen ze bij een gewone beurt niet.
Als de D-riem en waterpomp zijn vervangen (ook de spanrol mag ik aannemen?), dan kun je voorlopig weer tokkelen.
‘Spirit of avant-garde’
Misschien ook kleppen stellen?
En versnellingsbak olie?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Kleppen stellen uiteraard, maar daar hoeven geen onderdelen te worden vervangen….misschien een nieuw kleppendekselpakkinkje.
V-bak van nieuwe olie voorzien, gebeurt pas bij koppelingwissel na 150-200K.
‘Spirit of avant-garde’