Hoi iedereen. Ik heb als allereerste auto toen ik 18 was een bx gehad (het eerste type, zonder hendeltjes en wijzerteller ) en toen was ik hier miniem actief.
Vandaag, 5 jaar later denk ik, heb ik een AX gekocht, als woonwerkvervoer deze winter terwijl ik tussendoor aan mijn andere autoproject kan werken.
Het is een witte 5deurs AX, “mistral” 1.1 uit 1990. Ik heb nauwelijks roest kunnen ontdekken, alleen wat in de wielranden. De auto ziet er van binnen als nieuw uit (bizar) maar heeft wel 250.000km gelopen.
Motor loopt goed, auto was binnen enkele meters aan te duwen bij de proefrit De accu zou dood zijn, lampjes wilden wel branden, maar bij starten was alles weg. Blok is er zo te zien ooit uitgeweest (deukje in een balk bij de dynamokant) maar verder heb ik nog vrij weinig kunnen ontdekken.
Er zijn een paar opvallende dingen, waar ik zo gauw geen antwoord op kon bedenken:
- Mijn acculampje en watertemperatuurlampje branden zwak. Ik dacht dat dit kwam omdat de accu dood was, maar nog eerder de dynamo… omdat het lampje (volgens mij) uit zou moeten zijn zolang de dynamo meer spanning levert dan de accu. Een goede dynamo zou dus altijd moeten zorgen dat het lampje uit is.
Thuis mijn andere (volgeladen) accu van een andere auto eringezet, en hij deed mooi starten. De twee lampjes brandden echter nog steeds…. zwakjes.
Dat zwakke vond ik ook apart. Temperatuur is aan uit…niet zwak. Zelfde met het acculampje…
Het zal dus wel ergens een slecht contact zijn, dus vandaar dat ik hoop dat dit een bekend probleem is. Ik heb in het thermostaathuis een temperatuursensor gevonden, die blauwgroen was van de oxidatie, verder nog weinig bij de dynamo kunnen kijken.
Zijn er massapunten (aan het blok of carrosserie) die vaak een oorzaak van dergelijke dingen kunnen zijn?
De goede accu gaf ruim 12v, en toen de motor liep stond er 13.11 op de meter, dus in mijn ogen laadt de accu gewoon bij, en toch brandt het lampje zwak.
- Ik heb in mijn dashboard nogal verdekt een knop voor verstelling van de koplampen, met daarnaast twee wipschakelaartjes met rode lampjes erin. Ik weet totaal niet of die schakelaars standaard zijn, vooral met die lampjes, maar een maatje kon me vertellen dat dat alleen de GTI zat.
Wat doen die? Heb ze nog niet geprobeerd.
Verder nog weinig vragen maar ik vind het wel weer leuk om weer eens een reden heb om op het citroenforum te zitten.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zoals je zelf al aangeeft Martijn, zal het probleem waarschijnlijk in een goede aarding zitten.
Zorg dat de dikke aardkabel van accu naar versnellingsbak goed contact maakt, en datzelfde geldt voor de dashboardaarding.
Daarvoor moet je het dashje even losnemen, of vanonderuit de pedalen-/ voetenbak de aarde volgen naar het aardepunt aan de stuurkolom.
Demonteren is makkelijker, dan kun je de stekkerverbinding even inspuiten met een elecrospray.
250K is netjes, en zolang het tootootje gewoon netjes zijn onderhoudsbeurtjes heeft gehad niets om zorgen om te maken.
Zorg er wel voor dat de D-riem op tijd wordt verwisseld…!
Enne..wederom welkom!
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Martijnus schreef:De goede accu gaf ruim 12v, en toen de motor liep stond er 13.11 op de meter, dus in mijn ogen laadt de accu gewoon bij, en toch brandt het lampje zwak.
Hoi Martijn,
Je accu wordt niet voldoende bijgeladen. 13,1 volt is niet voldoende spanning en dat kan je vaag brandende lampje verklaren. Dit kan komen door een kapotte dynamo of een kapotte accu. Accu kan je laten doormeten bijvoorbeeld bij de Brezan, dynamo kan je laten reviseren of op de gok er een andere in stoppen.
Grtn,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Pascal schreef:Zoals je zelf al aangeeft Martijn, zal het probleem waarschijnlijk in een goede aarding zitten.
Zorg dat de dikke aardkabel van accu naar versnellingsbak goed contact maakt, en datzelfde geldt voor de dashboardaarding.
Daarvoor moet je het dashje even losnemen, of vanonderuit de pedalen-/ voetenbak de aarde volgen naar het aardepunt aan de stuurkolom.
Demonteren is makkelijker, dan kun je de stekkerverbinding even inspuiten met een elecrospray.
250K is netjes, en zolang het tootootje gewoon netjes zijn onderhoudsbeurtjes heeft gehad niets om zorgen om te maken.
Zorg er wel voor dat de D-riem op tijd wordt verwisseld…!
Enne..wederom welkom!
Onderhoud lijkt goed te zijn, motorruimte zit vol stickertjes met alles wat vervangen is, met km-standen erbij. Er ligt ook een citroen mapje in de auto, daar ga ik ook maar eens in kijken.
Dashboard zal wel eenvoudig zijn om te demonteren, dan kan ik meteen enkele lampjes vervangen die het niet doen.
Distributieriem is ook redelijk recent gedaan, maar dat zullen de kosten niet zijn om voor de zekerheid nog maar eens te vervangen. Zelfde met de filters en de olie, dat doe ik eigenlijk altijd bij elke auto die ik koop.
Weet iemand toevallig of er schade optreedt als de distributie klapt? Ik heb een panda en een porsche gehad, en beide waren ‘free runners’, dus was er niets aan de hand als de riem brak. Ik ga er maar van uit dat het niet zo is
Ree schreef:Martijnus schreef:De goede accu gaf ruim 12v, en toen de motor liep stond er 13.11 op de meter, dus in mijn ogen laadt de accu gewoon bij, en toch brandt het lampje zwak.
Hoi Martijn,
Je accu wordt niet voldoende bijgeladen. 13,1 volt is niet voldoende spanning en dat kan je vaag brandende lampje verklaren. Dit kan komen door een kapotte dynamo of een kapotte accu. Accu kan je laten doormeten bijvoorbeeld bij de Brezan, dynamo kan je laten reviseren of op de gok er een andere in stoppen.
Grtn,
Ree
Mijn idee is dat er een probleem zit, waardoor er lekspanning optreedt. Dat kan de lage laadspanning verklaren, een deel lekt immers direct weg. Zoals ik in de eerste post al zei is de accu die er nu in staat een prima ding, dus dat kan het probleem niet zijn, terwijl de symptomen er nog wel zijn.
Daarnaast zou het acculampje gewoon volgas moeten branden als de laadspanning te laag is, niet zwak zoals ie nu doet. Zelfde met het temperatuurlampje, lijkt me interessant als een motor al overhit raakt voordat er gestart is
Reviseren van een dynamo kost rond de 100 euro, een ax dynamo op de sloop hooguit 2 tientjes… en ik weet er nog wel eentje die ik mag hebben, mocht ie kapot zijn.
Ik ga eerst even naar de massapunten kijken, de temperatuursensor opschonen en het dash eruitgooien.
in ieder geval bedankt voor jullie bijdragen
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 6147
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zou inderdaad eerst eens de massapunten langslopen. Verder kan een brakke of kapotte spanningsregelaar wel degelijk een zwak brandend lampje oproepen. Laadspanning bij goede dynamo moet ergens rond de 13.4V zijn.
Wat betreft je D-riem vraag: ik zou het risico liever niet nemen…
Hilko16TZI schreef:Ik zou inderdaad eerst eens de massapunten langslopen. Verder kan een brakke of kapotte spanningsregelaar wel degelijk een zwak brandend lampje oproepen. Laadspanning bij goede dynamo moet ergens rond de 13.4V zijn.
Wat betreft je D-riem vraag: ik zou het risico liever niet nemen…
als het een freerunner is is er weinig risico om te nemen toch?
Heb het onderhoudsboekje erbijgepakt, stond een ander kenteken in dus hoort niet bij de auto. Zelf nog maar even de belangrijke dingen nalopen dus.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een TU motor is geen free-runner. Riem stuk, kleppen krom. Klaar.
Je verhaal over de laadstroom en lekspanning slaat, met alle respect, nergens op. Een dynamo die 13,1 volt aan laadspanning geeft is in de regel gewoon stuk. Een zwak brandend laadstroomlampje komt vaker voor als de dynamo aan het doodgaan is.
succes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Hilko16TZI schreef:Laadspanning bij goede dynamo moet ergens rond de 13.4V zijn…
Ook dat is te laag voor een moderne auto als een ax. Het zal minimaal 13,8 volt en maximaal 14,4 volt moeten zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6147
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik moet het ook eerst even nakijken voor ik wat post… dank je, Waterman
Ik was in de war met het zinnetje “laadstroom bij 13,5 V” etcetera.
waterman schreef:Een TU motor is geen free-runner. Riem stuk, kleppen krom. Klaar.
Je verhaal over de laadstroom en lekspanning slaat, met alle respect, nergens op. Een dynamo die 13,1 volt aan laadspanning geeft is in de regel gewoon stuk. Een zwak brandend laadstroomlampje komt vaker voor als de dynamo aan het doodgaan is.
succes.
Kijk aan, handig informatie distributie zal ik dus sowieso vervangen, weet namelijk ook niet of het qua tijd lang geleden is dat het gebeurd is.
Kun je me vertellen waarom mijn redenatie niet klopt? Als ik een grote verbruiker (kortsluiting) zou hebben, waarom zou de spanning van de dynamo dan niet laag zijn?
Ik hoop dat het de dynamo is, dat is makkelijker te doen dan de bedrading na gaan pluizen (hoewel ik de massapunten sowieso wil aanpakken). Toen ik ooit aan mijn Panda had gelast deed het laadstroomlampje trouwens ook zwak branden dus wat dat betreft zou je helemaal gelijk kunnen hebben.
Toch verklaart dat volgens mij niet dat het koelvloeistoftemperatuurlampje ook brandt. Het kan natuurlijk zo zijn dat er twee oorzaken zijn; de kvs sensor én de dynamo.
Nu ik er aan denk, volgens mij brandt het lampje ook zwak als de motor niet loopt, zelfs met een goede accu. Dat ga ik nog even controleren, maar hoe dan ook zou het lampje fel moeten branden, ongeacht hoe rot de dynamo ook is (tenzij de dynamo dus geen goede massa kan verzorgen voor het lampje!)
Ik zal binnenkort eens foto’s maken van de hele auto, de problemen oplossen en het uiteraard met jullie delen.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Een dynamo levert minstens 40 Amp aan stroom. Voordat de spanning zo veel begint te zakken moeten er heleboel ampères weglekken. Als er geen zekering doorgaat zou de boel zeker in de fik vliegen.
Een acculampje kan écht zwak gaan branden door een kapotte dynamo. Je koelvloeistoftemperatuur niet, natuurlijk, tenzij deze niet goed aangesloten zit. En waarom ben je zo zeker dat je accu goed is? Nieuwe accu’s zijn soms binnen een maand stuk. Ik zou hem laten doormeten voordat je er een andere dynamo in hangt. Of doet ie het altijd goed in je andere auto? Anyway, doormeten kost niets, en kan je veel tijd besparen.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree schreef:Een dynamo levert minstens 40 Amp aan stroom. Voordat de spanning zo veel begint te zakken moeten er heleboel ampères weglekken. Als er geen zekering doorgaat zou de boel zeker in de fik vliegen.
Een acculampje kan écht zwak gaan branden door een kapotte dynamo. Je koelvloeistoftemperatuur niet, natuurlijk, tenzij deze niet goed aangesloten zit. En waarom ben je zo zeker dat je accu goed is? Nieuwe accu’s zijn soms binnen een maand stuk. Ik zou hem laten doormeten voordat je er een andere dynamo in hangt. Of doet ie het altijd goed in je andere auto? Anyway, doormeten kost niets, en kan je veel tijd besparen.
De accu heeft het altijd goed gedaan in mijn andere auto en heeft de avond ervoor aan de druppellader gestaan als backup voor de ax. Het kijkglaasje met de vloeistof in de accu is uiteraard groen, maar ik weet ook dat dat niet echt iets hoeft te zeggen.
Verder loopt de auto prima op die accu en start ook prima, nergens indicatie van te weinig vermogen of spanning in die accu.
Deze accu geeft overigens 12.2 volt met de accupolen ontkoppeld. Ik heb ook gekeken of de spanning lager is als de polen eropzitten, maar daar lijkt het niet op.
De andere accu is volgens de acculader nu ook gevuld en goed, weet niet hoe betrouwbaar dat is, maar ik kan die allicht nog eens proberen, dat is de accu die in de ax zat toen ik hem kocht.
Wat dingetjes gedaan en gemeten:
Er hangt een stekker los vlakbij de dynamo; bruinige 2 polige stekker, met twee groene draden eraan Ik kon niets vinden waar deze stekker op zou passen. Het leek erop dat ie misschien in de spanningsregelaar paste, maar dat is een éénpolig contact. Daar zit overigens een groene draad op aangesloten, met een niet-origineel kabelschoentje, dus kan zijn dat die later is bijgetrokken of dat er een breuk heeft gezeten. ik ga even de draadschema’s bekijken. Die draad gaat in de flexibele slang die langs de dynamo loopt. 3 groene (1 naar spanningsregelaar, 2 naar de losse stekker) en een dikke zwarte, de output van de dynamo.
De losse stekker zit onder het vuil en olie, dus het zou me niets verbazen als daar sowieso iets mis kan gaan. Weet dus niet waar de stekker van is.
Als ik contact maak branden de lampjes fel, zowel laadspanning als temperatuur.
Als de motor loopt branden de lampjes zwak.
Als ik de het draadje van de spanningsregelaar lostrek, branden de lampjes niet. Met kortsluiting of een lekspanning ergens anders zouden ze alsnog zwak moeten branden. Blijkbaar wordt er toch massa gemaakt via de dynamo.
Ik heb me ooit laten vertellen dat als dat draadje niet aangesloten zit, je dynamo geen spanning kan leveren ofzo. Dus maar even de laadspanning op de accu gemeten, was nog steeds 13.5, wat hetzelfde was als met het draadje aangesloten.
Op een gegeven moment begon de spanning op te lopen, naar boven de 14v, en met gasgeven liep het op naar 18v. Nu kan het een foute meting zijn geweest, maar dat heb ik nog nooit gezien (bedenk me net dat de multimeter wel vlakbij de bobine lag..)
In ieder geval denk ik dat de spanningsregelaar kapot is. Toen ik ooit aan de panda had gelast brandde het laadstroomlampje volgens mij ook zwak. Andere dynamo loste het probleem op.
Blijkbaar was door het lassen een diode ofzo geklapt in de gelijkrichter of spanningsregelaar.
Het zou me niets verbazen als er ook aan de AX gelast is, ik heb ook al wat reparatiewerk gezien bij de achterdeuren dus daar zal de wielkast wel doorgerot zijn geweest.
De dynamo zelf levert in ieder geval genoeg, want de auto blijft er op lopen (zelfs zonder accu) en ik meet een hogere spanning op de accu als de motor draait.
Het is me in ieder geval wel duidelijk dat het temperatuurlampje en laadstroomlampje aan elkaar geschakeld zitten. Ik heb ook even de draad van de temperatuursensor op het thermostaathuis losgetrokken, maar dat veranderde niets. Ik weet ook niet of die wel voor het lampje is, of misschien voor de ECU.
Heb nog gezocht naar een 2polige (groene?) uitleesstekker, maar die ben ik nog nergens tegengekomen. Dacht dat het degene bij de bobine was maar daarvan weet ik nog steeds niet waar ie voor dient en die is bruin.
Het hoort sowieso niet dat het temperatuurlampje en laadstroomlampje aan elkaar geschakeld zitten.
Ik ga even in de draadschema’s kijken of ik wat wijzer kan worden.
edit: de weerstand tussen stekkertje op spanningsregelaar (losgekoppeld) en massa is overigens 10 ohm, ik zie dat er een paralelle weerstand langs het laadstroomlampje loopt, dus als die 10 ohm moet zijn (plus de lampjes) klintk dat wel aannemelijk. Kortsluiting zou waarschijnlijk minder weerstand geven.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Leuk hoor zo’n lap tekst, maar niemand die dat helemaal gaat lezen. Tipje: hou het kort en bondig, en koop een boekje over hoe een dynamo op een auto werkt….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Is een nieuwe/ruil dynamo kopen niet makkelijker dan er alleen maar over te praten!?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
eXpelliarMus schreef:Is een nieuwe/ruil dynamo kopen niet makkelijker dan er alleen maar over te praten!?
niet als je altijd aan het werk bent maar dat komt dit weekend wel.
Ik heb opeens een groter probleem.
De ax start niet meer.
Zal het kort houden. Hij start niet meer. Startmotor doet het, al het andere ook, maar hij slaat niet aan. Heb er al benzine bijgegooid, maar dat is het probleem ook niet. Vonk checken is lastig in je eentje, maar het valt me wel op dat het lambdalampje niet meer brandt, terwijl die het gisteren wel deed.
Om de draadboom te bekijken heb ik wat bijgebeunde draden gevolgd, vanaf de thermoschakelaar in de radiateur. Die bleken uit te komen bij een wipschakelaar in mijn middenconsole. Toen ik die eruithaalde schoof de kabelschoen van de stekker af en maakte contact met de massa en ontstond er dus kortsluiting.
Omdat dat dus een circuit is wat iemand heeft aangelegd zal het dus allemaal wel niet gezekerd zijn.
Ik heb het gevoel dat de computer gewoon niets meer doet waardoor er geen brandstof ingespoten wordt. Vandaar dat ook het lambdalampje niet meer brandt misschien.
Zit er nog ergens een impact schakelaar die de computer/brandstofpomp uitschakelt bij een aanrijding?
BX-loos
Vandaag systematisch bezig geweest, had wel vonk, maar geen brandstofpomp.
Computer losgehad en gekeken of de relais stroom kregen, uiteindelijk lijkt het de stuurspanning geweest te zijn, maar op miraculeuze wijze had ik opeens wel stroom en werkt het. Lambdalampje brandde weer en de auto sloeg meteen aan.
Brandstofpomp deed het dus ook weer. Het acculampje brandt nog zwak, het temperatuurlampje nog zwakker (bijna uit). Het zou best eens slecht contact bij die relais geweest kunnen zijn.
Het probleem wat nu nog de overhand heeft;
De brandstofpomp loopt permanent. Er staat permanent 12v op de bedrading naar de pomp.
Ik neem aan dat de plus geschakeld hoort te zijn, door middel van een relais. Ik heb een gele draad gevonden in een zwart plastic omhulsel die met de draden van achter meekomt. Dat moet één van de twee gele draden zijn die naar de brandstofpomp gaat. De massa zal wel niet naar voren komen als aparte gele draad.
Verder dan het dashboard kan ik hem niet traceren
Zit er ergens een relais?
edit: dit kan dus verklaren dat de accu leeggetrokken werd.
BX-loos