ok het relais bleef blijkbaar op een gegeven moment hangen denk ik, maar daarna had ik juist geen spanning meer op de brandstofpomp.
Het blijkt in de massa van de stuurdraden van het relais te zitten. Ik had geen zin om de groene draad tot zijn eindpunt te volgen, want dat betekent alles losgooien, dus heb ik het maar op de vieze manier gedaan en een nieuwe massadraad gegeven.
Gaat nu weer prima.
Voor het eerst eigenlijk een stukje gereden en dat beviel me wel. De homokineten zijn zo rot als wat en ik dacht dat het een 5bak was, maar dat is het niet.
Verder lijkt ie het prima te doen nu. Het oliepeil stond onder het minimum en toen ik dat bij ging vullen vond ik ook wat sludge dus ik ben benieuwd of de koppakking door is (is wel eens vervangen, neem aan ivm olielekkage bij de dynamokant)
Heb geen zin om er geld in te steken want dat was niet de bedoeling van deze auto, maar in het ergste geval trek ik de kop eraf en reviseer ik hem met een nieuwe pakkingset.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Zo te horen heeft dit karretje al behoorlijk voor zi’n kiezen gehad.
Assen kapot, koppakking door en laswerk.
Mag aannemen dat de prijs dan ook navenant was….?
Inderdaad: de AX is geen auto om kruiwagens met geld in te gooien, maar de techniek is simpel en onderdelen vrij goedkoop.
Investeer even wat tijd om je electriek naar behoren te laten functioneren (aarding!!) en veel plezier met het ding.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of gooi ‘m gewoon weg…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Pascal schreef:Zo te horen heeft dit karretje al behoorlijk voor zi’n kiezen gehad.
Assen kapot, koppakking door en laswerk.
Mag aannemen dat de prijs dan ook navenant was….?
Inderdaad: de AX is geen auto om kruiwagens met geld in te gooien, maar de techniek is simpel en onderdelen vrij goedkoop.
Investeer even wat tijd om je electriek naar behoren te laten functioneren (aarding!!) en veel plezier met het ding.
Assen is niet zo gek met zulke kilometers, en dan ga ik er nog vanuit dat ze ooit al eens vervangen zijn.
Net nog even gestart, dus ik vind dat ie morgen goed genoeg is om me naar mijn werk te brengen.
Kan iemand me vertellen hoe de vacuumslangen moeten zitten? Het liefst alle vacuumslangen die er in de motorruimte horen te zitten (weet namelijk niet of er misschien zelfs eentje ontbreekt).
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Rechts op inlaatspruitstuk: een dikke gaat naar rem-bekrachtiger. BELANGRIJK
2 achter gasklephuis:
- rechts een dikke, niet zo belangrijk, voor ontluchting naar koolstoffilter (ivm milieumaatregel)
- links een dunne: gaat naar een blokje boven de ECU (wel belangrijk)
vanaf blokje boven ECU:
- langs bougiekabels naar de ontsteking, daar zit een paddestoel op, daarop moet ie (ontstekingsvervroeging)
Ook niet zo belangrijk (voor zover ik weet):
- Eentje onder injectiehuis, in inlaatspruitstuk: gaat naarboven het zwarte UFO-ding in
- 2 rechts op de UFO
- onderste (ver van parafaan): gaat naar het begin van de luchtinlaat (lang slangetje)
- bovenste (dichtbij parafaan): kom ik nu even niet op
Uit het hoofd he?
2CV 1985
raoel schreef:Rechts op inlaatspruitstuk: een dikke gaat naar rem-bekrachtiger. BELANGRIJK
2 achter gasklephuis:
- rechts een dikke, niet zo belangrijk, voor ontluchting naar koolstoffilter (ivm milieumaatregel)
- links een dunne: gaat naar een blokje boven de ECU (wel belangrijk)vanaf blokje boven ECU:
- langs bougiekabels naar de ontsteking, daar zit een paddestoel op, daarop moet ie (ontstekingsvervroeging)Ook niet zo belangrijk (voor zover ik weet):
- Eentje onder injectiehuis, in inlaatspruitstuk: gaat naarboven het zwarte UFO-ding in
- 2 rechts op de UFO
- onderste (ver van parafaan): gaat naar het begin van de luchtinlaat (lang slangetje)
- bovenste (dichtbij parafaan): kom ik nu even niet opUit het hoofd he?
hee super! De twee achter het gasklephuis had ik nog niet duidelijk gezien, maar ik was al wel zo ver dat die naar het blokje ging. Op het blokje zit de vacuumvervroeging, en er zit nog een aansluiting op (wijst naar voren toe), die ik maar afgedopt heb.
Wat is een parafaan? Ik heb wel twee zwarte slangetjes gezien, ik denk dat je die bedoelt. Bovenop het luchtfilterhuis als het ware… eentje gaat naar de warmeluchtklep en de andere heb ik nog niet echt naar gekeken.
Dingetje doet het nog steeds goed, ben benieuwd naar het verbruik. Binnenkort eens kijken of mijn wieltjes wel vrij rond lopen, want bij vrijwel elke auto die ik heb gehad konden de zuigers in de klauwen wel een schoonmaakbeurtje gebruiken om goed los te komen.
Deze week ook maar even een nieuwe spanningsregelaar zien te scoren, aan de ene kant van mijn werk zit een citroenkerel die altijd CXjes en soms ook SM heeft staan, aan de andere kant zit een auto electrotoko, dus ik zal hoe dan ook slagen.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
parafaan: dat stuk plastic onder het raam, dat rooster zeg maar.
Die op het luchtfilterhuis bedoelde ik inderdaad 1tje gaat idd naar warmeluchtklep, 2e gaat weer naar een inlaat boven het injectiehuis (zonet ff gekeken, in die zwarte UFO dus, wordt UFO genoemd omdat het overal boven ligt en niet echt een naam lijkt te hebben).
Remklauwen zitten vaak vast inderdaad.. Kwestie van duwen, trekken en witvet (of ander zuurvrij vet, als er wel zuur in zit kan het de rubbers aantasten).
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 03-04-2006
- Xsara coupe vtr 1.6 16v
- Ami 8 berline
- AX GT injection ph1
Hoi,
Nou…. die heeft veel liefde en aandacht nodig…
Is het niet beter op zoek te gaan naar wat anders?
succes
Hated by a few…..loved by many!
Driven by a Morron….........so what!
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
type 1 wordt zeldzaam… dus ligt eraan wat je wilt
2CV 1985
BikkeL schreef:Hoi,
Nou…. die heeft veel liefde en aandacht nodig…
Is het niet beter op zoek te gaan naar wat anders?succes
Meer dan de tijd die ik er nu in heb gestoken heeft ie eigenlijk niet nodig om te functioneren en waarschijnlijk prima door de apk te gaan. Er zullen altijd kleine dingetjes zijn.
Het is overigens geen type 1 volgens mij, hoewel dat me nog niet helemaal duidelijk is. Deze was een paar honderd euro, denk dat veel andere ax’jes minstens net zoveel aandacht nodig zullen hebben want een auto waarmee je de komende jaren met miniem onderhoud kunt blijven rijden heb je niet voor zulk geld.
Ik heb nog niet goed in mijn haynes gekeken, maar ik wil toch proberen de tellerunit eruit te halen om een aantal lampjes te vervangen. Het zou me niets verbazen als je daar redelijk makkelijk bij kunt.
Vind het wel een fijne auto, rijdt lekker slap en zit prima zoals ik gewend ben van oudere franse auto’s. Omdat ik zuinig probeer te rijden en mezelf tegenwoordig steeds vaker forceer om rustigaan te doen rij ik lekker continu op de rechterbaan achter de vrachtwagentjes. Zuinig zijn de injectiemodelletjes volgens mij sowieso wel, ook al trap je ze wat verder door maar het bevalt me wel om een beetje te onthaasten
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Mistral 1990: kan niet anders dan type 1 zijn, of je hebt een hele vreemde eend in de bijt
Tellerhuis ziet er ongeveer zo uit denk ik dan is het type 1:
Wees voorzichtig met het dashboard en tellerhuis, dat plastic scheurt heel gemakkelijk… als je weet hoe het moet is lampjes vervangen heel simpel.
En 1:20 valt er prima mee te halen, bij normaal rijden hoor je uit te komen op 1:17-18.
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Alleen loopt waarschijnlijk jouw teller door tot 180 km/h….
Dit is het dashboard van ‘Pino’; mijn turquoise stadsvrachtwaggel.
Alles vóór de facelift is type I, dus:
- oranje voorknippers,
- dubbelle chevron naast linkerkoplamp,
- vierkant dashboard
etcetcetc
‘Spirit of avant-garde’
Ok dan is het een type 1 Ik dacht hier in de historie gelezen te hebben dat er nog een type voor zat.
Mijn teller loopt inderdaad door tot de 180.
Waar zitten de schroeven om de tellerunit eruit te krijgen?
Aangezien de koelfan op de radiateur ‘gehotwired’ is zal het me niets verbazen als de thermoschakelaar stuk is, dus binnenkort die ook maar eens eruithalen en proberen te testen. Kan ik meteen de koelvloeistof eruitgooien en vervangen voor echte koelvloeistof, volgens mij zit er nu gewoon water in. Wordt leuk als het gaat vriezen en ik weet dat deze aluminium kopjes nogal hard en diep kunnen wegrotten dus dan heb ik er liever geen water in.
BX-loos
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Schroeffies aan de bovenkant van je tellerbak, kijk maar eens goed.
Als je die twee eruit hebt kun je de tellerbak zo wegkantelen terwijl je hem naar je toe trekt….rustig.
Wel eerst tellerkabel losdraaien op de koppeling in de motorruimte achter je luchtfilter!!
Die thermoschakelaar kost geen ruk bij de diverse automateriaalzaken: Hbase zegt iets van 15 euri.
Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie types:
- 08.8009 tot ORGA 3828,
- 08.80101 van ORGA 3829-5225
- 08.80122 vanaf ORGA 5226
Eerst efkes onder de motorkap duiken dus wel ORGAnr je AX heeft (staat op rechterbinnenspatbord bij veerpootbevestiging, in groen of wit 4 cijfers).
‘Spirit of avant-garde’
Net de kleppen gesteld, uitlaatkleppen stonden wat strak, dus ik ben blij dat ik het even gecontroleerd heb. Nu staat alles weer mooi op 20/40 en ik heb het gevoel dat ie netter loopt.
Scheelt weer verbrande kleppen, en na 250dkm zijn de zittingen natuurlijk ingeslagen omdat het poepkwaliteit is.
Ik kom er niet uit met de tellerbak ik zie nergens schroefjes en durf niet teveel aan de kant te buigen want dan is het zo stuk.
Van de achterkant (zekeringenbak) is ook weinig te zien.
Ik heb ook gemeten met contact aan of de groene draad op de temperatuursensor op het thermostaathuis 12v heeft, maar die krijgt niets.
Is dát de sensor voor het lampje, of is dit de referentie voor de injectiecomputer? Een nieuwe spanningsregelaar zou het probleem oplossen dat de lampjes tijdens het rijden branden, maar zolang er geen 12v op de sensor komt zal het temperatuurlampje nooit gaan branden bij oververhitting.
BX-loos