Ik denk dat de Zilveren Schicht onderhand een eigen draadje verdient, nu ik hem eindelijk heb zoals ik wil. Ik heb net ‘n ritje gemaakt en de Schicht loopt stukken beter. Trekt waanzinnig door boven de 4.000 toeren. Heb wel het idee dat de ecu nog wat aan het zoeken is. Soms nog een klein hikje en het stationair is af en toe nog wat onregelmatig, met neiging tot afslaan, maar heb hem net voor de deur nog een minuutje of 3 laten draaien en hij bleef fraai stabiel net onder de 1.000 toeren hangen. Hij verzuipt dus niet meer met warme motor, houdt amper nog in en blaast als een gek wanneer ik er zin in heb. Ik denk dat het nu echt genieten gaat worden. Heb er ook nog wat goede speakers in gezet en samen met m’n Kenwood staat dat garant voor een boel ander prettig lawaai naast de 4.000 toeren brul.
Eigenlijk vind ik het best een lekker gevoel dat ik – ik zal voorzichtig blijven, naar ik hoop – de motormanagementproblemen zelf heb opgelost, zonder tussenkomst van de garage. Nou ja, op een Bosch Service Center na, dat me a raison van zo’n 60 euro wist te vertellen wat ik al wist, namelijk dat de luchtmassameter niet deugde. Maar ze hebben niks verder gekeken. Weggegooid geld dus voor een monteur die alleen de ecu heeft uitgelezen. Bovendien blijkt maar weer eens hoe belangrijk het toeval is. Als ik die luchtslang niet had weggehaald om gemakkelijker bij de gaskleppositiesensor te kunnen komen, had ik die aangevreten rand ervan nooit gezien en was ik nu nog aan het zoeken geweest. Kosten: 25 euro voor een andere luchtmassameter en 15 voor een luchtslang van de GTi die na enig geklooi ook wel passend bleek te krijgen. Hoezo is een BX, zelfs een 16V, duur aan reparaties?
Heb ik dan helemaal niets meer te wensen? Jawel. Ik zie eigenlijk ook nog graag de typeplaatjes achterop en twee donkergrijze hoofdsteunen voor op de achterbank. Dus als iemand ze heeft, hou ik me aanbevolen, net als voor een goed 16V interieur. Hoewel de GTi stoelen ook erg prettig zitten
Heb meteen wat foto’s geschoten van hoe hij er nu bij staat.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
mooie kar hoor! Ik heb bij mijn vorige auto iets dergelijks gehad. Op een gegeven moment ging ik de motor reinigen waarna de motor erg bagger liep. Dit kwam door een gapende slang op de air duct. Er was dus water in het mengsel gekomen…Opgelost door het weer vast te zetten. Soms is het zo simpel.. Ik zag net nog een interieur op mp, is wel gereserveerd maar wie weet heeft ie het nog. Er is ook nog een achterbank om vast te beginnen. En toch vind ik de orginele velgen vele malen mooier en past beter bij het model bx (maar smaken verschillen gelukkig)
Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4
Kalm an en rapn beetje!
De velgen zullen wel onderwerp van discussie blijven. Ik weet dat die serie 2’s zeer gewild zijn bij BX-liefhebbers, maar ik vind ze zelf niet mooi. En het maffe is dat alle willekeurige mensen bij mij in de straat juist vinden dat die beter bij de GTi staan en deze lichte bij de 16V. Bedankt voor de tip over het interieur. Ik heb net een hoger bod uitgebracht.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Hij bracht me toch weer even aan het schrikken. Hij reed prima, maar opeens ging het gele lampje weer aan en hij begon me toch weer een partij te bokken. Ik herinnerde me dat op de GTi luchtslang het gaatje voor de aansluiting van de, ja welke slang eigenlijk, niet die naar de stappenmotor dus, een stuk kleiner is dan op de 16V slang. Ik had verwacht dat dit niet zoveel zou uitmaken, maar ik heb de slang toch maar weer even losgehaald en het gat uitgeboord tot de 16V grootte. Ecu gerest en dik een half uur gaan rijden. Na een minuut of tien, ging het lampje weer aan, hij begon weer te bokken en ik dacht dus weer: Shit!!! Maar na een seconde of 20 verdween het geel en het bokken en hij heeft de rest van de tijd weer perfect gelopen. Benieuwd of de Schicht zijn keurige manieren volhoudt.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Valt me ineens op, in je onderschrift meldt je dat je auto Gris-perlé is. Volgens mij klopt dat niet…
Volgens de kleurcode is het toch echt gris perlé.
De Schicht is trouwens nog steeds niet helemaal goed. Hij loopt inderdaad nog steeds hartstikke mooi, trekt als een gek en is op de snelweg helemaal in z’n element. Maar hij heeft een oud rotgeintje gehouden: verzuipen als hij stationair gaat draaien. Ik moet even snel met het gaspedaal reageren als ik het toerental ineens naar beneden zie vliegen en als hij toch afslaat, start hij alleen maar met het pedaal tot op de bodem ingedrukt. Dus zolang hij rijdt, gaat alles perfect, maar van stilstaan houdt hij nog steeds niet.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dan is het een hele late EVEcR. Wel mooi
Enne, sensoren enzo…
Kan ik weer alle sensoren afgaan die op de meest kloteplaatsen zitten waar je amper bij kunt. Ik denk dat ik de mannen van Hegru maar ga inschakelen.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Jammer dat het leer er uit is ....
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Over het behoud van het leer viel helaas niet te onderhandelen. Ben nu nog van plan er een origineel 16V interieur in te zetten.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Vandaag koelvloeistoftemperatuursensor vervangen, was niet zo duur dus voor alle zekerheid maar omgewisseld. Heeft geen resultaat gehad en ik zie trouwens ook niet zo wat daaraan kapot zou kunnen gaan, het is een dikke voeler met een stekker. Die 2 voelers ernaast met dat enkele lipje en stekkertje zijn zeker voor de temperatuurmeter in het dasboard? Hij loopt dus nog steeds uitstekend, tot ik van het gas ga en hij stationair moet draaien. Begin toch steeds meer de gaskleppositiesensor te verdenken, maar hoe krijg je die eraf? Hele gasklephuis loshalen? En waar zit de MAP sensor eigenlijk? Het lullige van Haynes is dat alle sensoren wel genoemd worden, maar er geen beschrijving is van de plek waar ze zitten.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
wat er aan kv sensoren kapot kan gaan zie ik ook niet aan de buitenkant, maar uit ervaring weet ik _dat_ ze kapot gaan. net als thermocontacten bij niet a/c bx-en of niet relais geschakelde koelingen ook verlopen. de twee voelers zijn inderdaad voor je dashboard. voor zover ik weet heeft verder de multipoint geen MAP-sensor dus die ga je niet vinden op je 16V of GTi. betreft de gaskleppositiesensor zou kijken of je erbij kan komen met je gereedschap, zoniet demonteren en (met nieuwe pakking) terugzetten.
het is een 16V dus gij zult sleutelen in de meest onmogelijke posities en de meest onmogelijke plaatsen
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Kijk voor de gein ook eens je verdeelkap met rotor na. 16V’s lusten die ook graag.
En doet ie het alleen als ie warm is, dan is je ontstekingsmodule ook een verdachte.
Ennuh, leuk om te zien hoe deze bx veranderd met de tijd. Ken hem al heel lang, komt bij een Citroën garage uit Den Haag weg, en was flink aan gesleuteld en verbouwd toen der tijd.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
vortex schreef:Kijk voor de gein ook eens je verdeelkap met rotor na. 16V’s lusten die ook graag.
En doet ie het alleen als ie warm is, dan is je ontstekingsmodule ook een verdachte.
controleren is zeker altijd een goed idee, eventueel beetje schoon maken maar de kap daarbij niet beschadigen! overigens ben ik niet bekend met 16v’s die graag verdelers lusten, mijne heeft er meer dan 100.000km en 10 jaar op gezeten zonder een centje pijn dit geld voor beide 16v’s die ik heb. spul moet gewoon in nette staat zijn dat wel.
ontstekingsmodule is ook zo geprobeerd wissel hem met je gti of als je er eentje hebt liggen gewoon even proberen al zou ie dan hoger in toeren ook moeten sputteren lijkt me oid. ik geloof er niet zo in dat het dan alleen op stationair fruttelt en moeilijk doet die ontsteking doet het of doet het niet. als het rot is moet je dat ook merken bij doortrekken en rond de 2000rpm in de 4 dat ie gaat bokken bijv.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Gaskleppositiesensor heb ik inmiddels ook vervangen. Heb een boel slangen en de bobine los moeten halen om erbij te kunnen, maar het is gelukt. Jammer genoeg heeft ook dit niks veranderd aan de stationairloop. Morgen gaat hij naar Hegru, moeten die mannen maar eens kijken of ze het kunnen vinden.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
bearwil schreef:Ben nu nog van plan er een origineel 16V interieur in te zetten.
Ik heb nog wel een setje 16V deurpanelen staan, is alvast een beginnetje.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90